Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Test" av Flycamone2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Test" av Flycamone2

    Hadde med meg to av disse på Ekebergsletta her en dag. Temp. var ca. -1 og det var høy fuktighet.

    Det ene kameraet konka ut ett få minutter. Tviler på at det hadde med forholdene å gjøre. Tror mer at det er produksjonsfeil. Batteriet varer ikke mer enn maks. 6 minutter innendørs.

    Kamera nummer to kuttet også tidlig, men det skal være ok. Fikk ikke med meg noen landinger. Usikker på hva som egentlig skjer.

    Har testet kameraet inne Fullladet så tar det opp i ca. 36 min. og det blir 1,5 Gig. Har testet det flere ganger og kameraet klarer dermed ikke å utnytte et 2Gig. kort. Battteriet dør før kortet går fullt.

    Kameraet er ikke spesiellt lysterkt så det er et finværskamera. 1,2 M.-pixel er heller ikke mye.
    Men til sitt bruk er kamerat helt ok. Det kan festes nærmest hvor som helst. Brukte selv borrelås i stedet for de medfølgende festeanordninger.
    Litt prøving og feiling for å finne riktig kameravinkel må en regne med.
    Fester en kameraet oppå kroppen, vinge etc., må en flippe om hele opptaket 180-grader i ett eller annet redigeringsprogam.

    Min "dom" er dermed: Kjekt å ha, som så mye annet. Kanskje blir det bedre på en solfyllt sommerdag.



    S
    Last edited by Kingfisher; 02-01-08, 12:40.

  • #2
    har du ladet batteriet ordentlig? tar ca 3timer, og må lades via PC. Kameraet må stilles inn på "PC", ellers vil det ikke lade.
    Kameraet skrur seg av ved lave temperaturer, dette pga. lipo-batteriet som er inne i kameraet. Har selv flydd i -15; da fikk jeg filmet i nesten 2min, ved -5 får jeg filmet i ca 5-6min. grunnen til at du må rotere filmen 180grader er fordi du har montert kameraet oppned...
    -= www.samundsen.net =-

    Comment


    • #3
      Har nok ladet 3 timer ja. Det er forøvrig ikke nødvendig, som du sier, å lade når det står PC på displayet. Har du en USB-lader til en Windows Mobile tlf., kan du bruke den.

      Oppned og oppned, fru Blom. Det er et definisjonsspørsmål. Kameraet er laget slik at det skal stå vertikalt for normalopptak. Det er sannsynligvis laget slik pga. bevegelsessensoren og at det skal settes på vegg. Vertikal montering er lite hensiktsmessig på fly. Men setter en det under kropp eller vinge, blir opptaket riktig. Igjen, det er uhensiktsmessig, synes jeg. Best er oppå kroppen, cowling, eller vinge. Da ser en displayet, men opptaket blir altså opp ned. Ikke noe stort problem forøvrig, i.o.m. det er enkelt å flippe det 180-grader i redigeringsprogrammet.

      JEg får ta å "kle på" kameraet neste gang.


      S

      Comment


      • #4
        Originally posted by Kingfisher View Post
        Har nok ladet 3 timer ja. Det er forøvrig ikke nødvendig, som du sier, å lade når det står PC på displayet. Har du en USB-lader til en Windows Mobile tlf., kan du bruke den.

        Oppned og oppned, fru Blom. Det er et definisjonsspørsmål. Kameraet er laget slik at det skal stå vertikalt for normalopptak. Det er sannsynligvis laget slik pga. bevegelsessensoren og at det skal settes på vegg. Vertikal montering er lite hensiktsmessig på fly. Men setter en det under kropp eller vinge, blir opptaket riktig. Igjen, det er uhensiktsmessig, synes jeg. Best er oppå kroppen, cowling, eller vinge. Da ser en displayet, men opptaket blir altså opp ned. Ikke noe stort problem forøvrig, i.o.m. det er enkelt å flippe det 180-grader i redigeringsprogrammet.

        JEg får ta å "kle på" kameraet neste gang.


        S
        fester det på vingen selv også, så må også flippe 180 grader...
        gi gjerne tilbakemelding på hvordan det er å "kle på" kameraet...
        -= www.samundsen.net =-

        Comment


        • #5
          Ellers så kan en jo ved å bruke den medfølgende monteringsbraketten fóre kameraet med strøm fra en kilde ombord i flyet som kanskje har bedre kapasitet enn det innebygde LiPo-batteriet.
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

          Comment


          • #6
            det medfølgende festet er crap, skal ikke mye til før kameraet løsner fra festet.
            går selvfølgelig an å modifisere festet litt....
            -= www.samundsen.net =-

            Comment


            • #7
              Endelig fått mitt FlyOneCam2 etter 1,5 mnd venting (ikke bra av komplett). Satt den på lading, men er usikker på den må stå i en bestemt mode.

              Skal nå forsøke å montere den på en trex600 og lurer på hvilket sted det er best å montere den med tanke på vibrasjon demping.

              Altarnativt 1 er under bunplaten så nærme hovedakslen som mulig for å ungå å forsterke yaw bevegelsene/vibrasjonene.

              Altarnativt 2 er på selve canopyen. Har en gammel canopy som jeg kan lime og skjære hull i. På oversiden av nesen til canopyen vil den sitte best med tanke på bildene den tar. Men canopyen sitter ganske løs og jeg redd for den vil vibrerer mye mer med vekten til kamerat på nesen. Eller vil den løse canopyen fungere som et slags demping??

              Hva egner seg best til vibrasjons demping. Bør jeg bruke dobbelsidige teip eller skumplast og hvor tykke bør lagene være??
              Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

              walter@retlaw.no

              Comment


              • #8
                er vel bare å prøve seg fram med litt filming det? finner jo fort ut hvor det er best å plassere kameraet da...

                Hva med å feste det mellom landingsunderstellet?
                -= www.samundsen.net =-

                Comment


                • #9
                  Originally posted by retlaw View Post
                  Endelig fått mitt FlyOneCam2 etter 1,5 mnd venting (ikke bra av komplett). Satt den på lading, men er usikker på den må stå i en bestemt mode.
                  Desverre har versjon 2 ikke noe indikator på når ladeprosessen er ferdig - eller om den lades i det hele tatt. Det skal imidlertid ta ca. 3 timer å lade batteriet helt opp, og du kan la kameraet stå av når du kobler det til USB-porten.

                  Originally posted by retlaw View Post
                  Hva egner seg best til vibrasjons demping. Bør jeg bruke dobbelsidige teip eller skumplast og hvor tykke bør lagene være??
                  Jeg har kun hatt den fast på fly, men jeg har ikke merket noe til vibrasjoner likevel. På et fuel-fly monterte jeg det under vingen med strikk - uten noen form for demping mellom vingen og kameraet. Gikk helt fint.

                  Forøvrig har det kommet ny software til kameraet nå på Globe UAV - Cellular Solutions for BVLOS Operations. Det legger bl.a. til et par nye modus, nemlig low-res foto og film som kan brukes i dårlig lys. Oppløsningen blir da lik det gamle v.1 av kameraet.
                  Erlend Moen
                  Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                  Comment

                  Working...
                  X