Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lynlimets velsignelse.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lynlimets velsignelse.

    Etter å ha ferdigstilt 3 nye modeller i kjapp rekkefølge sjekka jeg værmeldinga
    og innså at det ikke blir vær for jomfruturer med det første. På grunn av litt
    overskudd av energi bestemte jeg meg for å holde fram med bygge-stimen nå som det gikk så bra. En tur til Griffin endte opp med at jeg gjorde lokkløft på en ny Sebart Katana. Men så mangla jeg tynn type lynlim, og første trinn er å lime på 15 hengsler med... tynt lynlim (CA).

    Dagen etterpå blir det stopp på Asker Hobby etter arbeidstida for å handle
    ferskt lynlim og noe som jeg slett ikke visste jeg trengte i tillegg. Vel hjemme rigga jeg meg til med arbeidslyst og varm kaffe.

    Dagen før hadde en kompis ringt og sagt han hadde limt sammen det ene øyet med lynlim! Etter litt lett snitting hadde han "sett lyset" igjen, men mangelen på øyevipper etc gjorde at han sannsynligvis ble henvist fra kundemottaket til oljeskift dypest i grava på jobben i dag.
    Som den ansvarsbevisste personen jeg er lærer jeg gjerne av andres feil. Så nå grov jeg fram de (ubrukte) vernebrillene jeg har hatt liggende lenge. Jeg skal pinadø ikke gjøre samme tabben nei. I tillegg hadde jeg debonder og 7 tørk med Lambi tørkerull for å fange eventuelle dråper på villspor.Det ene arket rev jeg av og holdt klar der jeg regna med lim på egne veier skulle havne. Så begynte jeg å helle CA på første hengselet. Takket være vernebriller kunne jeg titte nøye og nært og se at limet rant ned i hengslespalten. Og det rant og rant! "Må være svært høl her" slo det meg.

    Hjernen er en merkelig sak, siden den kan registrere mange ting før det når
    fram til "bevisstheten" som er den vi egentlig tenker med. Vel, hjernen
    registrerte at jeg ble kald nedover underarmen samtidig som jeg ble svært så
    varm på låret. Mens hjernen begynte å sette sammen disse motstridende inputene kom de første dataene fram til bevisstheten. Bevisstheten min vet at om man blir varm på låret mens man jobber med CA så har man fått CA på buksa (CA`ens 3. lov). Bevisstheten bestemmer seg for å slutte å helle på mer CA, mens hjernen fremdeles funderer på dette kalde på armen som begynner å bli varmt i stedet. Mens hjernen er på dette stadiet sier plutselig bevisstheten at her går det til h...! Og jo da. Høyre lanken sitter fast i vingen, CA drypper fra albuen ned på buksa (den siste uten CA-flekker på!) og det svir noe så inni ... Kjapt og resolutt river jeg høyre lanke løs, så setter jeg vingen fra meg på gulvet, røsker til meg de 6 extra rundene med Lambi og tørker det verste av vingen og spurter inn på badet mens jeg drar av buksa. Smerten i brannsåret på låret blir noe mindre som følge av at smertene som følge av at en del av huden har blitt til fòr inni buksa øker eksponensialt, minst. Men: brannskader skal kjøles ned! Vel inne i dusjen dempes de verste
    smertene med kaldt vann, så den vanvittige svien går over i en bankende smerte. Forandring fryder!
    Etter ei stund så står jeg der, i trusa, med vernebrillene på og våte sokker på
    beina. Jeg følte meg forholdsvis dum, men i ettertid innser jeg at om jeg hadde sett andre gjort det samme hadde jeg ledd meg skakk. Humoren blekner imidlertid når jeg innser at høyre-lanken er full av Lambi, 6 tørk limt godt fast inne i HELE håndflaten. Nå sa jo mora mi at "det som teller er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det". Greit det, jeg tapper vasken full av såpevann og begynner å pelle av det som kan fjernes inni handa. Etter ei stund får jeg separert fingrene, og skimter hud både her og der. Litt stive fingre er det riktignok, men det ser ikke så gæli ut etter 20 minutter. Verre er det med underarmen der det ser ut som jeg har arr etter 17 forsøk på å kutte pulsårer og transplantere hud til et fotballag.

    Men slike småsaker stopper ikke en ihuga modellflyger. Jeg går inn for å inspisere eventuelle skader på vingen jeg satte fra meg. Oppdager straks hvor det har blitt av det første tørket med Lambi, som skulle stoppe evt søl... det sitter selvsagt godt lynlimt på vingetippen! Ser ut som en vortex-tip 3045 ingeniører på MIT har konstruert i heftig kokainrus. Rent nusselig. Løfter opp vingen, men... den har jo blitt så tung! Tror jeg, til jeg innser at CA`en selvsagt har søkt seg til laveste punktet. I dette tilfellet er det området der vingerota hvilte mot gulvteppet! Så teppet følger med vingen opp. Siden man har anelsen skjeggvekst har man barbersaker! Er jo løsningsorientert, seff. En skjeggtrimmer sørger for å separere vinge og teppe, og en bit barbert gulvteppe er ikke for høy pris for å kanskje berge flyet. Verre er det med den lodne vingerota, men med litt shaving gel for sensitiv Oracover og en runde med Philipsen med 3 bevegelige skjærehoder har jeg kommet så langt at et kvarter med debonder og gnikking med Lambi resulterer i en vinge som ser helt OK ut på 5 meter avstand i kølmørke! Mer jobb med debonder og noen flere tørk Lambi gjør at avtrykket av høyrelanken ikke er fullt så tydelig lengre.
    Heldigvis leste jeg gjennom byggeanvisninga på forhånd! Nå er den bare leselig på side 6 og 7, og de sidene beskriver kun liming av hengsler...

    Et hengsel ferdig, bare 14 igjen. Og kvelden er ennå ganske ung...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Eller var det lynlimets "forbannelse" ....

    Hei Joo!
    Det var en levende beskrivelse som de fleste av oss kjenner seg igjen i. Synes at det ofte er svært så vanskelig å plassere riktig mengde dråper akkurat der de skal være. Som regel kommer det litt ekstra lim både her og der . Sånn sett synes jeg at lynlim kan være en "forbannelse" . Litt sterkt sagt kanskje, men i alle fall en irritasjon.
    Håper uansett at det gikk bra både med deg og med han som limte igjen øyelokket!

    Mvh. Olav.

    Comment


    • #3
      Går bra med meg Olav. Litt vondt å bruke musa bare. Og fingra er så stive at jeg ikke klarer holde ølboksen med høyre forpote
      (Var RS som fikk CA i øyet...)
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        jeg ler meg kjempe skakk!!(også min samboer)dette er det beste jeg har lest på lenge ,men føler med deg.

        Comment


        • #5
          grunleggende gramatikk vol.1

          Liker ikke kombinasjonen av verbet "helle" med objektet "superlim"... Tror jeg ville gått for et liiiiitt mindre hull i tuten. "dryppe" passer bedre sammen med ca.
          Når det er sagt, så må jeg inrømme at jeg har limt meg fast et par ganger selv!
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            hei hei

            du kan jo skrive bok om den historien

            åres beste godt jobba
            sven arne johansen

            mine fly

            radioer
            futaba 9c super
            spektrum DX7

            pitts s12 wspan 1.75 da 50R
            aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
            sagitta projekt zwo 2.20 wspan
            funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
            nanofloo
            termick star
            stiletto F3F 2.54 wspan
            lancair360 mk2 os50sx 2t
            Enforce os 108 2t
            + en haug til
            http://www.lillehammer-mfk.org/


            viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

            Comment


            • #7
              Knallartig Joo! Artigste jeg har lest på lenge her på forumet nå. Du er ikke den eneste som limer seg fast med CA. Jeg har nesten CA på fingrene til enhver tid når jeg driver å pusler med fly. Lurer på om det er sunt å ha fingrene fulle av CA

              Som de sier når de reklamere for sjampo og såper på tv; med olivenolje, ananasekstrakter og en god dæsj med canyoacrylate
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Er nok mange som kjenner seg igjen med å lime seg fast i ting. Selv jeg klarte å lime fast limflaska i den ene hånda, og høyderoret i andre. Og ingen debonder var kjøpt inn.
                Øyvind Kveen Fagervold

                -Graupner Club Star

                For tiden få fly

                Comment


                • #9
                  Lenge leve hvitlimet

                  Originally posted by joo View Post
                  Går bra med meg Olav. Litt vondt å bruke musa bare. Og fingra er så stive at jeg ikke klarer holde ølboksen med høyre forpote
                  (Var RS som fikk CA i øyet...)
                  Ok, må vel inrømme at jeg flira godt av innlegget jeg også. Nesten poetisk var det! Samtidig syntes jeg litt synd på RS og det sammenlimte øye .
                  Pass på at du ikke limer fast ølboksen i høyre lanke !
                  Hva med å starte "foreningen for balsastøvet og hvitlimets fremme"!?? .
                  Mvh. Olav.

                  Comment


                  • #10
                    Helt klart; "helle" i samme setning som "tynn CA" er jo fundamentalt feil.

                    Og greit at andre kanskje kan "lære" noe av dette, og en latter på kjøpet er greit I alle fall så lenge det går "bra".

                    Olivenolje er kanskje ikke så dumt? Jeg har smurt lankene inn med margarin og iført meg latex-hansker. Skal visstnok hjelpe til å løsne sakene! Får se i morra om det hjalp.

                    Jepp Olav: jeg skjøv jo til side et skikkelig flis-kit for å montere ARF nå. Tabbe! Lover å bruke hvitlim framover, og få sammen 4,6 kilo balsa/finer som skal bli en skikkelig oldie skalaglider. Snart er det vår, og termikk
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Beste på lenge!

                      Helt fantastisk JOO, er du sikker på at den hendelsen ikke er på film???,
                      det måtte ha blitt årets, danket ut Grevinnen og Hovedmesteren glatt!!

                      Er nok endel som kjenner seg igjen, undertegnede også selvsagt!

                      Godt det gikk etter forholdene bra.
                      Børge G Hansen

                      Futaba 10C 2.4FASST
                      Optic6
                      C17E
                      Dassler
                      T-Rex
                      T-Rex 600 N Pro
                      U-CAN-DO 46
                      Cessna Cardinal
                      Cessna 182 skyline
                      cap 232 27% alitalia
                      edge 540 vince

                      Comment


                      • #12
                        Utrolig morsomt, spesiellt for leserne og det høres ut som du også, sett i bakspeilet, gjør det samme.
                        Og det er sikkert flere av oss som får en déjà vu følelse, men kanskje ikke på det "høye nivået" som din opplevelse.

                        Det fikk meg faktisk til å tenke på historien under, som jeg også synes er UTROLIG MORSOM. Mange har sikkert vært borte i den for lenge siden. Likevel, her er den.

                        404 Not Found

                        Stein

                        S

                        Comment


                        • #13
                          Jeg ble helt satt ut!

                          Det er lenge siden jeg har ledd så mye. Nå var det vel ikke så mye selve hendelsen, men måten den ble framstilt på. Dette var nesten på høyde med Kjell Aukrust. Mannen har helt tydelige evner som komiker.

                          De hjerteligste ønsker om en snarlig bedring!
                          If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

                          Comment


                          • #14
                            HAhahaha.......hahaha...hehe..hihi....MAde my day
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                            Comment


                            • #15
                              STORT joo.................. stoooort
                              Dagens flir for min del
                              mvh MM

                              Comment

                              Working...
                              X