Announcement

Collapse
No announcement yet.

Propell til AXI 2204/54

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Propell til AXI 2204/54

    Hei

    Lurer litt på hvilken propell som passer godt til AXI 2204/54 Gold line.

    Har sett flere plasser at 8x3.8 passer bra, men til min store overraskelse målte jeg hele 12A trekk med denne propellen, noe som gjør at ESC kutter på high current (Castel Creations Phoenix 10A). Noen andre som har målt tilsvarende strømtrekk med denne kombinasjonen?

    Tomas
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com

  • #2
    Det hørtes mye ut. Vi målte ca. 9 amp med samme propell og et 3s400 batteri (tangamperemeter), om jeg ikke husker helt feil...

    Det du kan gjøre er å fortsette med 8x3.8 og bytte til ei 2s pakke. Det bør trekke noe mindre amp og kanskje forhindre esc'en din fra å kutte. Wizarden min hovrer med nok krefter til overs med denne motor/propell kombinasjonen og ei 2s350 FP Evolite pakke.
    Jeg bruker en Jeti adv. 8amp regulator og har som sagt ikke opplevd problemer med hverken 2 eller 3s oppsett.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Hei, takk for svar

      ja, jeg er enig i at det høres veldig mye ut. Skal ta en kontrollmåling etterpå. Har vel lest meg frem til at motoren ikke skal trekke mer enn 7-8A med denne propellen. 2S sier du. Det er jo ikke så dumt det da. Kanskje jeg skal prøve å bestille noen 2S batterier.

      Hvor tung er Wizarden din?
      -----------------------------------------------
      Tomas
      Trondheim modellflyklubb
      www.heltpropell.com

      Comment


      • #4
        Har ikke veid wizarden min men den er ganske lett men den er limt med limpistol så den kunne sikkert vært enda noen gram lettere. Du sparer mye vekt ved å gå for f.eks 2s350 fremfor 3s. Regner du de grammene i % av flyvekten utgjør de faktisk ganske mye.

        Du får mellom 5-7 min flytid med ei slik pakke, helt avhengig av hva du gjør med venstrestikka ila. de minuttene. Husk å kjøpe pakker som leverer nok strøm. Mine blir litt lunkne dersom jeg har hovret til siste "dråpe" men det ligger innenfor normaltemperaturen.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Prøv GWS 8x4HD
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Takk for fine innspill.

            Skal prøve med både 3S og 8x4HD propell og også med 2S og 8x3.8 propell.

            Skal gi en tilbakemelding her når dette er testet.

            Fortsatt god helg.
            -----------------------------------------------
            Tomas
            Trondheim modellflyklubb
            www.heltpropell.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by tomasjo View Post
              Hei

              Lurer litt på hvilken propell som passer godt til AXI 2204/54 Gold line.

              Har sett flere plasser at 8x3.8 passer bra, men til min store overraskelse målte jeg hele 12A trekk med denne propellen, noe som gjør at ESC kutter på high current (Castel Creations Phoenix 10A). Noen andre som har målt tilsvarende strømtrekk med denne kombinasjonen?

              Tomas
              Stemmer nok det.
              GWS 8040HD/EP er et bedre valg mht. strømtrekk
              Legger ved et testbilde av motoren - desverre gikk denne testen med en noe ulineær ESC, men det gir en grei indikasjon på viktige parametre.
              Motoren til test var en i EVP serien.
              (mye innhold i bildet, hvis det virker vanskelig å lese så send et PM)
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Hei Per

                Takk for et fint testbilde. Mulig jeg tolker grafen feil, men det ser ut som 8x40HD propellen også vil gi litt over 10A. Ser også ut som thrusten blir rundt 500gr. Motoren skal i teorien ikke tåle slike strømtrekk, i tillegg til at ESC vil sikkert gi seg etterhvert (10A). Skulle nesten hatt en propell rundt 6x3.8 eller lignende, men det er kanskje vanskelig å spore opp. Er litt i tvil her må jeg si. Trodde 8x3.8 var helt optimal til denne motoren. hmm
                Last edited by tomasjo; 20-01-08, 15:53.
                -----------------------------------------------
                Tomas
                Trondheim modellflyklubb
                www.heltpropell.com

                Comment


                • #9
                  Det er nok mange som bruker denne motoren med apc 8x3.8 uten de problemer...
                  Motorene til axi tåler en del mer enn det de er oppgitt til å tåle. Om motoren blir varm er du på vei over grensa men så lenge motoren holder normale temperaturer burde det ikke være noe problem.

                  Jeg har som sagt flydd min med 3s og apc 8x3.8 uten å merke noen ulemper. Lurer forøvrig på om noen har merket store forskjeller i statisk thrust med apc og gws propeller.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    Utfra det jeg har prøvd er apc 8 x 38 for strømkrevende i forhold til ytelse i dette segmentet.
                    Grafen er fra en statisk testoppstilling og den er bare retningsgivende i forhold til flyvirkeligheten som er vesentlig mer snill mot batteriet.
                    Testen er også kjørt med fast 11.1 volt powersupply og de batteriene vi vanligvis bruker til disse motorene klarer ikke så høy spenning ved stor last.
                    Jeg tror derfor at 2204/54 med 8040 vil fungere greit med en 10A ESC. Er litt i tvil om castlecreation 10 A fordi den ofte blir litt varm.
                    Det er riktig som du sier at 2204 bare er ratet til 7A så vi er nok litt utenfor produsentens spec her ja, he he ..... som så ofte før.......

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by esmel View Post
                      Det er nok mange som bruker denne motoren med apc 8x3.8 uten de problemer...
                      Motorene til axi tåler en del mer enn det de er oppgitt til å tåle. Om motoren blir varm er du på vei over grensa men så lenge motoren holder normale temperaturer burde det ikke være noe problem.

                      Jeg har som sagt flydd min med 3s og apc 8x3.8 uten å merke noen ulemper. Lurer forøvrig på om noen har merket store forskjeller i statisk thrust med apc og gws propeller.
                      Til det siste er å si at det ikke er snakk om store ulemper med APC, men GWS gir utfra min erfaring litt lengre flytid, litt kjappere respons og litt høyere RPM betalt med litt mindre strømtrekk altså.
                      Til det første er å si at AXI har litt konservativ rating, den tåler godt litt pes og jeg har aldri opplevd at den blir varm. (Magnetene skades ved mere enn 80grader og det er meget VARMT ta på)
                      Mener å huske at jeg i benken måler en forskjell på 20-30 gram i GWS favør for ca 1 A mindre strøm. Se forøvrig mitt forrige innlegg vedr. verdien av statisk test.

                      Comment


                      • #12
                        kjempe bra. Bestiller noen 8x4HD. Glimrende dersom strømtrekket vil ligge i underkant av 10A. Får da maksimalt ut av mitt oppsett.

                        Har også bestilt et par 2S 500mAh 20C for å prøve det også.

                        Takk for mange kjempe fine innspill :=)
                        -----------------------------------------------
                        Tomas
                        Trondheim modellflyklubb
                        www.heltpropell.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Per Klepaker View Post
                          Til det siste er å si at det ikke er snakk om store ulemper med APC, men GWS gir utfra min erfaring litt lengre flytid, litt kjappere respons og litt høyere RPM betalt med litt mindre strømtrekk altså.
                          Til det første er å si at AXI har litt konservativ rating, den tåler godt litt pes og jeg har aldri opplevd at den blir varm. (Magnetene skades ved mere enn 80grader og det er meget VARMT ta på)
                          Mener å huske at jeg i benken måler en forskjell på 20-30 gram i GWS favør for ca 1 A mindre strøm. Se forøvrig mitt forrige innlegg vedr. verdien av statisk test.
                          Ok, greit å vite. Vi elektro-freaks jakter jo hele tiden på litt ekstra flytid.
                          Den en jo heller ikke må glemme er jo at ei passe lett indoor kjærre hovre på halv gass med 3s og den nevnte motoren.... Det er jo ikke en gang nødvendig å gi full gass for å komme ut av hover... Så jeg vil vel egentlig si at praktisk testing/brukererfaringer er mer verdt enn test i benk. Eneste unntaket er når det er snakk om å sammenligne flere produkter for å finne det som er best egnet... Som du sier Per så er axi ganske konservative når de oppgir specs.

                          Fant en gang en tråd på et eller annet utenlandsk forum hvor det var gjengitt
                          et svar i forbindelse med en brukertest (benk-målinger). Svaret var direkte fra de som produserer axi, hvor de sa de bevisst satte specs lavere enn reel verdi. Årsaken til den store diskusjonen som hadde oppstått var at testing i benk viste ytelser på linje med og av og til over motorer fra langt dyrere produsenter. Ytelsene var jo også høyere enn den teoretiske ytelsen noe som selvfølgelig skapte furore i de dyre-motorers-tilhengerskarer... Det måtte jo være noe feil med målemetoden osv... Men det var det altså ikke...
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            har 2 stk 2204/54 som har ruslett og gått i 1 år nå med 3S oppsett.har kun brukt apc 8x3.8 sf til disse.har ikke målt strømtrekk på disse siden eg ikke har merket varme av verken batt,esc eller motor.så det skal funke det
                            Alt som kan fjernstyres.
                            ---------------------------------------------
                            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                            Steinar Kvarme.

                            Comment


                            • #15
                              Nå har jeg fått målt strømtrekk etc. litt mer nøyaktig. Dersom strømtrekket kommer over 10A vil den ESC kutte på high current uansett, noe som er bra, men jeg har også hatt problemer med at regulatoren kutter ved lavere strømtrekk.

                              Fikk 8x4HD propellene i dag og testet dette i kveld. Akkurat samme problemet der. ESC kuttet ved relativt lave strømtrekk (rundt 5-6A). Spenningen var da ca. 9,4V, noe som skulle være godt over cut off spenningen. Da fant jeg frem bruksanvisningen på regulatoren og omprogrammerte den til å benytte seg av soft cut off, og vips...problemet var borte. Turtallet gir seg nok ganske bra når batteriet nærmer seg 9V, men det er da mye bedre enn å få en brutal hard cut off. Dette er desverre ganske dårlige og billige batterier, som ikke er i nærheten av å levere det som produsent oppgir. Dette er 500mAh 20C batteri, som i virkeligheten kun klarer ca. 6A maks. Ikke bra, men godt nok til mitt bruk (dvs. for modeller under 200gr.) til indoor i vinter.

                              Jeg har har hørt om flere som har hatt tilsvarende problemer med Castel Creation 10A ESC, så kanskje dette kan være et tips til dere. Det er svært enkelt å programmere denne regulatoren.

                              Når det gjelder 8x4HD propellen, er det nok denne jeg kommer til å bruke fremover. Virket som turtallet var ganske bra, med strømtrekk på rundt 5-6A på 80% gass, perfekt. Skal likevel også prøve meg med 8x3.8 og 2S batteri, for moro skyld.

                              Denne motoren har en nydelig gange synes jeg. Gleder meg til å teste det hele på neste indoor trening til helgen.

                              Takk for fine innspill.
                              -----------------------------------------------
                              Tomas
                              Trondheim modellflyklubb
                              www.heltpropell.com

                              Comment

                              Working...
                              X