Unconfigured Ad

Collapse

Hva skjer med RC-flight?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

Tror du på Julenissen?

Originally posted by jarle
    Jeg synes da tydelig å lese mellom linjene at begge de involverte har planer om å starte opp igjen hver for seg, slik har de drevet tidligere også så jeg ser ingen grunn til at varespekteret til RC-flight skal forsvinne.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor så mange her sier at det har blitt umulig å drive hobbyforetning i Norge.. Har det noen gang vært flere rc-forhandlere i Norge?
    Og har nordmenn noen gang brukt mer penger på RC-utstyr? Tror ikke det nei!
    Når det gjelder billige kina varer og lav dollarkurs så får vel Norske forretninger akkurat like stor fordel av dette som vi forbrukere?
    Kanskje vi ordner opp i den problematikken bare vi boikotter OL seremonien..

Jarle Høviskeland

Da er det bare å boikotte om du får noen med deg? Dessuten er det flere ting som gjør det vanskelig å drive i Norge. Postgangen. Når du får varer like raskt fra Asia som ifra hvilken som helst norsk leverandør så sier jo det sitt også. Eks. skal du sende en pakke fra Harstad til Trømsø, så går den først 20 mil sør til Fauske før den går 50 mil nordover igjen.
    Likketid på pakker er altfor lenge på sorteringsterminalene.
    Mvh.
    Rolv Leirro

Comment

• Sniper
      • Nov 2005
      • 1386

Originally posted by olle
      Da er miljøet blitt "fattigere" her i landet, samme hvor billig vi kan handle i utlandet.
      Men, hvis majoriteten stemmer for at slik vil vi ha det, så blir det slik.
      Hmmm...
      Det er noe som heter at det er for sent å snyte seg når nasen er borte.
      Bare noen tanker en sen nattetime.....

olle
      I og for seg enig i det, men jeg støtter Raptor helt og holdent. Vet ikke hvor mange ganger jeg har bestilt fra norske forhandlere, med få unntak, og ventet og ventet og ventet. Sist skulle jeg bare ha et par hjulkåper. De ble bestilt i november, og kunne hentes i februar!! Herre jemini.. Flyet kunne jo vært solgt og styrtet flere ganger. Dessuten virker det som om det hersker en slags lagerskrekk. Man har noe, men mangler like mye. Da må man bestille fra annet hold. Det gidder jeg ærlig talt ikke, og bestiller da heller fra "junaiten" eller Hong Kong for den saks skyld. Så slipper jeg å bygge "i rykk og napp".

Hatten av for Elefun og IMPX. Det er folk som kan service, og som det er en fryd å handle hos.
      Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Roy Jimmy
        • Apr 2004
        • 239

Fri vare flyt.

Heldigvis så er det lenge siden det var monopol tilstander,så nå handler vi der vi vil uansett vilket formål vi måtte ha.

Og kan ikke med min beste vilje og evne(som sikkert ikke er stor) se at forhandler sitt utspill er "nå handler du oss meg eller så legger jeg ned" vis det er det beste tilbudet en forhandler kan komme opp med,så burde han ikke ha startet opp.
        Når man starter virksomhet i et land som styres av kapital og fritt marked må man faktisk regne med konkuranse fra omtrent hele verden,og reglene for driften vet man jo om før man starter opp.
        Så slutt å syt,og prøv å se om det er noe du kan forandre for å få driften din til å gå rundt.
        Lite varelager,stadig bytte av merker,vanskelig med reservedeler,lang leveringstid og ikke minst ignorer dine kunder.Øker ikke din kundekrets noe særlig.
        Om dette gjelder RC-Flight vet jeg ikke.

Og ja jeg har drevet egen nærings virksomhet,i omtrent 20 år i knall hard konkuranse,sett flere som har endt i skifteretten rundt meg.
        Så jeg vet hva konkuranse og kollegaer som tar tvilsomme "Shorts cut" i nærings virksomhet gjør.
        Men å bruke energi og tid på ting jeg ikke kan forhandre er bortkastet,da er det mye mere innbringende å rette dette inn mot egen virksomhet og se etter muligheter til å møte konkuransen.
        Vennlig hilsen
        Roy.

2,Biler.
        1,Leilighet.
        masse øl i kjøleskapet.
        + diverse innbo.

Comment

• bjeff
          • Jul 2007
          • 2010

I likhet med Roy har jeg drevet næringsvirksomhet i mange år. Men i motsetning til han, så er jeg ikke tilhenger av "villmarksloven", der alle bare tenker på sitt eget utkomme.

Våre forfedre har skapt et samfunn, som på tross av mange mangler, er å foretrekke framfor feks kinesisk statskapitalisme eller amerikansk markedsliberalisme. Og så viste det seg at det var svart gull her.

Én av konsekvensene er at våre lønninger er høye, og at kjøpekraften for arbeidsfolk er høyest i verden. Det koster relativt sett mindre å kjøpe en OK fransk vin i Norge, enn i Frankrike.

Når det gjelder norske modellfly/helikopterbutikker, så må de betale MVA på 25%, noe man ofte i praksis slipper når man handler fra utlandet. Det er 260-ett-eller-annet i standard avgift. I tillegg er de generelle kostnadene her hjemme mye høyere, jmfr lønnsnivået, så det er forståelig at ting blir dyrere.

Jeg er ikke rik, så jeg handler gjerne ting over 2000 kr på nettet. Men jeg kjøper billigere ting i nærmiljøet. Hvorfor? Fordi jeg vil ha sånne kremmere der jeg bor, og fordi mine dumme spørsmål blir møtt med smarte svar. Men så er jeg også så heldig å bo i byen.

Forøvrig mener jeg det ville vært OK med monopol på rc, sånn som Vinmonopolet, for det ville ført til større utbud og enkel tilgang. Men det er bare en drøm, selvsagt.
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

• HeliHobby.no
            • Nov 2007
            • 17

Originally posted by Jøllsrud
            Siden vi i Norge skal tjene så forferdelig mye, så sier det jo seg selv av det som selges i Norge må koste mere enn i land der de tjener mindre.
            Glem ikke alle avgifter som skal betales før lønnen, og siden går resten av lønnen til mer avgifter.

Utenlandske priser SER også mye bedre ut, fordi dem er uten MOMS, 25% , som betales først etterpå - også av frakten.

Comment

• olle
              • May 2002
              • 708

Hmmm....
              Dette skjønner jeg ikke helt...Er det jeg som er dum, eller...?
              Har jeg forstått det rett at RC Flight legger ned for at driften ikke lenger lønnte seg?
              Har jeg også forstått rett at de samme personene som dreiv RC Flight skal starte opp hver sin butikk hver for seg?
              Hvordan skal de få flere butikker til å lønne seg hver for seg, når de ikke fikk en felles butikk med felles utgifter til å lønne seg?
              Som kjennt så er det noen faste utgifter som man ikke kommer utenom (lokaler, annonsering, nettbutikk, rekneskap, telefon osv pluss en rekke andre faste driftsutgifter) når man driver et firma.
              Disse kunne de før dele på i RC Flight. Nå må de ta dette hver for seg. Dvs dobbelt opp.
              Jeg har hørt om at selskaper slår seg sammen for å bli mer effektive og lønnsomme. Men jeg har aldri hørt noen dele seg opp for å oppnå det samme?
              Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg her, av vanlig basiskunnskap om å drifte et firma. Så dette må noen forklare meg.
              Så jeg bare spør, hvis noen kan være så snill å forklare?

olle

Comment

• Olavjoergensen
                • Jun 2005
                • 2208

Er redd ikke alle fakta ligger på bordet her. Grunnen til at rc-flight deler seg er nok basert på noe annet økonomi. Kjell kan jo fortelle dette selv hvis han vil, det blir for dumt å komme med masse antakelser når man ikke vet fakta!

Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

Comment

• Roy Jimmy
                  • Apr 2004
                  • 239

Monopol ?

Originally posted by bjeff
                  I likhet med Roy har jeg drevet næringsvirksomhet i mange år. Men i motsetning til han, så er jeg ikke tilhenger av "villmarksloven", der alle bare tenker på sitt eget utkomme.

Våre forfedre har skapt et samfunn, som på tross av mange mangler, er å foretrekke framfor feks kinesisk statskapitalisme eller amerikansk markedsliberalisme. Og så viste det seg at det var svart gull her.

Én av konsekvensene er at våre lønninger er høye, og at kjøpekraften for arbeidsfolk er høyest i verden. Det koster relativt sett mindre å kjøpe en OK fransk vin i Norge, enn i Frankrike.

Når det gjelder norske modellfly/helikopterbutikker, så må de betale MVA på 25%, noe man ofte i praksis slipper når man handler fra utlandet. Det er 260-ett-eller-annet i standard avgift. I tillegg er de generelle kostnadene her hjemme mye høyere, jmfr lønnsnivået, så det er forståelig at ting blir dyrere.

Jeg er ikke rik, så jeg handler gjerne ting over 2000 kr på nettet. Men jeg kjøper billigere ting i nærmiljøet. Hvorfor? Fordi jeg vil ha sånne kremmere der jeg bor, og fordi mine dumme spørsmål blir møtt med smarte svar. Men så er jeg også så heldig å bo i byen.

Forøvrig mener jeg det ville vært OK med monopol på rc, sånn som Vinmonopolet, for det ville ført til større utbud og enkel tilgang. Men det er bare en drøm, selvsagt.
                  Hva i all verden mener du vil du tilbake til monopol og ventelister,penger under bordet OSV for å kjøpe RC-Dupeditter ?

Noen som husker medlemmskap i bolig byggelag for å kjøpe leiligheter,var best vist du hadde medlemsnummmeret til bestemora di pluss en slump med penger under bordet vis du skulle ha noe sjans til bolig.
                  Nå får du kjøpt leilighet samme dag som du tegner medlemskap,ja den er kjempe dyr,men det er markedet som regulerer.

Joda det finns fortsatt noen slike plasser rundt om i verden.Tror ikke utvalget av RC dupeditter er så stort der,ikke at de som bor der savner det så veldig mye.

Og jeg drev ikke etter "vilmarksloven" men etter de lovene som finns for den typen virksomhet,og de var som du sikkert vet selv omstendig nok.
                  Men skjønner at vi er totalt uenig i vilke markedskrefter vi skal la styre/skape markedet.

Men legger merke til at på dyre ting (over 2000,-) så kjøper du der du finner det billigst.
                  Mens billige små duppeditter kjøper du oss kremmeren på hjørnet,samtidig som du vil ha hans kompetanse med på kjøpet,dette syns jeg er litt selvmotsigende.Hva tror du han lever av ?

Og det er nå moms på det du kjøper i utlandet og frakten i tilegg.

Så jeg mener fortsatt at det er min rett å handle der jeg syns det er best,så må det bli opp til forhandleren å få hans sjappe til å bli best for meg.Syns du det høres ut som "villmarksloven".
                  Det er ikke min oppgave å sørge for at han har smør på brødet.
                  Vennlig hilsen
                  Roy.

2,Biler.
                  1,Leilighet.
                  masse øl i kjøleskapet.
                  + diverse innbo.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Det er ikke spesielt dyrere frakt på varer kjøpt fra utlandet. Eneste unntak er om man får ting med brevpost innenfor Norge.

Comment

• olle
                      • May 2002
                      • 708

Nåja. Tror ingen her skal være for tøff i kjeften.
                      Man ber butikker her på bjerget slutte å syte, samtidig som man (hos mer enn en butikk i utlandet) aktivt medvirker til at det oppgies for lav verdi ved innførsel, noe som medfører at man snyter unna norsk moms, samtidig som man beskriver tilstander om svart handel og penger under bordet her i landet.
                      Jeg vet ikke hva som er best eller værst jeg.
                      Dette virker noe selvmotsigende.
                      Det i hvertfall jeg skjønner, med de smule kunnskaper jeg har, så er det ikke enkelt å drive lovlig butikk her i landet, hvis kundene synes det er "all right" å bevisst medvirke til å snyte på momsen ved handel fra utlandet.
                      Jeg selv er hverken bedre eller verre enn andre.
                      Men jeg bare konkluderer at dette ikke går i hop.

olle

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Hæ?

Håper du ikke sikter til meg når du kommer med anklager om skattesvindel.

Comment

• olle
                          • May 2002
                          • 708

Greit at det er sent på kveld. Men det er ingen som anklager noen.
                          Ingen trenger spille dum heller. Det blir bare enda mere dumt.
                          Når man på flere nettsteder i utlandet, selv kan velge verdi på varen og/eller om man vil ha den sendt som gave, så blir det bare dumt å late som at ingen her i landet benytter seg av dette. Meg selv inkludert.
                          Og man kan selv tenke seg hva butikker her i landet må gjøre for å konkurrere med disse butikkene som tilbyr denne "tenesten" fra utlandet.
                          Momsen kommer man seg ikke unna på lovlig vis, enten man handler utenlands eller innenlands.
                          Derfor blir det litt håpløst å diskutere dette temaet om lønnsomhet eller ikke.

olle

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Jeg skjønner ikke hva du mener. Det er ingen som sier at de handler i utlandet fordi de slipper momsen på 25%. Merkelig om en butikk har som alternativ å sende som gave eller med redusert pris. Det er ganske useriøst.

Momsen på 25% forklarer ikke prisforskjell på 100-200% som vi har i ekstremtilfellene.

Comment

• -GAS-
                              • Jun 2007
                              • 1323

Først vil jeg bare si at jeg ikke har noen doktorgrad i økonomi el.lignende. Jeg forstår ikke hva dere diskuterer her egentlig jeg.... det er flere rc butikker i Norge som går så det dundrer og hovedgrunnen til dette er at de tar inn varer som folk vil ha og yter en servise som i mange tilfeller er grenseløst høy. Når det gjelder priser så må jeg si av egen erfaring at legger man på fraktkostader på mange av varene i utlandet så ender man stort sett opp med samme pris.

Ja, det er vanskelig å drive butikk i Norge, og jeg er vel helt sikker på at dette er vanskelig i stort sett alle andre land også. Å drive RC butikk er ikke som å drive RIMI eller REMA 1000, man må være smart i varevalg og være sikker på at det man tar inn selger. Det er synd at butikker ikke går rundt, men dette skyldes oftest hvordan butikken drives. Beviset for dette er jo at det er flere som starter opp og holder det gående med økning i likviditeten, mens andre går nedenom og hjem.

Kjell, jeg skal ikke begynne å synse i hva grunnen er, du skriver at det er av økonomiske årsaker og da er det sikkert det (forstår ikke hvorfor dere andre her skal begynne å spre rykter om noe annet, mange som starter på nytt etter en konkurs) Håper du kommer sterkere tilbake med ny butikk Det værste som kan skje er at vi forbrukerene mister konkuransen og utvalget i markedet.

Det å løfte seg opp fra gjørma og stable seg på beina igjen etter et fall er tøft noen ganger!

Stå på Kjell.
                              Christen
                              http://jetsofnorway.com/

Comment

• ERJ
                                • Aug 2007
                                • 935

Dere vet ikke hvor godt dere har det!

Originally posted by Christen
                                Først vil jeg bare si at jeg ikke har noen doktorgrad i økonomi el.lignende. Jeg forstår ikke hva dere diskuterer her egentlig jeg.... det er flere rc butikker i Norge som går så det dundrer og hovedgrunnen til dette er at de tar inn varer som folk vil ha og yter en servise som i mange tilfeller er grenseløst høy. Når det gjelder priser så må jeg si av egen erfaring at legger man på fraktkostader på mange av varene i utlandet så ender man stort sett opp med samme pris.

Ja, det er vanskelig å drive butikk i Norge, og jeg er vel helt sikker på at dette er vanskelig i stort sett alle andre land også. Å drive RC butikk er ikke som å drive RIMI eller REMA 1000, man må være smart i varevalg og være sikker på at det man tar inn selger. Det er synd at butikker ikke går rundt, men dette skyldes oftest hvordan butikken drives. Beviset for dette er jo at det er flere som starter opp og holder det gående med økning i likviditeten, mens andre går nedenom og hjem.

Kjell, jeg skal ikke begynne å synse i hva grunnen er, du skriver at det er av økonomiske årsaker og da er det sikkert det (forstår ikke hvorfor dere andre her skal begynne å spre rykter om noe annet, mange som starter på nytt etter en konkurs) Håper du kommer sterkere tilbake med ny butikk Det værste som kan skje er at vi forbrukerene mister konkuransen og utvalget i markedet.

Det å løfte seg opp fra gjørma og stable seg på beina igjen etter et fall er tøft noen ganger!

Stå på Kjell.
                                Lysten var veldig tilstede en stund for og fortelle dere om hvorledes "hobbybutikk-
                                situasjonen" fortonte seg for oss på femti- og sekstitallet...Den var TEMMELIG
                                ANDERLEDES! - I motsettning til nå...Hadde dere ANT..!

Jeg lar det være, og slutter meg heller helhjertet til Christens innlegg..!

Mvh Einar - fra en annen verden!

Comment

Working...