Unconfigured Ad

Collapse

metanol

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chr18
    • Apr 2008
    • 3

metanol

hei, er ny innen dette med å skulle blande drivstoff selv, men lurer på hvor jeg kan få kjøpt metanolen? statoil er ikke veldig interisert i å selge meg dette, eneste svaret jeg får av de er at de ikke har tilatelse til å selge til privatpersoner.
    noen som har noen ideer til hvor jeg kan få kjøpt dette?
    bor på østlandet, hvet at jeg kan høre med dragracere, men aner ikke om det er noe slikt miljø her i nærheten, så vær så snill å ikke svar: hør med lokale bilsport, etc. etc.
  • FORMOSAMOSER
    • Jan 2006
    • 88

Dette her skurrer synest jeg . hvorfor i huleste vil du ha tak i metanol for å blande selv og det på første innlegget ditt . Synest statoil gjør helt rett her når man vet hvilke konsekvenser metanol på avveie kan gjøre . Bare se på biltema og rødspriten .
    Ligg unna metanolen og gå og kjøp fuel hos hobbybutikken som vi andre .
    Geir I Walderhaug

Comment

• Jøllsrud
      • Oct 2007
      • 469

Jeg kjenner en som blander fuelen sin selv, da fikk han literspris på ca 10-15kr ferdig blanda. Så skjønner hvorfor noen vil blande selv, ganske mye å spare om man har litt store glowmotorer.

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Originally posted by Jøllsrud
        Jeg kjenner en som blander fuelen sin selv, da fikk han literspris på ca 10-15kr ferdig blanda. Så skjønner hvorfor noen vil blande selv, ganske mye å spare om man har litt store glowmotorer.
        Da bruker han en ekstremt billig olje Vi blandet noen fat tidligere og tror vi endte på ca 40,- liter med 10% nitro og Aerosave olje. Dette er lenge siden så arrester meg gjerne. Ola F. her på forumet vet mer om priser og kan sikkert utdype dette bedre enn meg.

Til trådstarter: Det er ingen problem å blande selv, men det er pes å få tak i metanol og det er enda vanskeligere å få tak i nitro. Ulempen med å blande selv er:
        1) du skal blande store kvanta for å få en blanding som er lik på hver kanne du skal bruke.
        2) det er litt jobb å finne ett blandingsforhold som er bra.

Er du ny i hobbien ville jeg anbefale å kjøpe ferdig blandet fuel i butikken. Du skal fly mye før det er denne posten som blir størst økonomisk
        Last edited by Tom Erik; 03-04-08, 21:43.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• Jøllsrud
          • Oct 2007
          • 469

Originally posted by Tom Erik
          Da bruker han en ekstremt billig olje Vi blandet noen fat tidligere og tror vi endte på ca 40,- liter med 10% nitro og Aerosave olje. Dette er lenge siden så arrester meg gjerne. Ola F. her på forumet vet mer om priser og kan sikkert utdype dette bedre enn meg.

Til trådstarter: Det er ingen problem å blande selv, men det er pes å få tak i metanol og det er enda vanskeligere å få tak i nitro. Ulempen med å blande selv er:
          1) du skal blande store kvanta for å få en blanding som er lik på hver kanne du skal bruke.
          2) det er litt jobb å finne ett blandingsforhold som er bra.

Er du ny i hobbien ville jeg anbefale å kjøpe ferdig blandet fuel i butikken. Du skal fly mye før det er denne posten som blir størst økonomisk
          Han bruker racingolje, som har tilsetninger som gjør den kan blandes med metanol. Så noe billig greier er det ikke. Men han blander selv pga han har en del større glowmotorer, som bruker 0,5l pr flytur.

Comment

• roadrune
            • Jul 2007
            • 2292

For å svare på det han spør om....

Hvis du registrerer deg som enmannsforetak (gratis), så får du kjøpt hos Statoil.
            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• ofremmi
              • Sep 2002
              • 490

Hei
              Siden Tom Erik henviste til meg, så får jeg vel uttale meg. Det er riktig at jeg har blandet selv i mange år, men nå bruker jeg så lite fuel (elektro vettu) at jeg ikke ser noen gevinst i det. Mye bedre å kjøpe de få kannene man bruker i året ferdig blandet. Det blir nok billigere å blande selv, de nevnte 40,- per liter ( 15/15) stemmer ganske bra. Men ved stor-innkjøp bør man også få en bra pris av forhandler/produsent av ferdig fuel. Det er olje og nitroen som styrer prisen, metanolen koster så lite at det betyr svært lite. Om forbruket er noen 10-talls liter i året lønner det seg neppe, da råvarene gjerne kjøpes i relativt store kvanta og det blir en ganske stor investering. Jeg brukte mellom 150 og 200 liter fuel i året i en 10 års periode, og da blir det jo litt ut av det.
              Et annet aspekt som er verdt å merke seg er krav til lagring, brann og gift-risiko ved omgang med ingrediensene. Det er nok ikke alle som setter pris på om du har 100-vis av liter brannfarlig og giftige væsker i huset.
              Min kommentar til slutt er derfor at om du har et forbruk på noen kartonger fuel i året, kjøp dem ferdig blandet. Om du VIRKELIG vil begyne å mixe selv, så finner du nok ut av det. Hvis du ikke har pågangsmot og viten til å finne ut av det selv, så tror jeg at både nabolaget og modellflynorge er best tjent med at du lar være.
              No offence intended.
              Ola
              www.ofremmi.info

Comment

• chr18
                • Apr 2008
                • 3

nå vill jeg bare få komentere innlegget til FORMOSAMOSER, jeg hvet utrolig godt hvilke kosekvenser metanol kan få, er selv fra moss( trur dere alle hvet hva jeg mener med det....), og har selv sett hvilke konsekvenser metanol kan ha. jeg hvet også å passe meg for dette, her er det viktig å ha riktig verne utstyr, heldekkende tøy som ikke suger til seg metanolen(metanol trekker gjennom huden om den kommer på huden), og en gassmaske, da skulle man være rimelig sikre mot metanolen.
                denne skal også opbevares på ett GODT ventilert sted, med en GODT LÅST JERN dør, har også planer om å få lokalet/rommet godkjent til oppbevaring av brann/gift farlige stoffer, har vært i kontakt med lokalt brannvesen og trur jeg ikke skal få alt for store vanskligheter med å få deres godskjenning.

om du fortsatt synes det skurrer så skriv ett innlegg med begrunnelse for hvorfor dette fortsatt skrurrer, jeg har ingen planer om å forgifte meg selv eller andre, og stedet jeg harb planer om å oppbevare dette ligger 200meter i fra nærmeste nabo, så trur det skal være god nokk rom mellom oppbevarings plass og naboer(?)

Comment

• FORMOSAMOSER
                  • Jan 2006
                  • 88

Det høres ut som du har planene i orden ja , men da kan du kanskje fortelle oss hvorfor du vil lage ett så stort opplegg for å lage fuel . Flyr du ekstremt mye eller skal du starte en bedrift for salg ???

Viser bare til hva som er skrevet over fra folk med erfaring som helt klart frarår å begynne med dette .
                  Last edited by FORMOSAMOSER; 04-04-08, 17:41. Reason: skrivefeil
                  Geir I Walderhaug

Comment

• chr18
                    • Apr 2008
                    • 3

nei jeg flyr ikke veldig mye, heller veldig lite for tiden, men fløy en del før, men ble aldri noe mere av det, er vell en 8-10 år siden, "arvet" ett fly hvet ikke engang åssen fly det var lengre engang, men jeg har nå planer om å starte igjen, og jeg liker også å eksperimentere en del, og tar gjerne en utfordring, mottoet mitt er: det finnes ikke umuligheter, man må bare finne løsningen.
                    og om jeg får til å lage fuel(har nå muligiens funnet metanolen, så da er det vell bare å starte letingen etter nitroen), så kan det nok hende at jeg kommer til å ta med meg noen liter på treff etterhvert(når den tid kommer at jeg føler meg klar for treff) og da skal ikke jeg nekte noen å kjøpe noen liter.

noen som hvet om noen gode begynner fly med fuel mottor? har sett litt på jupiter, og det virker jo veldig fint.

Comment

• Raptor
                      • Sep 2003
                      • 837

Så lite som du sier du flyr...

Jeg skjønner ikke poenget med å blande selv når du sier du flyr så lite..
                      Dragstermiljøet bruker mye nitro, men det tror jeg du må til Sverige og kjøpe og husk at det er nummeret før nitroglycerin..
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

Comment

• jansr
                        • Oct 2006
                        • 243

100% nitro

Originally posted by chr18
                        nei jeg flyr ikke veldig mye, heller veldig lite for tiden, men fløy en del før, men ble aldri noe mere av det, er vell en 8-10 år siden, "arvet" ett fly hvet ikke engang åssen fly det var lengre engang, men jeg har nå planer om å starte igjen, og jeg liker også å eksperimentere en del, og tar gjerne en utfordring, mottoet mitt er: det finnes ikke umuligheter, man må bare finne løsningen.
                        og om jeg får til å lage fuel(har nå muligiens funnet metanolen, så da er det vell bare å starte letingen etter nitroen), så kan det nok hende at jeg kommer til å ta med meg noen liter på treff etterhvert(når den tid kommer at jeg føler meg klar for treff) og da skal ikke jeg nekte noen å kjøpe noen liter.

noen som hvet om noen gode begynner fly med fuel mottor? har sett litt på jupiter, og det virker jo veldig fint.
                        rein nitro fikk jeg kjøpt hos øgrey hobby i egersund.
                        mvh jan sigurd røyseland

Comment

Working...