Unconfigured Ad

Collapse

Spennings deling, Hvordan?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mindhunter
    • Oct 2005
    • 78

Spennings deling, Hvordan?

Hei, driver og bygger undervansubåt og pga spenningsfall i kabel skal jeg gå i fra 12v til 24v batteri.

jeg skal ha 24v helt ned i ubåten og dele det i to kretser en 14v og en 24 v

14volts kretsen skal gå til 4 motorer og 1 spotlight

24volts kretsen skal gå til et svart/hvit video kamera.

Kan jeg bruke motstander til og dele spenningen?

Noen som kan si meg størrelse jeg må ha på motstanderene eller eventuelt andre billige måter og dele spenningen på?

Motorene er 12 v men skal kjøre dem på 14 v for å få litt guffe i den og di trekker 1,5 ampere hver.
    spotligten er på 50W og 12 v men skal kjøre den på samme krets som motorene.

fra ubåten og opp til land går det en mini coax, en kat 5 kabel for styring av relere og 2 1,5 kvadrat strømledninger.

Funksjonen som gjør at ubåten går fremm bruker 2 motorer samtidig.

takker for hjelp

Mvh sveinung rogstad
    Sveinung Rogstad
    1989
  • Torstein
    • Nov 2005
    • 344

Du må nok benytte en aktiv spenningsomvandler for på få til dette. Et alternativ er å føre strømforskyning ned i tre ledere, (0, 14 og 24V). Eller du kan forskyne motorene også med 24V. Det er (innenfor rimelige grenser) effektuttaket som er begrensningen for en motor, ikke spenningsforskyningen.
    Last edited by Torstein; 23-05-08, 13:51.

Comment

• jijohans
      • Dec 2005
      • 1169

Snakk med Audun Knudsen i firmaet vårt..
      Han har bygd sin egen ROV...
      Last edited by jijohans; 23-05-08, 19:17.
      -Jim Johansen-
      Flyklart:
      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
      Under construction:
      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• jab
        • May 2007
        • 407

Spenningsbro fungerer dårlig om du skal trekke mye strøm i kretsen (motor). Alt for mye effekt som forsvinner i varme. Det du trenger er en switchet regulator noe alla tracopower sine DC-DC konvertere. Men om du skal ha mye effekt til motorene så blir det stort og tungt (og dyrt). Jeg ville heller ha brukt 4 børsteløse motorer, hver med sin egen motorkontroller og kjørt 24v (samme som 6S lipo) direkte på disse. Så brukt en liten 7812 regulator eller dc-dc konverter for 24->12v på spotlighten.

Edit: Ps. Bruker du ultrabright LED som spotlight? Hvis ikke så ta en titt på det. Mye mindre effekt og varmeutvikling.
        Last edited by jab; 23-05-08, 22:36.

Comment

• mindhunter
          • Oct 2005
          • 78

Originally posted by jab
          Spenningsbro fungerer dårlig om du skal trekke mye strøm i kretsen (motor). Alt for mye effekt som forsvinner i varme. Det du trenger er en switchet regulator noe alla tracopower sine DC-DC konvertere. Men om du skal ha mye effekt til motorene så blir det stort og tungt (og dyrt). Jeg ville heller ha brukt 4 børsteløse motorer, hver med sin egen motorkontroller og kjørt 24v (samme som 6S lipo) direkte på disse. Så brukt en liten 7812 regulator eller dc-dc konverter for 24->12v på spotlighten.

Edit: Ps. Bruker du ultrabright LED som spotlight? Hvis ikke så ta en titt på det. Mye mindre effekt og varmeutvikling.
          Dette er en rov på lavt budsjett 3000kr pluss ting som er sponset. Motorene er vannpumper som brukes i båt. 4 børsteløse motorer krever mer arbeid men er abosultt et bra valg da di gir god effekt blir nokk børsteløst i neste prosjekt.

var og testa ubåten i dag med stort hell, har video snutt. kjørte motorene på 24V og skal skaffe meg 24V spot i morgen. kommer til og bruke spot i steden for led da dette gir et helt annen type lys i sjøen.

Kameraet jeg skal bruke er et SIT kamera som er brukt i Rov bransjen og kan ha en sikt på 200 meter uten lys i klart vann.

det jeg har tenkt er og kjøre alt på 24V men lurer på om det blir glitching/forstyrrelser i kameraet når jeg kjører motorene av og på?
          spenningen ligger på ca 21 volt med to motorer aktive.
          Attached Files
          Sveinung Rogstad
          1989

Comment

• mindhunter
            • Oct 2005
            • 78

filsnutt

her er en liten film. beklager dårlig filming.
            Sveinung Rogstad
            1989

Comment

Working...