Unconfigured Ad

Collapse

900 Mhz, 1300 Mhz eller 2400 Ghz - VIDEO

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lostfields
    • Oct 2004
    • 98

900 Mhz, 1300 Mhz eller 2400 Ghz - VIDEO

Hei
    Jeg ser at http://www.rangevideo.com/ selger videosendere på 900 Mhz, 1300 Mhz eller 2400 Mhz båndene... Jeg vet at 2.4Ghz er lovlig for import, men ettersom jeg har en 2.4Ghz sender (Spektrum) så er jo ikke det helt heldig.

Kan jeg importere 1.3GHz senderen, eller er dette ulovlig?
  • Trolllet
    • Apr 2008
    • 167

Det eneste du har lov til å bruke er 2,4 GHz med maksimalt 10 mW sendeeffekt, og om du har sikkerhetsklarering for å ta video fra lufta.

Comment

• Litespeed
      • Jun 2005
      • 1064

Hvordan funker Rangevideo 2,4ghz isammen med Futaba 2,4ghz Fasst systemet ? noen som vet?
      Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• roadrune
        • Jul 2007
        • 2292

Sånn generelt så er det vel sagt at forskjellige 2,4 systemer ikke skal påvirke hverandre.
        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by Lostfields
          Hei
          Jeg ser at http://www.rangevideo.com/ selger videosendere på 900 Mhz, 1300 Mhz eller 2400 Mhz båndene... Jeg vet at 2.4Ghz er lovlig for import, men ettersom jeg har en 2.4Ghz sender (Spektrum) så er jo ikke det helt heldig.

Kan jeg importere 1.3GHz senderen, eller er dette ulovlig?
          2.4 GHzfFungerer utmerket så lenge du holder deg innenfor den lovlige sender effekten.
          Bare unngå å sett senderen inntil mottakeren!

Plasser en path antenne på bakken så fikser du problemet med mindre sender effekt og signal styrke.

1.3GHz er et radioamatør bånd så har du radioamatør sertifikat så kan du bruke dette båndet.

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by Litespeed
            Hvordan funker Rangevideo 2,4ghz isammen med Futaba 2,4ghz Fasst systemet ? noen som vet?
            Funker vel best av alle 2.4 GHz systemene siden det er det eneste systemet som gjør virkelig frekvens hoppingen.

Noen mener at følsomheten (rekkevidden) på en FASST mottaker er mindre enn konkurrerende systemer og dermed vil en 2.4 GHz sender tett opp til mottakeren "kunne" forstyrre.
            Har ikke sett noen historier fra virkeligheten så her er det nok mye synsing.

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by roadrune
              Sånn generelt så er det vel sagt at forskjellige 2,4 systemer ikke skal påvirke hverandre.
              Stemmer det - men jeg plasserte en 500mW 2.4GHz video sender ca 15cm fra en Spektrum AR6100 med det resultat at inngangstrinnet i AR6100'en gikk fra silikon til karbon på noen mikrosekundet grunnet den høye sendereffekten i videotrinnet

Comment

• Lostfields
                • Oct 2004
                • 98

hmm, fra silikon til karbon? hva menes med det? sikkert ikke noe bra

Så med andre ord, jeg må gå for 10mW sender (virker puslete), og en 200mW er vil kanskje inteferere med min AR6100 mottaker (spektrum DX6) og er i tillegg ulovlig?

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Så med andre ord, jeg må gå for 10mW sender (virker puslete), og en 200mW er vil kanskje inteferere med min AR6100 mottaker (spektrum DX6) og er i tillegg ulovlig?
                  Som du sier 200mW er ulovlig men "halve Norge" bruker dem....
                  Bruker du en Path antenne (flat hvit greie) fra Range Video og setter den på f.eks et gammelt foto stativ så kan du gå ned på sender effekten med samme video signal kvalitet.

I alle tilfeller må du prøve og få størst mulig avstand mellom mottaker og video senderen.
                  Sist men ikke minst - gjør en skikkelig range test med og uten video senderen slått på, er det forskjell bør du gå gjennom oppsettet på nytt.

Comment

• bengtern
                    • Oct 2005
                    • 313

Det menes nok fra silisium til karbon, eventuelt silicon to carbon. Det finnes vel muligens en silikondal (silicone valley) men det er silisiumdalen som er kjent. Men en finner jo silikonkløfter selvsagt.
                    Last edited by bengtern; 21-06-08, 08:06.
                    -----------
                    Bengt

Comment

• roadrune
                      • Jul 2007
                      • 2292

Karbon =aske/kull, regner jeg med.
                      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by bengtern
                        Det menes nok fra silisium til karbon, eventuelt silicon to carbon. Det finnes vel muligens en silikondal (silicone valley) men det er silisiumdalen som er kjent.
                        Ja ja ja ja - fort og galt eller rettere en spell checker som var litt for ivrig i ord bytte.....

Meningen er og blir som nevnt i tråden - et brent inngangstrinn

Comment

• Ferry
                          • Feb 2007
                          • 456

Originally posted by Quadrocopter
                          Stemmer det - men jeg plasserte en 500mW 2.4GHz video sender ca 15cm fra en Spektrum AR6100 med det resultat at inngangstrinnet i AR6100'en gikk fra silikon til karbon på noen mikrosekundet grunnet den høye sendereffekten i videotrinnet
                          Har du noen teori om hva som skjedde? 500 mW er jo ikke særlig mye å brenne opp ting med? Eller ble AR6100 overstyrt? I så fall; hvorfor brant den opp?

Comment

• flarssen
                            • Jan 2005
                            • 1842

Originally posted by roadrune
                            Det er avhengig av hvordan det opereres på denne frekvensen!! En videolink og et RC system er to forskjellige ting i så måte.
                            Fred Larssen

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Originally posted by Ferry
                              Har du noen teori om hva som skjedde? 500 mW er jo ikke særlig mye å brenne opp ting med? Eller ble AR6100 overstyrt? I så fall; hvorfor brant den opp?
                              Sendte mottakeren i retur til HC og fikk en ny, hadde ingen mulighet til å sjekke i detaljer hva som feilet.

Når jeg koblet strøm på video senderen, døde AR6100'en eller rettere sakt følsomheten ble vesentlig dårligere.
                              Avstanden mellom video sender og mottaker var vel et sted mellom 7 og 15 cm.
                              Jeg regner med at det sitter en eller annen transistor som antenne forsterker i inngangstrinnet - denne har sikkert tatt kvelden.

(brant opp var mer en sjargong enn virkelighet)

Comment

Working...