Unconfigured Ad

Collapse

Henge fly på veggen?? Erfaringer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kabeldeigen
    • Dec 2006
    • 78

Henge fly på veggen?? Erfaringer

Hei, skal snart flytte,og for da eget "lite" hobbyrom.....Kanon.
    Så det jeg lurer på hvordan må best henger flyene på veggen, slik at de ikke står på gulvet og opptar plass.
    Tenkte på henge de etter høyderoret, men er redd de vil bli ødelagt av henge over lengre tid.
    Har tenkt å henge de opp slik som man henger gitarer opp. 2 gaffler ut med god polstring.

Trenger tips
    Gjerne med bilder, opphengsmuligheter, erfaringer osv
  • larshkj
    • Nov 2005
    • 535

Hva med å henge de etter propellen eller understellet? Det er best at motoren peker oppover. Da slipper du oljesøl hvis du har glowmotorer. Det er også mindre sjangs for at frontlageret ryker pga korrosjon.
    Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

Comment

• Thinnthinn
      • Sep 2002
      • 1172

Jeg skrur to litt grove kroker i taket og henger modellene i propellen. Lag avstanden til veggen slik at de "står" på understellet inntil veggen.. Fungerer helt ypperlig.
      Det eneste du må tenke på da er å huske å plugge igjen eksosen
      Krokene kjøpte jeg i ett sett engang på Biltema eller noe. Store, røde kroker til å henge hageredskap på.
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Kabeldeigen
        • Dec 2006
        • 78

Javel, så det går greit å henge etter propellen?? Trodde det ikke var helt bra, jaja..lærer noe nytt hver dag.
        Noen bilder hadde vært greit....Bare for å se hvordan det ser ut før jeg evt borrer noe hull i betongen

Comment

• Burns
          • Aug 2007
          • 108

Har brukt 4 forskjellige måter å henge opp flyene på hobbyrommet. Har et fly hengende etter halen, får ikke oljesøl fra den, lagrene er heller ikke korrodert, men mulig det kan skje i lengden(Har hengt slik 1,5 år uten problem) Et annet fly har jeg hengende etter understellet. Bruker kroker fra Biltema(pakke med mange forskjellige oppheng i). Et fly har jeg hengt på standard måte med kroker fra taket. Noen fly har jeg på et rack jeg har kjøpt på Tower-hobbies. Racket fungerer veldig fint hvis flyene ikke er altfor store og er veldig bra til å oppbevare vinger på. Alle disse forskjellige opphengsmetodene fungerer bra for meg. Har lagt ved bilder så du kan jo ta en titt.
          Attached Files
          Mvh
          Ståle

Comment

• Propepperell
            • Jun 2005
            • 1093

De fleste flyene har jeg i taket Her henger de med en hyssingbit frem og et bak. Er litt usikker på om dette kan være ubra i lengden men har ikke merket noe.

Når det ble fullt i taket fikk min SebArt KatanaS50 "ligge" oppe på konas umonterte vevstol (=

Peter
            Attached Files
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

Comment

• highspeed
              • Nov 2005
              • 227

Hale eller propell

Har du glowmotor i flyene så anbefales å henge flyene med motoren nedover.
              Det er to årsaker til dette:

1.
              Oljesøl renner ut av modellen, bruk en fille på gulvet underflyet.
              Sølet havner på gulvet før eller siden uansett, men du slippper søl på flyet.
              Og flyet er vel viktigst?

2.
              Oljen som faktisk blir igjen inne i motoren renner ned i lagerne, noe som reduserer korrosjonen på lagerne betraktelig. grunnen er at det ikke kommer til oksygen.
              Har faktisk lest det i en eller annen manual, tror det var Saito som anbefalte dette.

Last ned denne:

se side 14. avsnitt 6.

Har du elektrofly kan de like gjerne henge etter propellen. Tåler motoren ikke dette er den uansett for dårlig, belastningen er mye større når du flyr.
              Last edited by highspeed; 01-09-08, 18:11. Reason: Fant manualen på nettet
              Niels Jensen
              Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

• Kabeldeigen
                • Dec 2006
                • 78

Kanonbra, dette er bra info.
                Da høres det ut som om det blir "gitaroppheng" med mine fly....Det var det jeg hadde i tankene fra begynnelsen. Men er greit å få litt andre synspunkt først.

Comment

• Sniper
                  • Nov 2005
                  • 1386

Henger flya i taket i en enkelt krok. Et tau gjennom vingerøret og opp i kroken igjen. Sideroret hviler mot taket med skumgummi mellom.
                  Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Guest

#10 Unapproved
                    jeg henger vel ikke mine i taket akkurat. men tror jeg har snill samboer.he he
                    husk at jeg har 2stk store!+ en liten.

kan legge ut flere bilder av lagring om ønskelig.
                    Attached Files

Comment

• JanFredrik
                      • Sep 2006
                      • 491

Originally posted by anders e
                      jeg henger vel ikke mine i taket akkurat. men tror jeg har snill samboer.he he
                      husk at jeg har 2stk store!+ en liten.

kan legge ut flere bilder av lagring om ønskelig.
                      Hvis pittsen din står på lagring på bildet, kan jeg GARANTERE at du har snill samboer!
                      Jan Fredrik Bjordal
                      www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

• Guest

#12 Unapproved
                        ja den står sånn ofte,men den flyttes til ''kontoret'' i 2.etasje om vi får besøk.da hjelper hun meg med å bære den opp trappa.
                        101'' yak'n står i stua i 2 etasje.

Comment

• JanFredrik
                          • Sep 2006
                          • 491

Originally posted by anders e
                          ja den står sånn ofte,men den flyttes til ''kontoret'' i 2.etasje om vi får besøk.da hjelper hun meg med å bære den opp trappa.
                          101'' yak'n står i stua i 2 etasje.
                          Her hersker det ingen tvil om hvem som er snill!
                          Jan Fredrik Bjordal
                          www.JetsOfBergen.no

This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

Comment

Working...