Unconfigured Ad

Collapse

Spektrum AR6100 eller AR7100

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomasjo
    • Sep 2005
    • 573

Spektrum AR6100 eller AR7100

Hei

Har en SebArt Sukhoi 29S 30E og lurer på hvilken mottaker jeg skal sette inn.
    Noen som kan fortelle meg om det er tilstrekkelig med en AR6100 i en slik modell (VS ca. 130cm) eller om jeg bør velge AR7100? Har brukt AR7100 i store fly lenge og AR6100 i depronfly og små elektromodeller (1m) og aldri opplevd problemer.

Leste også på nettet om en som hadde hatt problemer med AR6100. Han mente AR6000 skulle være så mye bedre. Kven kveit?

Noen som har peiling og formening om dette hadde det jo vært glimrende
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Den er vel ikke fullrange som 6200 så det kommer an på hvor langt bort du skal fly det vel

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by tomasjo
      Hei

Har en SebArt Sukhoi 29S 30E og lurer på hvilken mottaker jeg skal sette inn.
      Noen som kan fortelle meg om det er tilstrekkelig med en AR6100 i en slik modell (VS ca. 130cm) eller om jeg bør velge AR7100? Har brukt AR7100 i store fly lenge og AR6100 i depronfly og små elektromodeller (1m) og aldri opplevd problemer.

Leste også på nettet om en som hadde hatt problemer med AR6100. Han mente AR6000 skulle være så mye bedre. Kven kveit?

Noen som har peiling og formening om dette hadde det jo vært glimrende
      Jeg syns at mottaker ikke er akkurat det stedet man skal spare penger. Det er ikke rare forsjellen på de to.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• tomasjo
        • Sep 2005
        • 573

He he, skjønner det. Tenkte kanskje størrelsen på flyet ville gi en viss indikasjon, men..... Skal vel ikke fly så veldig langt.

Tror kanskje jeg bruker AR7100 ser det ut til.

Takker for svar.

Originally posted by Tintin
        Den er vel ikke fullrange som 6200 så det kommer an på hvor langt bort du skal fly det vel
        Tomas
        Trondheim modellflyklubb
        www.heltpropell.com

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Bruker AR6200 på alle modellene mine som ikke trenger full failsafe (kun AR9x00 som har dette).

Bruker den i akkurat samme Sebart som du har og det fungerer utmerket - det som virkelig bestemmer resultatet er hvor optimalt du får plassert antennene på mottaker + sattelitt.
          Det er ikke den helt store forskjellen mellom 6200 og 7000 (noe mer robust - elektronisk ok mekanisk + at den har mulighet for logging)

AR6100 hadde jeg styrt unna - den er optimal for små depron parkflyers.

Comment

• tomasjo
            • Sep 2005
            • 573

Takk for et veldig bra svar.

Skaffer meg en AR6200 tror jeg. Hvordan har du plassert mottakeren i din SebArt?

Originally posted by Quadrocopter
            Bruker AR6200 på alle modellene mine som ikke trenger full failsafe (kun AR9x00 som har dette).

Bruker den i akkurat samme Sebart som du har og det fungerer utmerket - det som virkelig bestemmer resultatet er hvor optimalt du får plassert antennene på mottaker + sattelitt.
            Det er ikke den helt store forskjellen mellom 6200 og 7000 (noe mer robust - elektronisk ok mekanisk + at den har mulighet for logging)

AR6100 hadde jeg styrt unna - den er optimal for små depron parkflyers.
            Tomas
            Trondheim modellflyklubb
            www.heltpropell.com

Comment

• Larsern
              • Sep 2007
              • 756

Jeg har flydd liten børsteløs motorseiler (160cm) så høyt at den var vanskelig og se med en AR6100. Ingen som helst problemer med rekkevidden. Vinklet antennepiskene 90grader i forhold til hverandre.

Jeg tror 6100 er nok, men 7000 er helt sikkert bedre. Spørsmålet er om man trenger det.

Lars.

Comment

• tomasjo
                • Sep 2005
                • 573

Takker for alle svar gutter! Glimrende å få gode tips.

Har kjøpt en AR6200 i dag. Nå gjelder det bare å få den på plass, så er alt klart.

Snart helg. Satser på finvær

Snakkes.
                Tomas
                Trondheim modellflyklubb
                www.heltpropell.com

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Ar6200 i Sebart Sukhoi 29E

Hei Tomas
                  Ser at du har handlet en AR6200, et helt utmerket valg av mottaker!
                  Har lagt med noen bilder som viser hvordan jeg har gjort det i mitt fly.
                  Som du ser så står antennen i 90grader på hverandre og satellitten er montert som foreskrevet minimum 10 cm fra hoved mottakeren.
                  Vær påpasselig på at det ikke ligger noen kabler i nærheten av antenne (de grå ledningene).

Jeg har laget en liten brakett av noen kryssfiner rester som jeg har montert hovedmottakeren på, det gjør at antenne kommer vekk i fra karbon røret som går ut i vingene + at jeg har god plass til å skru nylon boltene i vinge festene.
                  Det tok meg 5 minutter å lage denne og litt lyn lim så sitter den 100%

Har du noen spørsmål så bare send dem

-Frank-
                  Attached Files

Comment

• tomasjo
                    • Sep 2005
                    • 573

Dette er glimrende!! Tusen takk for gode bilder. skal gjøre det på samme måte.

Gleder meg til å prøve flyet. Er du fornøyd?
                    Har du målt sånn ca. hvor ditt tryngdepunkt ligger?
                    Jeg kommer for det meste til å bruke flyet til 3D og lurer litt på hvor langt bak jeg skal tørre å sette det..

Igjen..takk for gode tips.
                    Tomas
                    Trondheim modellflyklubb
                    www.heltpropell.com

Comment

Working...