Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro eller nitro?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by MicroMac
    Jepp for egen del så vurderer jeg en ny 40size F3A trainer, hvor hovedmålet er mengde trening, fly fly og atter fly med minst mulig vedlikehold og driftsutgifter. Da snakker vi fort om fuelutgifter på 1500++ i løpet av en sommer. (bor 2 min kjøring fra nydelig 200meters flystripe)
    I slike tilfeller er det få saklige argumenter for fuel, bortsett fra anskaffelses kostnadene på elektro dingsene og batteripakker.
    Spesielt siden jeg har egnet motor, og ett budsjett som desverre ikke er ubegrenset.
    Der har man essensen av elektro. Nesten ingen drifts utg. vedlikehold, etc. Når man har ditt utgangspunkt så er elektro helt suuupert.

    Med tanke på fuelpriser så kommer jeg til å satse på bensinmotorer på litt større fly. Det er veeeeldig greit og billig å stikke innom den lokale bensinstasjonen når du skal tanke opp for dagens flyging. Til mindre fly er elektro etterhvert veldig vanskelig å komme utenom. Kommer ikke til å kutte ut nitro helt (må ha litt lukt og lyd )
    Avventer prisreduksjon på børsteløst
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #17
      Til prisen på elektro-utstyr.....selv om komponentene i en regulator er billige i seg selv så har det kostet litt å lage software til dem. Og siden det kun er modellbransjen som kjøper slikt sier det seg selv at markedet er litt lite til å oppnå de helt lave prisene. Men bevares, idag får du børsteløs motr+ regulator til 1000-lappen. Det er ikke mange år siden du måtte ha gode kontakter i banken for å få tak i slikt.

      Og til dette med teknisk innsikt, ja man lærer mye med glow....men du verden hvor mye du lærer med elektro også (og det er vel mer relevant for lyspærene ).

      Elektro er fullt på høyde med glow i dag, og dermed er det smak og behag som avgjør. Jeg skjønner godt argumentet med lyd (ikke så mye lukten), likevel sitter minnet om frosne vinterdager med fuelsøl på fingrene ganske godt i. På varme sommerdager er det egentlig litt hipp som happ. Personlig flyr jeg bare elektro.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #18
        Originally posted by Vingemutteren
        En viktig detalj med glow motorene er at de gir brukerne en øket forståelse for teknikk og i dagens samfunn hvor folk snart ikke kan bytte lyspære hjemme uten hjelp er det kun av det gode at praktisk teknikk kommer fram i lyset.
        Nå får man vel større kunskap om lyspæreskifting om man lærer seg elektro??
        mvh Kjartan

        Comment


        • #19
          Oi. her ble det fort mange svar .

          Snakket forresten med naboen i går(Airborn), han ville ikke høre snakk om elektro,han skulle ha nitrolukten og medfølgende musikk, frosne fingre, dysenål og justering. Men jeg må si jeg er litt enig med han, det er noe for seg selv med glow.

          Comment


          • #20
            Jeg tror også at elektro kommer til å ta over litt ettervert som de blir kraftigere/lettere og prisene synker. Men forhåpentligvis kommer også utstyret og fuelen på glow siden til å synke.


            Ellers må jeg innrømme at det frister litt med større el. fly når folk nevner fuelkosnader og fuelsøl på kalde vinterdager (grøss).

            Men jeg holder meg fortsatt til det jeg skrev i det første innlegget mit; (hvertfall så lenge pappa hjelper meg med starting/justering o.l. med glowmotorene... )
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #21
              Støy eller rettere andres lave toleranse for "motormusikk", kommer vel ettervert til å presse alle til å ha minst et elektrofly.
              Forøvrig slår elektro allerede glow, på flytid, i mange modeller.
              'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

              Ørjan Rapp

              Comment


              • #22
                Støy eller rettere andres lave toleranse for "motormusikk", kommer vel ettervert til å presse alle til å ha minst et elektrofly.
                Forøvrig slår elektro allerede glow, på flytid, i mange modeller.
                'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                Ørjan Rapp

                Comment


                • #23
                  Modellfly ute en fin solskinsdag uten lukten av fuel og lyden av motor, blir som å se på rally eller formel 1 uten lyd og tett nese.
                  Jeg stemmer for glow ute og elektro inne. (har ikke elektro enda, men vil skaffes når kulda setter inn )
                  Kenneth Frøyland
                  Fly:
                  Superstar 40 Trainer ( limet og flyr )
                  Bobcat 30 Trainer ( R.I.P )
                  F4U Corsair (flyr enda )

                  Comment


                  • #24
                    Og siden ingen andre nevnte det....elektro er suverent for flermotors-modeller pga. driftsikkerheten.
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by KLURE
                      Modellfly ute en fin solskinsdag uten lukten av fuel og lyden av motor, blir som å se på rally eller formel 1 uten lyd og tett nese.
                      Jeg stemmer for glow ute og elektro inne. (har ikke elektro enda, men vil skaffes når kulda setter inn )
                      Uten at jeg er noen fantast i den ene eller den andre retningen så var det utrolig godt sagt

                      Glow innendørs....det hadde vært no' det! En pitteliten Cox på ett eller annet. Full fart rundt to pyloner for å se hvem som klarer flest runder før man går i veggen. Juhuuu!
                      Tenk dere ekkoet i en stor idrettshall dahhh! Lukt å lyd i massevis...herlig!

                      ....eller "hvem klarer å fly den største glow-kjærra innendørs"-konkurransen....nååå snakker vi dere?

                      (hvilepuls igjen)

                      ...må si jeg får mer å mer lyst på en liten sakteflyvende elektrosak. Har også en flott tegning på en Hawker Hunter i helbalsa liggende. Balsa ja...nå røyk det nok en sikring oppe i depronhjernene deres tenker jeg.... Den blir nok ikke sakteflyvende da men....
                      Mvh

                      Olav Lund

                      Comment


                      • #26
                        Planlegger en P38, og den blir elektro.
                        Orker ikke tanken på å få to glow motorer til å gå jevnt, dessuten vil jeg ha kontraroterende propeller
                        'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                        Ørjan Rapp

                        Comment


                        • #27
                          Depronhjerner???
                          "Myyyser" på elektrokroken i trappegangen... aha, èn depronmodell, èn i isopor og.. jammen.. 5 bygd i balsa/finèr og pent betrukket med film Og alle med strømslukere i nesa ... (Her er ikke seilfly regnet inn).
                          (OK, det er 4 depronmodeller til på gang...)
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by joo
                            Depronhjerner???
                            "Myyyser" på elektrokroken i trappegangen... aha, èn depronmodell, èn i isopor og.. jammen.. 5 bygd i balsa/finèr og pent betrukket med film Og alle med strømslukere i nesa ... (Her er ikke seilfly regnet inn).
                            (OK, det er 4 depronmodeller til på gang...)
                            Fint at du tok spøken joo. Måtte bare slenge litt.....

                            Vi er en lokal gjeng som kjører elektro-touringbiler inne i en flerbrukshall om vinteren. Har tenkt mer en èn gang at denne hallen trenger sårt en depronkjærre...noen anbefalinger i så måte?
                            Mvh

                            Olav Lund

                            Comment


                            • #29
                              Har prøvd noen elektro-kjerrer i det siste, og personlig holder jeg en stor knapp på Vertigo fra Ultramicro hvis man skal fly inne. Denne klarer laave slow-rolls og er godt kontrollerbar i hoover lavt i tillegg til at den kan snues på en Euro med sideroret, og er lett å lære seg. 75%-utgaven av den er sannsynligvis like bra.
                              Affa nevnte forresten noe: med alt for heftig motor i nesa kan det bli for lavt under taket, nok men ikke ekstremt mye motor er passe.
                              T3D-Cap lar seg nok fly inne men tar mer plass. Edge 540 har potensiale, spesielt hvis den bygges meeeget lett.
                              Jumping Jack, EasyStreet og Pinto er spantebygde av dem jeg flyr og dem egner seg ikke inne, kanskje med unntak av JJ? Min er satt opp til acro, men har sett video av den i full 3D-lek.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #30
                                Vet at dette er et flyforum, men det skal også sies at på vann er hastighetsrekorden satt med elektro, 120.7 mph med 32 stykk GP 3300 nimh celler som fortsatt var brukbare etter forsøket

                                Elementor Game

                                Comment

                                Working...
                                X