Unconfigured Ad

Collapse

Regne ut vingebelastning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flygal
    • Feb 2007
    • 257

Regne ut vingebelastning

Hei folkens!
    Trenger en grei måte å regne ut vingebelastning på modeller i forhold til fullsize. Er ikke noe mattegeni Er det noen som har en enkel regel?
    Takker for svar!
    Futaba 6EXA
    Futaba 10C 2,4Ghz
    Piper J3 Cub, RCV 60SP
    Katana, CRRC PRO 50ccm
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Originally posted by Flygal
    Hei folkens!
    Trenger en grei måte å regne ut vingebelastning på modeller i forhold til fullsize. Er ikke noe mattegeni Er det noen som har en enkel regel?
    Takker for svar!
    Hva tenker du på når du sier i forhold til fullsize?
    Å sammenligne vinge belastning på fly generelt er som å sammenlikne smaken på brus kontra vann. Vinge belastning tar ikke hensyn til de avgjørende faktorene rundt er vinge som forklarer hvorfor ting flyr "bra" eller "dårlig"

Et eksempel :
    Du har en symetrisk vinge på et jagerfly som har veldig tynn profil, en tynt symetrisk profil har lite løftekapasitet og staller ved tidligere vinkel enn en semi symetrisk vinge.
    Vs
    En trainer med tykt profil og flatbunnet profil som har større løftekapasitet og staller ved en høyere vinkel enn symetrsik.

Disse modellene kan godt ha samme vingebelastning. Det eneste det beskriver er hvor stort overflate areal du har i forhold til vekt.

Skal du sammenlikne modeller på fornuftig vis må du bruke Reynolds tall og for å få til det så er du professor i aerodynamikk.....
    Men så klart, identiske modeller kan man sammenlikne på vingebelastning.

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• Flygal
      • Feb 2007
      • 257

Klart jeg skal sammenlikne like modeller! Tenkte på for eksempel Cub.
      Si den cruiser i 70 km/t, for eksempel!
      Kunne tenkt meg å finne ut hvor fort en 1/4 skala modell må fly for at det skal se ekte ut. Blir det ikke da riktig å finne vingebelastningen?
      Futaba 6EXA
      Futaba 10C 2,4Ghz
      Piper J3 Cub, RCV 60SP
      Katana, CRRC PRO 50ccm

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Originally posted by Flygal
        Klart jeg skal sammenlikne like modeller! Tenkte på for eksempel Cub.
        Si den cruiser i 70 km/t, for eksempel!
        Kunne tenkt meg å finne ut hvor fort en 1/4 skala modell må fly for at det skal se ekte ut. Blir det ikke da riktig å finne vingebelastningen?
        Det er ikke jeg den rette til å svare på. Vet bare at dette med skala fart er svært vanskelig å bedømme. Eneste fullsize flyet i ca samme størrelse som en cub som jeg vet vinge belastningen på en er Cessna 182. Denne er selvfølgelig en del tyngre en cub`n, men den har hvertfall vinge belastning på 435 gram/kvadrat dm.

Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• Flygal
          • Feb 2007
          • 257

Originally posted by Olavjoergensen
          Det er ikke jeg den rette til å svare på. Vet bare at dette med skala fart er svært vanskelig å bedømme. Eneste fullsize flyet i ca samme størrelse som en cub som jeg vet vinge belastningen på en er Cessna 182. Denne er selvfølgelig en del tyngre en cub`n, men den har hvertfall vinge belastning på 435 gram/kvadrat dm.

Mvh OJ
          Fikk hjelp av en kompis til å regne ut dette for meg når jeg kjøpte Cub'en min, og det stemte ganske bra. Tingen er å finne ut om flyet jeg kjøper har tilnærmet lik skalafart i forhold til størrelsen, men takk for svar Olav
          Futaba 6EXA
          Futaba 10C 2,4Ghz
          Piper J3 Cub, RCV 60SP
          Katana, CRRC PRO 50ccm

Comment

Working...