Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hei folkens!
Trenger en grei måte å regne ut vingebelastning på modeller i forhold til fullsize. Er ikke noe mattegeni Er det noen som har en enkel regel?
Takker for svar!
Hei folkens!
Trenger en grei måte å regne ut vingebelastning på modeller i forhold til fullsize. Er ikke noe mattegeni Er det noen som har en enkel regel?
Takker for svar!
Hva tenker du på når du sier i forhold til fullsize?
Å sammenligne vinge belastning på fly generelt er som å sammenlikne smaken på brus kontra vann. Vinge belastning tar ikke hensyn til de avgjørende faktorene rundt er vinge som forklarer hvorfor ting flyr "bra" eller "dårlig"
Et eksempel :
Du har en symetrisk vinge på et jagerfly som har veldig tynn profil, en tynt symetrisk profil har lite løftekapasitet og staller ved tidligere vinkel enn en semi symetrisk vinge.
Vs
En trainer med tykt profil og flatbunnet profil som har større løftekapasitet og staller ved en høyere vinkel enn symetrsik.
Disse modellene kan godt ha samme vingebelastning. Det eneste det beskriver er hvor stort overflate areal du har i forhold til vekt.
Skal du sammenlikne modeller på fornuftig vis må du bruke Reynolds tall og for å få til det så er du professor i aerodynamikk.....
Men så klart, identiske modeller kan man sammenlikne på vingebelastning.
Klart jeg skal sammenlikne like modeller! Tenkte på for eksempel Cub.
Si den cruiser i 70 km/t, for eksempel!
Kunne tenkt meg å finne ut hvor fort en 1/4 skala modell må fly for at det skal se ekte ut. Blir det ikke da riktig å finne vingebelastningen?
Klart jeg skal sammenlikne like modeller! Tenkte på for eksempel Cub.
Si den cruiser i 70 km/t, for eksempel!
Kunne tenkt meg å finne ut hvor fort en 1/4 skala modell må fly for at det skal se ekte ut. Blir det ikke da riktig å finne vingebelastningen?
Det er ikke jeg den rette til å svare på. Vet bare at dette med skala fart er svært vanskelig å bedømme. Eneste fullsize flyet i ca samme størrelse som en cub som jeg vet vinge belastningen på en er Cessna 182. Denne er selvfølgelig en del tyngre en cub`n, men den har hvertfall vinge belastning på 435 gram/kvadrat dm.
Det er ikke jeg den rette til å svare på. Vet bare at dette med skala fart er svært vanskelig å bedømme. Eneste fullsize flyet i ca samme størrelse som en cub som jeg vet vinge belastningen på en er Cessna 182. Denne er selvfølgelig en del tyngre en cub`n, men den har hvertfall vinge belastning på 435 gram/kvadrat dm.
Mvh OJ
Fikk hjelp av en kompis til å regne ut dette for meg når jeg kjøpte Cub'en min, og det stemte ganske bra. Tingen er å finne ut om flyet jeg kjøper har tilnærmet lik skalafart i forhold til størrelsen, men takk for svar Olav
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment