Unconfigured Ad

Collapse

Vingestrikk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • surpass
    • Apr 2007
    • 833

Vingestrikk?

Hei alle sammen.
    Etter jeg leste artikkelen om at-40 her på modellflynytt så ble jeg fristet til å kjøpe en slik, og bruke den som kose fly på isen i vinter
    Vel, nå er den ferdig bygget, motor er innkjørt og alt klart til jomfrutur.
    Men jeg har ikke flydd fly med strikk som festemetode til vingene på maaange år, og det jeg lurer på er hvor lenge holder strikkene seg? Har vært vitne til en trainer som fikk et hardt møte med bakken da strikkene hadde mortnet.

• Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Vanskelig å si hvor lenge den holder seg - avhenger av hvor fersk den er i utgangspunktet. Men en enkel test er å strekke den ut å se etter antydninger til sprekker.

Fløy alltid med minimum 6 strikker på trainerne jeg hadde, om en ryker så er det fem igjen. La de også på skrått over vingen - fra høyre foran til venstre bak og vice versa.

Å kjøpe vingestrikk er ikke den dyreste investeringen så å ha en uåpnet pakke som ligger i skuffen i fieldboksen er kjekt å ha.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• johanngj
      • Nov 2007
      • 533

Frost og kulde gir nok nedsatt levetid, men fuelsøl tar nok knekken på dem først. Som nevnt, så ville jeg ikke spekulert i å vente med å bytte strikker du er usikker på. Jeg bruker 4 brede og gode på min trainer. To i kryss og to på langs. Du kan jo ta tak i flyet på hver side av vingen, og vingle frem og tilbake. Da merker du fort om vingen løfter seg fra kroppen eller ikke. Ikke overdriv så du knekker av strikkfestene på kroppen.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• surpass
        • Apr 2007
        • 833

Takker for svar Skulle ta jomrfuturen i dag, noe som ikke ble bra.
        Takset litt rundt for å få nok en tank fuel gjennom motoren.
        Så skulle jeg svinge den inn i depotet og fuele. Idet jeg svingte tippet den over på rygg og finnen knakk. Var virkelig ikke fart i modellen når det skjedde, og det var høyt mykt gress så jeg skjønner ingenting!
        Hvordan anbefales det å reparere denne skaden på en trygg og forsvarlig måte?
        Er så lei av dårlig kvalitet hehe
        Attached Files

Comment

• Jøllsrud
          • Oct 2007
          • 469

Kjedelig når sånt skjer.

Men du kan skjære bort trekket på finna og skroget, og legge ei trekantlist på hver side og lime med epoxy. Vil tro det holder på en trainer som ikke har de største belastningene.

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

Du kan også klippe opp 3 - 4 pianotråder i 2 mm tykkelse, 4 cm lange og borre hull i kropp og finne for å ha en stiv forbindelse - gjerne sammen med trekantlisten som nevnt ovenfor. Bruk 30 min epoksy.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• surpass
              • Apr 2007
              • 833

Takker for gode svar
              Endte opp med superstar40 sitt forslag med pianotråder.
              Brukte ca og tec7 så det burde sitte godt

Comment

Working...