Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sikkerhet.. i praksis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Angående failsafe så finnes dette i PPM også (MPX IPD) og det er vel ett godt alternativ til PCM sendere og mottakere da disse kan brukes på alle PPM sendere. Forøvrigt, ja jeg har noe imot PCM systemet. 1: det er ikke standarisert (noe som betyr at en blir låst til ett merke), 2: Det er faktisk tregere enn PPM systemet, 3: Dette er gammel og egentlig utdatert teknoligi da t.d. MPX sitt IPD system har vist veien til framtiden og kombinerer begge systemes fordeler (og det til en rimligere penge også). 4: Se 1. Nå må vi ikke bli for alvårlige og glemme vi skal ha det litt gøy også.

    Tom Erik. Det du skrev lengre oppe om hva vi bør passe på støtter jeg fult ut selv om ikke alt du skrev blir gjort hos oss, så er det dette vi jobber mot (egentlig essensen av hva vi diskuterer her og burde som sådan nesten gå rett inn i etthvert bane reglement).

    Ser klart forskjellen på en bane med lite brukere og en bane med mange brukere. Vår bane har sjeldent mere enn 4 personer som er der for å fly samtidigt og ett lite tilskuer anntall, men sist søndag med besøk fra nabo klubben og mange folk så kolapset egentlig sikkerheten på flere områder (jeg valgte å prioritere å holde publikum bak grensene som er oppsatt, følge med frekvenstavla og observere hvor farene ligger (i vårt tilfelle så må rusende motorer og taksing skilles fra publikum snarest råd ellers blir det snart blålys som stall sier det med så mange mennesker på ett så lite område). Det gikk bra og med ett unntak så var flygingen helt ok.

    Jeg undres litt på om ikke innstillingen min til failsafe og slikt ikke har litt med det faktum att vi har store sikkerhets soner i de fleste rettninger på stripa vår (500m til ett fjell ovenfor stripa, mere enn 1000m på nordenden av stripa og ca 300m på sørenden av stripa (riktig nok med kun 50m klaring på innflygingen på sørenden vestover om en strekker innflyginen litt). Tror nok jeg hadde hatt ett annet syn på dette om vi kunn hadde 4-5 hundre meter å fly på med hus rundt.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment

    Working...
    X