Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hvor billig er det mulig å lage en cnc kutter til å kutte depron og balsa?
Jeg har begrenset budsjett, overhodet ingen peiling på cnc men vil gjerne lære
Vet det finnes tråder om cnc her på forumet, men ville ikke stjele dems tråder.
Tror det kan bli veldig billig.. om det blir 1-2-3mm "feil" på depron så har jo ikke det så mye og si.
Jeg kjøpte et kontrollerkort for 4 akser, kabler og noe annet småsnax til 400.-
Så bare og ta deg god tid slik jeg har gjort, så skal du nok se at det kan komme noe billig etter hvert.
Det du trenger av motorer for og skjære ut depron er jo ikke stort. Selv tenkte jeg og bruke motorer ifra en litt større "gammel" skriver.
Reimdrift er også en mulighet, se hva du finner og kom bare med sp.mål
Nå er det jo folk som er mere eksperter på området enn meg her, men som sakt, du trenger ikke og bruke 10.000.- for og lage et lite depronfly
Tusen takk for svar vega=)
Nei hadde jo vær knallmoro med en cnc. Det har liksom vært en guttedrøm om du skjønner=)
Hvor leter man etter deler og slikt? Hva eksakt trenger jeg? Jeg er helt grønn og må lære alt fra scratch, så om noen vil ta seg litt tid, så håper jeg at jeg ikke er for frekk med mine spørsmål Har noen egen designede depron fly som flyr alldeles nydelig, og hadde vært så konge å bygge dem litt "proffe"! Mulig å feste dremel som kutter? Har maaange dremeler.
Det du trenger er: (må noen arrestere meg, og komme med andre innspill om de ikke er enige )
- Små motorer som er sterke nok til og dra sledene for depron kutting.
- Drev og reimer for drift av aksene.
- Strømforsyning.
- Styringskort til motorene.
- Skinner som aksene glir på.
Det er vel mere enn som så, men mye av dette kan man finne f.eks der hvor man leverer inn elektrisk avfall, du får det sikkert gratis i og med at de må betale for og kvitte seg med det (?)
Når det gjelder dremel så fungerer jo det, men jeg er ikke så sikker på hvordan spindler man skal bruke til depron, her kan kanskje noen andre svare for meg.
Bare se igjennom våre cnc tråder, så tenker du bare mye simplere, så skal du ikke se bort ifra at du kan få til noe enkelt.
Jeg tenker også og bygge en slik maskin etter hvert som skal brukes kun til depron kutting.
Tli depron tror jeg at jeg hadde prøvd meg på laserdiode i stedet for spindel. Jeg mener jeg har lest på www.cnczone.com om folk som har kuttet 3 mm depron med en laserdiode fra en ødelagt DVD-brenner.
Her er en annen løsning som ser ut til å fungere bra på isopor. http://www.youtube.com/watch?v=B_n9c...eature=related Vet ikke helt hva slags tråd det er, en tråd med grov overflate eller noe sånt, men det finner du sikkert ut av på feks www.cnczone.com. Halve moroa med å bygge fres er nesten å utforske alle løsningene på cnczone. Hehe
Spindel funker bra det og, og man trenger ikke mer enn en vanlig liten modellflybørstemotor til depron. Det ligger en tråd her med et helt hjemmelaget system for depron som viser en sånn løsning.
Tli depron tror jeg at jeg hadde prøvd meg på laserdiode i stedet for spindel. Jeg mener jeg har lest på www.cnczone.com om folk som har kuttet 3 mm depron med en laserdiode fra en ødelagt DVD-brenner.
Den var ikke så dum, jeg har faktisk sett mange videoer på you tube som har omhandlet dette.
Når jeg får ut fingen, så skal jeg lage ferdigkompilert software som ikke krever at en trenger å styre med visual studio.
Kutting med laser ser ut som en god løsning. Utfordringen må være å få den godt fokusert (tynn) og parallell over hele tykkelsen til depronet, slik at den kutter beint og med minst mulig bredde for å ikke endre størrelsen på delene.
Skal man ned i kjellern for og ødelegge en cd rom nå da...........
Mvh Robert.
Gikk ned i kjellern og mekka sund en dvd brenner.
Fikk liv i den, men den stoppet bare.. Røska så ut "dioden", og satte 1,5V på den, fungerte, men ikke noe særlig bra futt.
Skrudde opp volten til det dobbelte. Da vart den litt varm men vet ikke om den er for svak. Det var 4 "speil" i cd-rommen slik at lasern sikkert blir kraftigere etter hvert?
Noen som har en NORSK forklaring på denne prosessen hvor man bygger om en cd-rom til laser skjærer!?
Vær forsiktig. Man kan ødelegge øynene om lyset reflekteres tilbake i øynene. Sjekk på cnczone hva slags beskyttelsesbriller som funker med disse laserene.
Kjipt at det skal være så ufattelig avansert dette her Sitter å leser gjennom trådene deres, og jeg er helt mål løs! Tar av meg hatten for dere og deres arbeid.
Begynner å tvile på om jeg kan få til dette her hehe.
Du skal nok se at ikke alle her har kunnet det de kan nå for og bygge. Jeg har LITT peiling på elektronikk, en del peiling på stål, sveising, og litt mekanikk. eller så må man bare finne ut ting selv, spørr å græv!
hei, er ikke selve strålen som delegger synet, men infrarøde stråler som gjør det, og dem kommer ikke beint ut fra dioen slik som lyset gjør, det er den infrarøde delen i dioen som gjør at du i det hele kan skjære med dioden. vær forsiktig, øyene lar seg sjeldent reparere.
Jeg kjøpte et kontrollerkort for 4 akser, kabler og noe annet småsnax til 400.-
.
Bare et spm. Hvor fikk du tak i styrekort til denne prisen?, har kjøpt et fra bergan.se som funker greit, men han selger ikke til Norge lengre, desuten var det endel dyrere.
Skal lage meg en maskin til som er kun for balsa, så den blir ikke større enn et 4"x42", men trenger et styrekort.
Jeg kjøpte det ifra en privat person som kontaktet meg igjennom en annonse jeg har på finn. Kortet er nytt. Han solgte det videre pga av at han hadde kjøpt et til fordi han trodde det første kortet hans var ødelagt, men det var det ikke.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment