Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget kamerarigg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Hjemmelaget kamerarigg

Fikk for litt siden metalldreiebenk og fres i hus og tenkte at jeg kunne prøve meg på å lage en kamerarigg til helikopter fra bunn av.
    Jeg har en fra før som ble kjøpt ferdig, men har aldri vært særlig fornøyd med den.

Hovedkriteriene for den selvlagede var bla.:
    -Fri sikt for kameraet i 360 grader
    -Fjernstyrt og gyrostabilisert tilt og panorering
    -Tyngdekraftbasert roll-stabilisering som skal holde kameraet rett også når det peker til siden.

Foreløpig er hovedkonstruksjonen ferdig, men nødvendige luftsylindre for retractene som også skal lages selv er restet hos forhandler. Det samme gjelder for gyroer, så det kan ta en stund før det blir ferdig, men skal prøve å få lagt ut noen bilder av det jeg har fått laget så langt.

Siden jeg skulle lage mest mulig selv har jeg dreiet messing-foringer for akslingene istedenfor å bruke kulelager. Det holder også vekten litt nede, noe som er greit, siden denne riggen blir stor. Den er hovedsakelig tenkt brukt sammen med min Vario Acrobatic, men Raptoren skal nok også kunne løfte den i et nødsfall.

Bilder kommer i løpet av helgen....
    Terje
  • fletcher
    • Jan 2008
    • 228

Spennande!
    Gleder meg til å sjå kva du får til!

Kva slags kamerarigg er det du har i frå før?
    Kva slags kamera har du tenkt å bruke?
    mvh
    Åsmund Eikeland

- Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
    - Align T-Rex 500 ESP
    - AT-40 O.S 46LA MAX
    - GAUI 500x Quad flyer

-Futaba 9c

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Te-raptor
      • Jul 2004
      • 693

Har en enkel airfoil-rigg fra før, men har alltid syntes at den er litt "slarkete", spesielt når jeg kjører opp turtallet.

Når det gjelder kamera så vil jeg nok for det meste fortsette å bruke canon eos 400, som jeg har fra før, men riggen får plass til ganske store videokameraer også. Varioen skulle jo kunne bære opptil ca 6kg...
      Terje

Comment

• Te-raptor
        • Jul 2004
        • 693

Noen bilder

Her kommer noen bilder. Den er foreløpig benløs siden jeg ikke har fått sylindre til å lage retracts av, så jeg spente den fast i en hylle så lenge.

Satte en twister storm oppå som en slags referanse for størrelsen.

Kameravoggen er drøye 22,5cm bred innvendig.
        Attached Files
        Terje

Comment

• fletcher
          • Jan 2008
          • 228

Skjedd noko meir med denne?
          mvh
          Åsmund Eikeland

- Thunder Tiger Raptor 50 Titan O.S 50SX-Hyper
          - Align T-Rex 500 ESP
          - AT-40 O.S 46LA MAX
          - GAUI 500x Quad flyer

-Futaba 9c

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Te-raptor
            • Jul 2004
            • 693

Har hatt litt pause pga andre ting, men har tenkt litt og funnet ut at det blir reimdrift istedenfor drev-i-drev mellom servoer og aksler...

Skal prøve og ta meg sammen og prioritere den litt nå. Ellers ser det ut for at det går en stund før hobbycity får inn nye sylindre til retracts, så jeg har begynt å spekulere på om det kanskje er overkommelig å lage disse selv.... -Noen som har erfaring med slikt noe?
            Terje

Comment

Working...