Unconfigured Ad

Collapse

Moms ved innførsel av påbegynt/brukt vare.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Moms ved innførsel av påbegynt/brukt vare.

Hei!

Jeg har lyst på et nytt flyprosjekt til sommeren og har sett meg ut en Sebart Sukhoi29s 50e. Tingen er at jeg studerer i utlandet, og her koster ikke modellen like mye som i Norge.
    Har lyst til å begynne så smått med byggingen her i Polen, og så sende hele greia hjem til norge med posten til sommeren. I samme esken som den ble kjøpt. (mulig at jeg hiver på en "box-in-box")

Spørsmålet er: Er varen MVA-pliktig selv om jeg selv står som mottaker OG avsender? Og er det per def. ikke en ny vare hvis jeg har begynt byggingen? Montere litt servoer, lime litt etc. Har dette noe å si for MVA'en?

Har ikke som hensikt å bryte regler her, så vær vennlig å ikke lekse opp om "snyting" og lovbrudd etc. Om flyet uansett blir mva-pliktig når det ankommer Norge i påbegynt tilstand, så hiver jeg heller flyet i baksetet på en bil som skal kjøre polen-norge på et litt senere tidspunkt.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
  • perreidar
    • May 2007
    • 208

Hvor lenge har du bodd i Polen da?? det er jo noe som heter flyttegods når du har vært i utlandet over lengre tid..
    Aner ikke hvor lenge du må ha vært utafor landet, men i utenlandsmisjoner med forsvaret så er det 1 år som gjelder for regelen om flyttegods..
    Ta en tlf til tollvesenet så får du sikkert svar..
    Hadde sjøl sendt det med bil hvis det var mulig pga litt tryggere transport..
    Per Reidar Bremseth

Aerowroks ultimate 20-300 (seilfly ) DLE55
    PA BadBoy med sc70fs
    Seagull Harrier46 med os 70fs
    pluss litt depron da..

Alt som går opp kommer før eller siden ned....

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by johanngj

Spørsmålet er: Er varen MVA-pliktig selv om jeg selv står som mottaker OG avsender? Og er det per def. ikke en ny vare hvis jeg har begynt byggingen? Montere litt servoer, lime litt etc. Har dette noe å si for MVA'en?

Har ikke som hensikt å bryte regler her, så vær vennlig å ikke lekse opp om "snyting" og lovbrudd etc. Om flyet uansett blir mva-pliktig når det ankommer Norge i påbegynt tilstand, så hiver jeg heller flyet i baksetet på en bil som skal kjøre polen-norge på et litt senere tidspunkt.
      Hvis du ikke sender den men tar den med deg så kan du innføre varer for 6000 kr mva fritt hvis du har vært ute av landet mer en 24 timer (3000.- etter 12 timer)

Verdien på Sebart'en er under dette i alle tilfeller.

Et annet alternativ er å sende varen som Poste Restante til et grense postkontor i Sverige (f.eks strømstad) for så å ta en tur til Sverige med overnatting og ta det med hjem, da gjelder samme regler som over.

Comment

Working...