Unconfigured Ad

Collapse

Støy grenser på flystriper.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krosli
    • Mar 2007
    • 64

Støy grenser på flystriper.

Hei.
    Vi i Stavanger RC Klubb holder for tiden på med og lage en støygruppe i klubben vår. Dette for at vi har fått endel klager fra naboer, og for at vi da ønsker og sette en maks grense for støy.
    For ordens skyld så kan jeg fortelle at stripa vår ligger litt i utkanten av ett boligfelt, med ett lite høydedrag med masse trær på som skille.

Vi har kjøpt inn støymåler og er forsåvidt klar med det meste , men hvor på db skalaen skal vi legge oss?
    Så det jeg lurer på er :
    Finnes det noe slik som en standard grense eller en konkuranse grense for fly/heli støy her til lands?
    Alle innspill motas med takk.

Svein K.
    Mvh
    Svein K
  • skaarer
    • Sep 2007
    • 69

Originally posted by Krosli
    Hei.
    Vi i Stavanger RC Klubb holder for tiden på med og lage en støygruppe i klubben vår. Dette for at vi har fått endel klager fra naboer, og for at vi da ønsker og sette en maks grense for støy.
    For ordens skyld så kan jeg fortelle at stripa vår ligger litt i utkanten av ett boligfelt, med ett lite høydedrag med masse trær på som skille.

Vi har kjøpt inn støymåler og er forsåvidt klar med det meste , men hvor på db skalaen skal vi legge oss?
    Så det jeg lurer på er :
    Finnes det noe slik som en standard grense eller en konkuranse grense for fly/heli støy her til lands?

Svein K.
    På VINGTOR RC-CLUB

Måling på 10 meter.
    Modellen holdes i hoftehøyde og dreies 360 grader.
    Turtall sjekkes.
    Registreringer: Støygrense på 10m = 81 dbA.
    Arne K Skaarer

Mikronor RC Team
    Jets Of Norway
    Phoenix-rc.org
    Vingtor RC Club

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

Vi sleit litt med detta i begynnelsen av 90 åra i Askim. Våe eminente formann kontakta statens næringsmiddelkontroll som kom og foretok målinger.
      Alle målinger (husker ikke tallene) overskred ikke det som kan kalles for normal støy, så den klagende motpart (en bonde eller to) tapte.
      For ordens skyld. Er ikke medlem der lenger ettersom jeg bor i Notodden

Comment

• cissaman
        • Feb 2008
        • 324

Som medlem i Stavanger Rc-klubb hive eg meg inn i debatten, hehe..

Tok et søk her på forumet og emnet er diskutert før..
        En tråd:

http://www.modellflynytt.no/showthre...st%F8ym%E5ling

La merke til denne:

Sitat Ofremmi her på forumet:

Hei
        Innen F3A har det vært fokus på støymåling og reduksjon av støyen helt siden tidlig på 80-tallet. Dagens F3A modeller (som overholder reglene) går derfor meget stille. Gjeldende regler er at modellen skal stå på bakken, støymåleren skal stå 3m til siden for motoren og 30cm over bakken. Om det måles på en gressplen er maksimalt lovlig støy 92 db-A, over asfalt eller andre harde underlag er grensen 94 db-A. Man skal forholde seg til måle-instrumentets oppgitte toleranser, som betyr at om et instrument ar oppgitt til en nøyaktighet på +/- 1db, skal denne toleransen trekkes fra hver måling.

Sitat slutt

Det hadde vært interessant om andre her som har støykrav på sin stripe kunne fortalt hvilke regler de hadde blitt enige om å bruke.

Fortrinnsvis striper som det blir flydd endel med større bensinfly på, for det er jo her problemet vårt ligger.

Hvilke støykrav er realistisk å kunne forholde seg til på de største modellene?
        Bare flygreier: )

Comment

• Jan Eirik
          • Nov 2004
          • 55

83 dB-A på 10 meter, på Vingtor, skal det være.

Om støy på "store" fly:

mvh.: Jan Eirik
          Last edited by Jan Eirik; 05-05-09, 22:38.

Comment

• ErlendM
            • Jun 2006
            • 631

Originally posted by cissaman
            Det hadde vært interessant om andre her som har støykrav på sin stripe kunne fortalt hvilke regler de hadde blitt enige om å bruke.

Fortrinnsvis striper som det blir flydd endel med større bensinfly på, for det er jo her problemet vårt ligger.

Hvilke støykrav er realistisk å kunne forholde seg til på de største modellene?
            Folgefonn RC-klubb har også vært igjennom denne diskusjonen. Vi brukte NLF/Modellflyseksjonens håndbok sitt forslag til regelverk (kapittel 6 punkt 6.1.3.6) som sier:

Sitat start:

Støymålinger skal foregå etter følgende krav og metode:

- Øvre tillatte støygrense (lydtrykk) er 90 dBA målt på 2,7 m avstand.
            - Målingene skal foretas slik at avstanden mellom flyets sterkeste støykilde og
            måleinstrumentet er nøyaktig 2,7 m. Flyet skal orienteres slik at både propell- og
            eksosstøy registreres med høyeste verdi.
            -Støymåleren og flyet skal holdes ca. 1 m over bakken og ut fra kroppen.
            -Personene som utfører støymålingene, skal plassere seg slik at de ikke skjermer støykilde
            eller måler.
            -Støymåling skal foregå i fritt lende uten reflekterende gjenstander eller personer i
            påvirkende nærhet.
            -Under støymåling skal det ikke være andre påvirkende støykilder i nærheten.
            -Støymåling skal foregå over intervall på 15-20 sek. med maksimum turtall på motoren.
            -Støynivået registreres slik at de avleste verdier aldri overstiger 90 dB.
            -Er støynivået under det tillatte nivå, utstedes “miljøbevis - støy” med flyets data.
            Samtidig loggføres målingenes verdier og flyets data i egen “Støybok”. Flyet er dermed
            godkjent med de tekniske data som er loggført.
            -Fly med støynivå over det tillatte nivå gis ikke godkjennelse og loggføres ikke.
            -Ved endringer i drivverk som f.eks. forgasser, eksossystem, propellbytte, innfesting av
            motor o.l. skal flyet måles og godkjennes på nytt.

Med anvendelse av dette reglementet kan man for fly som ligger opp mot tillatt grenseverdi, oppnå følgende resultater i omgivelsene:

Hvis 3 m avstand gir 88 dBA målt verdi vil:
            6 m avstand gi ca. 82 dBA
            12 m avstand gi ca. 76 dBA
            24 m avstand gi ca. 70 dBA
            50 m avstand gi ca. 60 dBA
            100 m avstand gi ca. 55 dBADBA
            200 m avstand gi ca. 45-50 dBA

Rent matematisk kan man si at lyden reduseres med 6dB for hver gang avstanden til støykilden dobles.

Disse verdiene er kun indikative fordi lokale forhold som vegetasjon, topografi og andre faktorer i omgivelsene vil påvirke lydspredningen.

Poenget er her at på avstander over ca. 300 m vil støyen fra modellflyene være på omtrent samme nivå som naturlig bakgrunnstøy i skogsområder og utmark.

Sitat slutt.

Vi har ikke gjennomført dette i veldig stor grad, men baserer oss på "sunn fornuft". Dvs. vi foretok noen prøvemålinger på ulike modeller, 40-size, 60-size, bensinmodell og et stort fuel-heli. Ingen av disse passerte 90dB.

Vi har lagt oss på en linje hvor modeller i utgangspunktet er godkjent så lenge de er innenfor et "standardoppsett". Så har vi anledning til å ta kontroller der vi er i tvil og i ytterste konsekvens nedlegge forbud inntil modellen er innenfor grensene igjen.

Å ha et regelverk hvor alle modeller må godkjennes før de kan flys ville medført et alt for stort apparat for en liten klubb, samt at det ville vært svært vanskelig å gjennomføre rent praktisk. I stedet for å bruke regelverket som en "pisk" har vi valgt å tenke motsatt - at dette kan være med å rettlede de som enten bevisst eller aller helst ubevisst støyer mer enn grensen.

Rent praktisk har dette ikke vært noe stort problem. Jeg kan i farten kun komme på ett tilfelle hvor en modell støyet mer enn det som er akseptabelt. Det ble imidlertid løst på en grei måte, og ingen sure miner.
            Erlend Moen
            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• spitmk16
              • Oct 2005
              • 1367

Hei.

Så det jeg lurer på er :

Svein K.
              Vær klar over at enkelte håpløse individer vil uansett klage pga de vet det er en aktivitet, de ikke liker.

Skal nevne at når jeg var student for endel år siden, så ringte en nabo til ett bydgehus og klaget på støyen av musikken. Politiet syns dette var litt rart, da huset lå "bare" 3 km unna. De reiste dit, og de hørte ikke noe musikk.

Ringte på og lurte på hvorfor vedkommende hadde klaget. "Jo, hun klaget fordi hun visste at det var fest der borte..."
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Krosli
                • Mar 2007
                • 64

Hei og takk til alle som slenger seg på diskusjonen.
                For og si det litt med andre ord.
                Jeg har en 33% Yak med en Mvvs 58 pro sport med cannister,på 5900 omdr med 3 meters avstand så viser måleren vår 92,7 desibel. Dette er en modell som det faktiskt er veldig lite støy i synes alle vi som hører på den. Men allikevel så er den såpass høy i desibel.
                Skulle vi her holdt oss til 90 db så ville jeg ikke kunnet fløyet denne modellen.

Håper flere slenger seg på diskusjonen , det er litt spennende og hør andre sine erfaringer.
                Siden det nå blir rimeligere og skaffe seg større bensin fly så blir det mer og mer av dem. Noe som er veldig bra synest jeg da (",)
                Svein
                Mvh
                Svein K

Comment

• ErlendM
                  • Jun 2006
                  • 631

Hei og takk til alle som slenger seg på diskusjonen.
                  For og si det litt med andre ord.
                  Jeg har en 33% Yak med en Mvvs 58 pro sport med cannister,på 5900 omdr med 3 meters avstand så viser måleren vår 92,7 desibel. Dette er en modell som det faktiskt er veldig lite støy i synes alle vi som hører på den. Men allikevel så er den såpass høy i desibel.
                  Skulle vi her holdt oss til 90 db så ville jeg ikke kunnet fløyet denne modellen.
                  Støy er uansett en subjektiv opplevelse, så dermed er det i mine øre fornuftig å implementere en andel sunn fornuft oppi dette. Om du sammenligner din modell på 93dB med en liten illsint nitro-modell - gjerne med en pipe - så vil den lille modellen virke mye verre enn din siden frekvensen er mye høyere, selv om den skulle måles til 93dB den også.

Støy har vært diskutert tidligere her på forumet og det er mange ting en kan gjøre for å redusere støybildet. F.eks. vil det oppfattes mye mer irriterende når en står og hovrer en modell i mange minutter på samme plass, enn om en flyr vanlig. Igjen - dette er subjektivt, men en bør nok vie det en tanke oppi det hele. Trenger en å fly på full gass hele tiden f.eks.? Vi har en "problemnabo" som bor relativt nært stripa vår. For å bedre forholdene litt har vi valgt å oppfordre medlemmene til å ikke fly så mye i området som er nær hans hus. Det fungerer stort sett greit. At naboen er sur kan vi ikke gjøre noe med, men vi kan i hvertfall gjøre litt for ikke å provosere videre.

Jeg tror det er den *vedvarende* støyen som provoserer de som klager på oss. Det trenger ikke å være så høyt, det er bare det at de hele tiden føler at de har denne duringa i ørene når de er ute. Det er umulig å endre på denne oppfatningen hos de som føler at de plages, det eneste vi kan gjøre er å prøve å forholde oss til et regelverk slik at vi i hvert fall har vårt på det tørre. Men det er helt klart slitsomt når et styre i en klubb til stadighet må bruke mye tid og energi på slike saker.
                  Erlend Moen
                  Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• Trolllet
                    • Apr 2008
                    • 167

En ting jeg tror er uteglemt så langt i diskusjonen er trender.

Dette er faktisk veldig viktig, men du spør selvsagt hva F... har trender å gjøre oppi en støydebatt?

Kort forklart: I klubben der jeg flyr går folk mer og mer over til store IMAC-modeller. Disse er godt dempet, har en behagelig lydfrekvens, flys med svært varierende turtall (en god del på lavt turtall faktisk) og oppfattes som støysvake modeller.
                    På en støymåler er det ikke sikkert at IMAC-flyene ville gitt noe høyere eller lavere verdi enn de gamle utrangerte 3D og F3A flyene vi brukte før. Med andre ord de bråker i snitt akkurat like mye som flyene gjorde før.
                    Til tross for dette har vi "mer støy" nå enn før. De nye flyene er store med vsp fra 2 m og opp til 3.7 m. Dette store vingespennet gjør at flyene flys lenger unna og høyere enn hva man gjorde før. Med andre ord, vi har et mye større nedslagsfelt for støy. Jeg har selv syklet ut fra flyplassen ved flere anledninger, og de store flyene høres nå langt ned igjennom de nærmeste byggefeltene. Dette var ikke tilfelle før med mindre fly som bare fløy halvparten så høyt og langt ut som i dag.

Noe å tenke på når man plutselig får klager fra naboene som før holdt kjeft.

Comment

Working...