Unconfigured Ad

Collapse

Hvorklaring på diverse uttrykk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TBJTBJ
    • Jan 2008
    • 17

Hvorklaring på diverse uttrykk

Hallo

Jeg er rimelig nybegynner på fly (i alle fall nybegynner på å lese bruksanvisninger).

Jeg har en Futaba 7C som jeg driver å leser manualen til, men jeg sliter.
    Det står så mange flytekniske uttrykk som jeg sliter med.

Finnes det steder på nett som enkelt forklarer diverse uttrykk som bl.a. Elevon, Flaperon, Ailvator, Snap, osv?
    Og aller helst på norsk?

Jeg leser og forstår det (noen ganger), men så plutselig begynner jeg å rote med uttrykkene.
    Så må jeg tilbake å lese meg til det atter en gang i den (for meg) håpløse manualen til Futaba 7C.
    Skulle rett og slett hatt en sted der det sto forklart enkelt og gjerne med tegninger av fly som viser hva det menes.
    Last edited by TBJTBJ; 29-06-09, 01:02.
  • Brumm
    • Apr 2008
    • 1816

Hei!

Jeg har samme radio og var i samme situasjon for noen månder siden. Jeg vet ikke om det ligger noen oversikt på norsk på nettet, men jeg vil anbefale deg å få en erfaren pilot til å hjelpe deg med oppsettet av radioen.

De nye computerradioene har masse nyttige funksjoner, og da får man hjelp til å bruke de.

Å melde seg inn i en modellfly klubb er heller ikke dumt.. Da har man erfarne folk rundt seg og man lærer mye mer.. En del flyklubber har også skoleflyvning
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Te-raptor
      • Jul 2004
      • 693

Det blir vel som alt annet i livet man ikke kan. Man må lære det hvis man trenger det. Så selv om det kan se overveldedene ut i starten så gå på, og spør når du lurer på noe. Interessen hjelper til med å huske, bare du får repetert litt.
      De fleste har nok vært i samme situasjon.
      Terje

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6935

Du kan jo spørre (på norsk) her på forumet f.eks.

Flaperon: Flaps og aileron (balanseror) på samme ror.

Elevon: Elevator (høyderor) og aileron (balanseror) på samme ror. F.eks flyvende vinger der det bare sitter to ror bakerst som er kombinert balanseror og høyderor.

Tviler på at der fins en norsk kilde som lister det du spør etter uten at der er masse annen tekst rundt
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• TBJTBJ
          • Jan 2008
          • 17

OK. Takker så langt.

>Flaperon: Flaps og aileron (balanseror) på samme ror.

Her er jeg fremdeles litt usikker.

Aileron:
          Er det navnet på funksjonen, eller er det navnet på balanserorene (de som går opp og ned).
          Heter det også Aileron når:
          - de går samme retning?
          - de går hver sin regning
          - benytter to servoer

Når heter det Flaperon?

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

[QUOTE=TBJTBJ;216311]

Aileron er det engelske navnet på balanseror.

Det blir kalt flapron når du bruker roret som balanseror og flaps

- de går samme retning? Ja men også kalt flapron, spoil/aileron delen av butterfly
            - de går hver sin regning Ja
            - benytter to servoer Ja

Lurer du på ord å uttrykk så bruk Wiki - nye nyttig info der
            Last edited by Quadrocopter; 29-06-09, 09:20.

Comment

• bjeff
              • Jul 2007
              • 2010

Aileron=balanseror. Navnet på rorene. Flaps/spoilers er rorflater i tillegg til ailerons.

De fleste modelllfly har kun balanseror i tillegg til høyde- og sideror. Det heter flaps (nedover) eller spoilers (oppover) dersom man har ekstra ror på vingene (i tillegg til balanseror), disse går i såfall i samme retning. I disse tilfellene er balanseror ytterst, og flaps innerst på vingene.

Det spiller ingen rolle om du bruker én eller to servoer til balanseror, det er balanseror uansett. Men du må ha to for å bruke flaperons eller spoilerons (sistnevnte er det det motsatte av flaperons). Flaperons betyr at begge balanserorene peker nedover, spoilerons oppover, men de fungerer fortsatt som balanseror, dvs at de går hhsv opp/ned.

Edit; Q kom meg i forkjøpet
              Last edited by bjeff; 29-06-09, 09:31.
              Anders Eiebakke
              90078513

Comment

• spitmk16
                • Oct 2005
                • 1367

Originally posted by TBJTBJ
                OK. Takker så langt.

>Flaperon: Flaps og aileron (balanseror) på samme ror.

Her er jeg fremdeles litt usikker.

Aileron:
                Er det navnet på funksjonen, eller er det navnet på balanserorene (de som går opp og ned).
                - de går samme retning?
                - de går hver sin regning
                - benytter to servoer

Når heter det Flaperon?
                Aileron heter det om man alt fra 1 til 1000 servoer. Det er funksjonen på hva den gjør som er avgjørende. Aileron er balanserorene, og de går alltid motsatt retning på hver ving.

Flaps blir brukt til å endre løftet enten positivt eller negativt. Fleste velger å bruke flaps for å gi bedre løft, dvs at man kan redusere farten på flyet når man skal lande. Videre vil flapsen bremse flyet fortere.

Flaperon, da har man aileron og flaps sammen. Eneste forsjell er at man da har en knapp på senderen som sørger for at alle balanserorene flytter seg litt ned, ved å aktivisere denne. Flapperon må du minst ha 2 servoer på. (Tenker du litt praktisk, så skjønner du hvorfor)
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Working...