Announcement

Collapse
No announcement yet.

Realflight - Hvor realistisk er den?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Realflight - Hvor realistisk er den?

    Fikk siste utagve av Realflight til bursdagen i sommer, og har tilbrakt en del timer med denne nå. Har hatt hovedfokus på å lære og lande under diverse forhold, å holde flyet i lufta er jo den enkle biten. Mener at jeg begynner åfå det til litt nå, men har aldri fløyet noe fly i virkeligheten. Hvor virkelighetstro er egentlig denne simulatoren i øynene til dere som har holdt på med hobbyen i mange år. Er det relativt trygt å slippe meg til med virkelige fly hvis man får det til rimelig bra i denne simulatoren?
    Med vennlig hilsen
    Asbjørn Kristiansen, Ski
    -------------------
    Teori er når man skjønner alt,
    men ingenting fungerer som det skal..

    Praksis er når alt fungerer som det skal,
    men ingen skjønner hvorfor..

    Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
    ingenting fungerer som det skal,
    og ingen skjønner hvorfor..
    ------------------------------
    http://www.f-16.net/

    http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

  • #2
    Den er ganske realistisk, men det vil alltid være individuelle forskjeller på hvordan to like fly oppfører seg.. Det viktigste med simulatortrening er stikketrening..

    I virkeligheten dukker det opp et par nye faktorer som nerver, vær, vind og underlaget..

    Uansett er simulator det desidert beste stedet å starte..
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

    Comment


    • #3
      Jeg lærte å fly helikopter på den, så den er realistisk. Har E-Sky Honeybee CP 2 og HK 450. Hadde flydd modellfly i 20 år tidligere, så jeg hadde stikkefølelse innlært. Skulle tro du er klar for en saktegående høyvinget trainer, kanskje elektro.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Klarer du å fly påšRealFlight klarer du det på ekte også.

        Det er litt vanskeligere i virkeligheten, men man flyr på samme måte.
        Største forskjellen er at den røde "reset"-knappen er borte, og at man kjenner mere til nervene i virkeligheten.

        Men som sagt, flyr du bra på simmen flyr du like bra på ekte!

        Comment


        • #5
          Bare kom deg ut og opp, det klarer du. RF er temmelig realistisk, men i den materielle verden får du noen andre utfordringer (nerver og optiske forstyrrelser, dessuten er vinden mer tilstede utendørs enn i sim), som du må tackle. Det beste er å fly sammen med noen som kan hjelpe deg igang. Jeg lærte meg basic flyging på egenhånd bla ved hjelp av sim, det ville vært enklere å være i et miljø.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            En av de mest irriterende forstyrrelsene i virkeligheten er insekter! Man kjennner det krabber rundt på hendene og i ansiktet, og da er det ikke alltid så lett å vifte de bort.. Når jeg flyr på ettermiddagen/kvelden har jeg alltid insektspray med på stripa
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

            Comment


            • #7
              Hehe, høres ut som en plan det Brumm Takker for tilbakemeldinger, flott å høre at den er så realistisk som jeg hadde håpet. Jeg skal få en geleidet prøvetur med skoleflyet til den lokale klubben (Vingtor) når F3A NM er vell overstått, gleder meg til det. Så i mellomtiden får jeg bare mate på med utfordrende vindforhold osv i Realflight, 100% forberedt kan jeg vel ikke bli har jeg skjønt, men får makse potensialet med de midlene jeg har så lenge.

              Mvh A.K
              Med vennlig hilsen
              Asbjørn Kristiansen, Ski
              -------------------
              Teori er når man skjønner alt,
              men ingenting fungerer som det skal..

              Praksis er når alt fungerer som det skal,
              men ingen skjønner hvorfor..

              Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
              ingenting fungerer som det skal,
              og ingen skjønner hvorfor..
              ------------------------------
              http://www.f-16.net/

              http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

              Comment


              • #8
                Et lite tips ang Realflight.. Du kan sette opp innstillingene sånn at du får vindkast og ikke bare jevn vind. I virkeligheten blåser det jo sjelden helt jevnt, det kan være stille når du tar og plutselig kommer kastene
                Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                Comment


                • #9
                  Min (eneste!) innvending når det gjelder RealFlight og andre simulatorer jeg har prøvd er at selve landingen er for unaturlig. Du kan komme ganske så hårete ned i RF og komme fra det uten hverken ødelagt propell eller understell. I real-life derimot skal det lite til før propellen slår ned i bakken og motoren stopper om ikke annet.

                  Det burde også vært en rullebane med humpete underlag for å øve seg litt på det. Jeg synes alle gressbanene i RF er tilnærmet golf-green-kvalitet. Ikke alltid det er slik i virkeligheten.

                  Ellers er sim'ene flotte for stikketrening, helt klart, men jeg vil også som andre påpeker anbefale en treningstur først med instruktør slik at du har noen til å hjelpe deg om ting går galt. Lykke til!
                  Erlend Moen
                  Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                  Comment


                  • #10
                    Takk for det Joda, instruktørtur kommer først, helt klart, ingenting er bedre enn å dra veksel på erfaringen til forlk son har holdt på i årevis. Må bare "arrestere" deg bittelitt på en ting, husker ikke hvilken stripe det var, men for et par dager siden fløy jeg fra en ganske humpete bane, var såpass at flyet spratt opp fra bakken.
                    Med vennlig hilsen
                    Asbjørn Kristiansen, Ski
                    -------------------
                    Teori er når man skjønner alt,
                    men ingenting fungerer som det skal..

                    Praksis er når alt fungerer som det skal,
                    men ingen skjønner hvorfor..

                    Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                    ingenting fungerer som det skal,
                    og ingen skjønner hvorfor..
                    ------------------------------
                    http://www.f-16.net/

                    http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                    Comment


                    • #11
                      Jeg tror jeg har glemt å nevne det mest verdifulle med simulator.. (etter min mening i hvertfall)

                      Når du har flydd simulator en stund lærer du deg å komme ut av situasjoner hvor ting ikke går helt som planlagt.. Og etterhvert gjør du de riktige tingene av ren refleks.. Det har i alle fall reddet meg fra kræsj i virkeligheten et par ganger..
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan legger jeg inn vindkast? Finner bare retning og styrke.
                        Med vennlig hilsen
                        Asbjørn Kristiansen, Ski
                        -------------------
                        Teori er når man skjønner alt,
                        men ingenting fungerer som det skal..

                        Praksis er når alt fungerer som det skal,
                        men ingen skjønner hvorfor..

                        Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                        ingenting fungerer som det skal,
                        og ingen skjønner hvorfor..
                        ------------------------------
                        http://www.f-16.net/

                        http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                        Comment


                        • #13
                          Gå inn på settings -> wind and weather -> global wind

                          Under "settings" er det masse innstillinger du kan gjøre..
                          Attached Files
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                          Comment


                          • #14
                            Takker og bukker =)
                            Med vennlig hilsen
                            Asbjørn Kristiansen, Ski
                            -------------------
                            Teori er når man skjønner alt,
                            men ingenting fungerer som det skal..

                            Praksis er når alt fungerer som det skal,
                            men ingen skjønner hvorfor..

                            Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                            ingenting fungerer som det skal,
                            og ingen skjønner hvorfor..
                            ------------------------------
                            http://www.f-16.net/

                            http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                            Comment


                            • #15
                              En ting som er anderledes er at når du flyr på sim er flyet alltid i trim.
                              I virkeligheten må du ofte trimme inn flyet når du flyr. Dette er spesielt vanskelig på første turen. Du er fersk og flyet kan være ganske mye ute av trim.

                              En annen ting er at jeg synes er at dem er for snill i lav fart.
                              Flyene flikker ikke på samme måte som de ville ha gjort i virkeligheten.
                              Dette kan du avhjelpe litt ved og øke modelles vekt og flytte tyngdepunktet litt bakover.

                              En del av modellene er store. Store modeller flyr bedre enn små.
                              Så hvis du bare flyr stor modell på simmen og så flyr en liten modell på stripa kan du bli litt overrasket.

                              Jeg tror at det er nyttig og fly flere forskjellige modeller på sim. Da lærer man mer.
                              Kjetil
                              oops: . . ! . .

                              http://www.vingmfk.com

                              Comment

                              Working...
                              X