Announcement

Collapse
No announcement yet.

servo horn Advarsel!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • servo horn Advarsel!!

    Har en 40% Yak54 som eg har brukt 11 stk Power HD 9150 MG digitale servoer i.Har en gjennomgang på hele flyet (service) og oppdaget med forskrekkelse att 3 av 6 servoer på balanserora ikke lenger har noen funksjon.grunnen til dette er att plasten i servohorna som følger med HD servoene er så dårlig att dei er spist opp innvendig, d.v.s att utgående aksling fra servo bare går fritt rundt i servohornet.Så til dere andre som bruker Power HD av noe slag,sjekk ut dette og bytt til Futaba servohorn.
    Har ikke sjekket resten av servoer på flyet enda,så kommer med en oppdatering om eg finner flere,men bytter ut alle horn uansett
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

  • #2
    Hei.

    Bruker de samme servoene i 35% Extra.
    Skal helt klart ta en titt på mine horn ...
    Har hatt et drevsett i en servo som har røket .. glad det er dobbelt opp på alt av servoer ...

    Takker for infoen ..
    Mvh.

    Fredrik

    Comment


    • #3
      Generelt ang servohorn

      Dette er et kjennt fenomen ang alle typer plast servohorn, hvis skruen som holder hornet på plass løsner, eller er løst tilskrudd. Da vil servohornet, spesielt ved store belastninger, begynne å "bikke" på seg. Noe som over tid vil føre til at tennene tygges opp, særlig hvis spindelen er av metall. Vi har ikke registrert dette som et større problem på HD servoer enn andre typer. Snarere det stikk motsatte. Men vi skal ta en sjekk opp i mot andre typer horn, siden vi også har de fleste kjennte "merker" (Futaba, HiTec, JR etc) på lager.
      Takker for at det rettes fokus på dette.
      Men som vi alltid anbefaler, på servoer med høy belastning, uansett merke; bytt til metall servohorn, særlig hvis spindelen er av metall den også.

      Helge Jan Tandstad
      Chairman of the Board & CFO
      Tel Bangkok: +66843242929 (Bangkok office)
      Int telephone: +4790797707 (Norway office)

      Just a moment...
      HobbyEurope - Radio Controlled Airplanes Cars, Helicopters and Boats

      Comment


      • #4
        Godt du oppdaget det! Ville uansett ALDRI brukt plasthorn i en så potent acromodell, eller noe bensinfly for den del, - det er dette med den svakeste linken..

        Bruker SWG aluhorn i mine fly. De har dobbeltlåsning, så er de først montert behøver du ikke tenke stort mer på dem. Gudd løkk!
        Geir


        3D plane - 1D brain

        Comment


        • #5
          Jeg er på utkikk etter lange (2 inch) futaba metall horn.
          Vet om SWB hos elefun men jeg synes de er litt dyre.
          Noe tips ?
          Kjetil
          oops: . . ! . .

          http://www.vingmfk.com

          Comment


          • #6
            Espritmodel

            SWB er eindel rimelegare her: SWB Double-Loc Servo Arms 4-40 (Futaba/Red/25T/6mm) , men 2" futaba half-arm er selvfølgelig utsolgt for øyeblikket
            Hans-Olav Malkenes
            Kalveid
            5419 Fitjar
            hansolavm@gmail.com

            Fitjar Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Har bestilt meg 6stk SWB horn fra TB models,så slipper eg å tenke mer på disse plastgreiene som er skrudd fast i disse alu horna som følger med i hardwear settet til flyet.Må ha 4 til til elevator da,men kjøper disse senere siden TB ikke hadde flere.
              Alt som kan fjernstyres.
              ---------------------------------------------
              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
              Steinar Kvarme.

              Comment


              • #8
                I min 40% Yak, har jeg HD servoer, og jeg har brukt de medfølgende plast servohornene, og skrudd aluhorn på disse. Jeg har byttet ut servoskruen, med en Umbrako skrue, som settes med Locktite 243. Jeg har ikke hatt noen problemer med disse, og de som har sett meg fly, vet at det går hardt for seg.
                Har nå passert 200 flyturer og servoer og horn funker 100%.
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

                Comment


                • #9
                  Er det mulig at servoene ikke har vært synkronisert slik at de har jobbet litt ujevnt????
                  Da er det vel snart gjort at slik kan skje.
                  Svein-Tore Gundersen

                  Graupner MC32 Hott V2
                  Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                  Sbach 342 DA 50
                  3dhs Slick 89 Elektro
                  Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                  Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                  Retrojet 75 (Simjet 1910)
                  Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                  Byron Corsair

                  Comment


                  • #10
                    Generelt ang servohorn

                    Da er det sjekket, og servohornene som følger med HD servoene kan friskmeldes.
                    Så langt vi kan se, så er ikke servohornene som følger med HD servoer av annen kvalitet enn andre plasthorn som følger med større merkenavn.
                    Så konklusjonen som vi kom fram til, og Eagle senere har bekreftet, så har man her mest sannsynlig med løse skruer å gjøre.
                    Men plastservohorn er plastservohorn, uansett merke, og anbefales ikke brukt hvor det er kritisk store belastninger.
                    Som sagt; vi anbefaler alltid, på servoer med høy belastning, uansett merke; bytt til metall servohorn, hvis man er usikker og vil være på den sikre siden, særlig hvis spindelen er av metall den også.
                    Men det betyr ikke, at man IKKE kan bruke plasthorn, hvis man ønsker. Det er bare å vite om svakhetene som kan oppstå, og montere de på best mulig måte, som også Eagle beskriver.

                    Helge Jan Tandstad
                    Chairman of the Board & CFO
                    Tel Bangkok: +66843242929 (Bangkok office)
                    Int telephone: +4790797707 (Norway office)

                    Buy Domains - throttlestore.com is for sale!
                    HobbyEurope - Radio Controlled Airplanes Cars, Helicopters and Boats

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har kun gode erfaringer med Power Hd sine servo armer. Syns de er mer robuste enn andre merker. Men hadde ikke satt de inn i en 30% uten å bytte til alu armer.
                      Ellers syns jeg de er helt topp og har over 200 flyturer med en 1/4 cub uten problemer

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by stg View Post
                        Er det mulig at servoene ikke har vært synkronisert slik at de har jobbet litt ujevnt????
                        Da er det vel snart gjort at slik kan skje.
                        Tja.Bruker Smartfly EQ 10 så der har man synkronisering av servoer og mye annet "snadder" Men kan hende eg har trimmet servoene med EQ10 etter att eg har satt endpoint,og det kan skape trøbbel ved fullt utslag.Begynner å få en mistanke om att det kan vere grunnen.Har ikke fått gjort mer med Yak'n enda,så eg har ikke satt strøm på og sjekket dette ut. Men kommer med en tilbakemelding når årsaken er funnet.
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

                        Comment


                        • #13
                          Lovet en tilbakemeldig på hva som var årsaken til "fenomenet" på yak'n
                          Det viser seg att det som vanlig dreier seg om menneskelig svikt. Har rotet det til når eg har satt opp EQ 10'n i dette flyet,slik att endpoint ikke var 100% likt på alle servoer som står på samme ror. Det eg ikke har funnet ut er hvordan eg har fått til dette,da EQ10 er svært lett å sette opp. Jaja det er vertfall fikset.
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment


                          • #14
                            Det er nok slik at den sterkeste vinner når de ikke er satt opp likt ja, men det er godt å finne ut hva som er problemet, så slipper man å engste seg for om det er utstyret som ikke holder mål
                            Svein-Tore Gundersen

                            Graupner MC32 Hott V2
                            Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                            Sbach 342 DA 50
                            3dhs Slick 89 Elektro
                            Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                            Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                            Retrojet 75 (Simjet 1910)
                            Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                            Byron Corsair

                            Comment


                            • #15
                              Ja og på ene balanseroret var dei faktisk 2 mot 1, og det er jo litt feigt.
                              Og så var det trist å få en bekreftelse fra flya mine OG att eg ikke holder mål
                              Tror eg må selge flya, kaste ut kjerringa, og kjøpe meg hund i steden for
                              Alt som kan fjernstyres.
                              ---------------------------------------------
                              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                              Steinar Kvarme.

                              Comment

                              Working...
                              X