Unconfigured Ad

Collapse

Historie teller, fortell!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Historie teller, fortell!

Som sneip i Oslo på 70- og 80-tallet opplevde jeg ikke stort av RC fly-aktiviteter. I og med at fattern var teknologi-optimist, så kjørte jeg noen Tamiya elektro RC-biler, og det var det. Men jeg husker et show på Lysaker-myra, tipper det var i ´76 eller 77, det var fascinerende. Jeg dro ned til Sjølyst-messa hvert år, og siklet foran vinduet til Norwegian Modellers i Skovveien (Smallsize nå om dagen). Og ikke minst husker jeg at fattern vrøvlet om å kjøpe RC helikopter. Det skjedde aldri. Kjæresten til muttern bygde et seilfly, jeg tror ikke at det prosjektet noen gang ble ferdig.

For litt over to år siden startet jeg med heli og fly; jeg var godt voksen, og hadde en "god grunn": jeg ville filme fra lufta. Iløpet av de to årene har jeg blitt minst like opptatt av selve flygingen. Idag er det super-enkelt å komme igang med fly og heli, men det har krevd endel energi å komme dit jeg er (ikke noe å skryte av, men jeg utvikler meg fra uke til uke). Uansett kan ikke mine bestrebelser sammenlignes med utfordringene pionerene møtte. Det ville vært stas å høre litt om hvordan det var i modellflyets barndom!

Denne gamle teksten fra forumet er virkelig god: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=5206
    Last edited by bjeff; 13-08-09, 17:45.
    Anders Eiebakke
    90078513
  • Karmann
    Moderator
    • Oct 2006
    • 735

Var det ikke Modell Hobby den sjappa i Skovveien het da? Er ikke bare du som sikla der i hine hårde dager serru
    Mvh
    Morten Aase

Comment

• peppern75
      • Jun 2006
      • 671

Som guttunge på 60-tallet syklet jeg fra Asker og inn til Modell Hobby i Skovveien for å kjøpe litt balsa , et Airfix byggesett eller kanskje en Billing båt, for hardt sparte ukepenger. Hadde katalogen fra dem og fra Ingvald Nielsen i Torggata (har dem forresten ennå)
      Eriksrud på Slependen hadde også noen Airfix sett til kr 3.50- som jeg kjøpte noen av.
      Attached Files
      Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
      Spikkestad

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

Originally posted by peppern75
        Som guttunge på 60-tallet syklet jeg fra Asker og inn til Modell Hobby i Skovveien for å kjøpe litt balsa , et Airfix byggesett eller kanskje en Billing båt, for hardt sparte ukepenger. Hadde katalogen fra dem og fra Ingvald Nielsen i Torggata (har dem forresten ennå)
        Eriksrud på Slependen hadde også noen Airfix sett til kr 3.50- som jeg kjøpte noen av.
        Glemte å skrive at jeg bygget hundrevis av plastbyggesett, ble til og med ganske god til å male med Humbrol og Airfix.

Butikken het vel Modell Hobby, ja (men var det ikke samme firma som NM?).
        Last edited by bjeff; 13-08-09, 11:56.
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

• Trolllet
          • Apr 2008
          • 167

Jeg sitter med Modell Informasjon fra slutten av sekstiårene og opp til i dag. Det er virkelig morsomt å se tilbake på forholdene den gang. Radioer, motorer og ikke minst flyene da.

Jeg begynte å fly selv i 1982, og bare fra da har verden blitt totalt endret. Det heftigste jeg hadde innen elfly den gang hadde en Mabucci 550 i nesen. Det var virkelig saker som sparket godt ifra. I dag tjener samme motorstørrelsen som friskluftvifte til piloten.
          Skal se om jeg kan scanne noen gullkorn i kveld.

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            From the old time....

Comment

• Litespeed
              • Jun 2005
              • 1064

Herlig film ja ,de fikk det til den gangen også som han sa..
              Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

Originally posted by Deltadeville
                Veldig bra! Den Stormeren så dessuten ut som et kult fly. Bring the noise, boys!
                Anders Eiebakke
                90078513

Comment

• Trolllet
                  • Apr 2008
                  • 167

Hmmm....var litt rask i sted. Ser ut til at jeg har Flynytt fra slutten a sekstitallet, og MI fra 1980 og oppover. Ser at jeg selv var med i bladene fra tid til annen. Mange gode minner der fra ungdommen.

Jeg har scannet noen få sider fra bladene. Kanskje noen kjenner igjen folk fra bildene.
                  Legg også merke til modellflybaben fra 1969. Ser kanskje litt "rart" ut i dag?
                  Attached Files

Comment

• ERJ
                    • Aug 2007
                    • 935

Tegning finnes...

Originally posted by bjeff
                    Veldig bra! Den Stormeren så dessuten ut som et kult fly. Bring the noise, boys!
                    - Om noen måtte være interessert... "Stormer" ble konstruert av
                    Doug Spreng i 1960. Oppvisningen ble avholdt i 1966 og viser vel
                    med all tydelighet hvor oppdaterte Tore & Co var. Dette med tanke
                    på hvilken "steialderverden" dem hadde sammenliknet med dagens
                    overteknologiserte ditto...

Tegning til "Stormer'n" finnes og få kjøpt, men siden den finnes på er
                    så tungvindt som det kan få blitt og jeg stoler ikke helt på dette...

Mvh Einar - "voktet russere i -66..."

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Wow, her renner det inn med interessant info. Legger ved en lavoppløselig jpg av tegningen til Stormer.
                      Attached Files
                      Last edited by bjeff; 13-08-09, 20:05.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• Nitro
                        • Sep 2003
                        • 376

Originally posted by Trolllet
                        Hmmm....var litt rask i sted. Ser ut til at jeg har Flynytt fra slutten a sekstitallet, og MI fra 1980 og oppover. Ser at jeg selv var med i bladene fra tid til annen. Mange gode minner der fra ungdommen.

Jeg har scannet noen få sider fra bladene. Kanskje noen kjenner igjen folk fra bildene.
                        Der var det jo et gammelt bilde av meg NM Lista 1990. Jeg er Nils Petter S. som flyr en Supra Star 25. Har enda flyet hengende i taket
                        Var ikke gammel nok til å kjøre bil den gangen, husker jeg fikk sitte på med Tørres Hegre fra Stavanger til Lista. Artig å se igjen, har nok kastet bladet selv Vanskelig å tro at det er nesten 20 år siden! Tiden flyr

Comment

• ERJ
                          • Aug 2007
                          • 935

Kona til Poju...

Hmmm....
                          Mye OT dette, men... Dette skulle Poju sett... Det er kona...

Mvh Einar -
                          Last edited by ERJ; 13-08-09, 22:04.

Comment

• Trolllet
                            • Apr 2008
                            • 167

Originally posted by Mk.V
                            Mye OT dette, men... Dette skulle Poju sett... Det er kona...

Mvh Einar -
                            Har møtt Poju, men ikke kona. Det jeg mente i kommentarene tidligere var at sist gang flynytt hadde en kvinne med et fly på forsiden ble hele redaksjonen kjeppjaget til Moss av en svært hissig gjeng OTTAR-medlemmer.
                            Slike ting hadde ikke blitt godtatt i dag.

I tillegg er jo frisyren på damen å regne som antikk i dag. Jeg kan huske min egen mor fra den tiden med samme frisyre. Verden har gått litt videre siden den gang.

Comment

• ERJ
                              • Aug 2007
                              • 935

men Trollet da...

Har møtt Poju, men ikke kona. Det jeg mente i kommentarene tidligere var at sist gang flynytt hadde en kvinne med et fly på forsiden ble hele redaksjonen kjeppjaget til Moss av en svært hissig gjeng OTTAR-medlemmer.
                              Slike ting hadde ikke blitt godtatt i dag.

I tillegg er jo frisyren på damen å regne som antikk i dag. Jeg kan huske min egen mor fra den tiden med samme frisyre. Verden har gått litt videre siden den gang.
                              Mere OT...Sorry...

...så du ikke "halehenget" etter signaturen "Trollet"... (Tror nå søtten ikke at
                              du er så "troillat" jeg da men... )

Ellers er vi så skjønt enige og jeg er glad noen har vett og ta vare på gamle
                              minner i motsettning til...

...Mvh Einar - som har rota bort fryyyyktelig mye... blandt annet en Bonner
                              Digimite radio av samme type som våre veteranvenner bruker i filmsnutten...

PS...
                              Damene var "schikkeli'" stilige den gang da med vippeskjørt og stilletter...

Comment

Working...