Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektrisk utstyr og fuktig luft?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektrisk utstyr og fuktig luft?

    Hei!
    Har en bod over garasjen vår der eg tenker å gjøre det litt mer hobbyvennelig sånn at eg kan drive med flyene mine uten at det går utover stuebord eller tepper.

    Men, den boden er ikkje isolert på noen måte, og faktisk kommer det luft rett inn fra noen "riller" ute på siden. Korfor det er konsturert sånn veit eg ikkje.
    Så det kan fort bli veldig kaldt der inni(har riktignok plassert en oljeovn der nå), og når det regner, gjerne litt fuktig luft. Er dette farlig mtp elektrisk utstyr? Feks dremel, blybatterier, lamper, samt ESC, og diverse i EL-fly. Eller vil dette gå helt fint å ha der nede og bruke?

    Takker for svar.
    Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
    Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

  • #2
    Greit om sommeren, men om vinteren når det er frost og mildvær om hverandre med dertil hørende kondensering i luften ville jeg nok ikke hatt noe utstyr der. Heller ikke bra for balsa med slike forhold, den blir sprø og dårlig...
    Terje

    Comment


    • #3
      Hadde den forrige Shuttel'n i garasjen et års tid. Rusta opp til slutt.
      MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
      MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

      Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
      Bi-Fly 25: turl.no/13pd
      Quickie: turl.no/13pe
      Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

      Comment


      • #4
        Ingen god idè med andre ord.
        Jaja, får bruke den plassen til reprasjoner osv da.
        Så får eg lagre alt oppi huset her.
        Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
        Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

        Comment


        • #5
          Du kan jo isolere den, og sette inn en liten panelovn, så er problemet løst
          Bare husk å fortsatt ha god lufting.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by hiTmanhiT View Post
            .....Har en bod over garasjen vår der eg tenker å gjøre det litt mer hobbyvennelig sånn at eg kan drive med flyene mine uten at det går utover stuebord eller tepper.
            Men, den boden er ikkje isolert på noen måte, og faktisk kommer det luft rett inn fra noen "riller" ute på siden. Korfor det er konsturert sånn veit eg ikkje.
            Så det kan fort bli veldig kaldt der inni(har riktignok plassert en oljeovn der nå), og når det regner, gjerne litt fuktig luft. Er dette farlig mtp elektrisk utstyr? Feks dremel, blybatterier, lamper, samt ESC, og diverse i EL-fly. Eller vil dette gå helt fint å ha der nede og bruke......
            De fleste "loft" har lufting for å forhindre råte og lufte ut fuktighet. Jeg tror neppe det blir så fuktig der opp at det blir problemer med det elektriske.
            Har du noen gang følt at det legger seg "dugg" eller kondens på blanke flater (f.eks. flykropp) - hvis du har det så er det for fuktig.
            Når rommet ikke er vinter isolert så er det best å ha en varmekilde (ovn) og god sirkulasjon på lufta. Prøv å unngå store temperatursvingninger som er den største årsaken til kondens/fuktighet.
            Skal du bruke dette som et lager så kan du følge båtfolkets metode med å bruke (tror det heter ) Sika Kuler og legge dem i en bøtte/ egnet beholder for dette. Disse kulene trekker ut fukt av lufta (samme stoff som du av og till ser i de små posene som ligger inne i innpakkingen rundt f.eks elektronikk.
            Last edited by Quadrocopter; 30-08-09, 20:00.

            Comment


            • #7
              Som det sies...isoler rommet og ha på fuktsperre. Sørg bare for å opprettholde god lufting i rommet, og en liten lunk vinterstid. Holder selv på å bygge hobbyrom i garasjen min nå, og det koster ikke mange kronene i materialer....utfra det du skriver er kanskje garasjen din allerede utsyrt med reisverk/gulvdragere, slik at du bare trenger isolasjon, fuktsperre, gulvspon og veggplater. Tipper du er kommet langt for to tre tusenlapper. Lykke til !
              Anders Bruneberg
              Raufoss

              Comment

              Working...
              X