Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fortollingsgebyrer og andre påslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fortollingsgebyrer og andre påslag

    Blir stadig forundret over alle gebyrene og "avgiftene" enkelte fraktselskaper forlanger, nå idag var det Bring. Såvidt jeg har skjønt er Bring den del av posten som skal betjene bedrifter.

    Fikk faktura fra Bring pålydende:
    Mva 872,-
    Havneavgift 50,-
    Fortolling 545,-
    Kredittgebyr 85,-

    Så totalt 680,- kr i påslag i tillegg til frakten som de allerede har fått betaling for. Det syns jeg er i overkant, posten tar 212,- for samme jobben og det er nok det og.

    Når jeg sjekker prisene deres på internett ser jeg at Bring har egne priser for private, 212,-. Heisan, de har bare gjort en feil tenkte jeg og ringte damen hos Bring og påpekte at prisen for fortolling for private som oppgis på bring.no er 212,- og ikke 680,-. Det gikk så her:

    -nei, det er posten sine priser, vi er Bring vi. Det står jo: "Kr 212,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg"...
    --men det står jo på deres nettsider som oppgitt pris for fortolling av private sendinger?
    -nei det der er bare posten som blander seg opp i våre nettsider, vi har egentlig bare bedriftskunder vi, ikke private...
    --men jeg er jo ikke bedriftskunde?..
    -nei men posten vil egentlig ikke at vi skal håndtrer privatkunder så derfor har vi egentlig bare bedriftspriser...
    --Men hva i all verden er havneavgift og kredittgebyr for noe da, jeg har jo betalt frakt?
    -nei det er nå bestemt av andre enn meg, kan ikke gjøre noe med det...

    Nå var hun damen egentlig grei hun, hun sendte meg en kreditnota på 250,- som trøst.
    Ikke det at det er så veldig mye penger det er snakk om, men jeg synes det er rart at de har lov til å slenge på avgifter og gebyrer i hytt og pine på den måten der.

    Eller hva mener dere, og er det noen som har lignende erfaringer med andre fraktselskaper?
    Olav Kallhovd

  • #2
    Dette var nytt. Hva slags fraktselskap brukte du fra utlandet?

    Comment


    • #3
      Det har jeg ikke fått noe informasjon om, bare at pakken ble håndtert av Bring Logistics når den kom fra Tyskland til Norge. Og at den skulle sendes med "carrier", går ut fra det betyr kurerpost
      Har opplevd litt forskjellige gebyrer fra andre fraktselskaper, men Bring stiller i klasse for seg selv, godt over 3 ganger så dyr som posten.
      Olav Kallhovd

      Comment


      • #4
        Kanskje det skulle vært en tråd hvor folk deler sine erfaringer mht fortolling og gebyrer hos de forskjellige fraktselskaper.

        Selv måtte jeg ut med eksp.gebyr toll/moms på kr. 111,- og importfortolling på kr. 469,- for en liten pakke som ble sendt med DHL fra Sverige.
        Mvh Tommy Fosland
        Tromsø MFK

        Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

        Comment


        • #5
          Dette hørtes helt av skaftet ut spør du meg.
          Hvem var det du handlet hos da? de jeg har handlet hos så lang har sendt med ems dhl etc slike og sånne ting som du har opplevd her har jeg aldri hørt om eller vert borti.
          Var nå bra at hun ga deg ett plaster på såret da selv om det ikke er all verden det er snakk om men litt hjelper det alikevell.
          Kanskje du burde sende mail til de du handlet hos og forklare dette slik at ikke andre havner i denne fellen?
          Oi en perfekt landing

          Comment


          • #6
            Originally posted by olav_k View Post
            Og at den skulle sendes med "carrier", går ut fra det betyr kurerpost
            "Carrier" er ofte brukt som slanguttrykk for hangarskip. Syns du slapp billig unna med 50,- i havneavgift .
            Refusjonen på 250,- er en innrømmelse av at det er begått en feil. Skulle være mulig å få hele differansen om man gidder å skrive e-mail og /eller sitte i telefonen i timevis.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Hehe, nei da høres ikke 50,- så ille ut
              Varene kom fra R&G i Tyskland, og innholdt div. komposittmaterialer. Da den også inneholdt bl.a. epoxy og div. kjemikalier ble den sendt som "farlig gods" og da er det sikkert ikke så all verdens mange alternativer de har for hvordan de sender det.

              Jeg gidder nok ikke å krangle mer med Bring om dette, jeg ringte dem nå for å høre om noen andre kunne bekrefte at de prisene som er oppgitt på Bring.no for private ikke gjelder. Det var ganske frustrerende, ble satt over fra den ene til den andre, de fleste sa; ...Bring? nei jeg jobber jo egentlig i Posten da, men jeg skal sette deg over...

              Føler meg litt bondefanget når jeg får en overaskende høy regning på noe jeg ikke hadde har bedt om og samtidig beskjed om at hvis jeg ikke betaler innen 3 dager påløper 35,- pr døgn i lagerleie.
              Men man har jo ikke så mye annet valg enn å betale...
              Olav Kallhovd

              Comment


              • #8
                R&G er egentlig talentløse å bestille fra.... Jeg tror ikke de vet hvordan de skal få ting til Norge, sist jeg fikk varer derfra, gikk det via Sverige, og ett firma som jeg mener hette Stella Transport. De presterte å ringe meg for å spørre hvordan de skulle fortolle varene
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  Import

                  Mange utenlandske firmaer tilbyr billig frakt til Norge. Men merk; til Norge.
                  Dette betyr at det sendes til Norge, ikke inn i Norge.
                  Varene havner da på en tollterminal/havn etc.
                  Denne biten (frakten) er den billigste av hele kaka.
                  Derfra tar et spedisjonsfirma over, og DA ruller kalkulatoren.
                  Det kan bli snakk om flere tusen kroner i stedet for noen hundre.
                  Så fra utlandet, sørg for at det brukes door-to-door (EMS, DHL, TNT, UPS, Fedex osv).
                  Da skal alt være inkludert utenom norsk moms og evt et mindre fortollingsgebyr hos noen.

                  RCModeller

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by rcmodeller View Post
                    Mange utenlandske firmaer tilbyr billig frakt til Norge. Men merk; til Norge.
                    Dette betyr at det sendes til Norge, ikke inn i Norge.
                    Varene havner da på en tollterminal/havn etc.
                    Denne biten (frakten) er den billigste av hele kaka.
                    Derfra tar et spedisjonsfirma over, og DA ruller kalkulatoren.
                    Det kan bli snakk om flere tusen kroner i stedet for noen hundre.
                    Så fra utlandet, sørg for at det brukes door-to-door (EMS, DHL, TNT, UPS, Fedex osv).
                    Da skal alt være inkludert utenom norsk moms og evt et mindre fortollingsgebyr hos noen.
                    RCModeller
                    Det du skriver her oppklarer jo endel, nå har jeg i hvertfall en betegnelse på hvilken type frakt jeg vil ha når jeg bestiller noe neste gang.
                    Olav Kallhovd

                    Comment


                    • #11
                      DHL er ikke snilleste gutten i klassen. De tar gjerne 500 kroner for å sjekke om pakken må fortolles, i tillegg til en hundrelapp for å fortolle varen dersom det må gjøres. Så kommer til slutt mva.

                      importfortolling dhl - Google-søk
                      Ørjan Pettersen
                      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har en dyr sykkel på vei fra Nederland med DHL. Dette blir spennende.

                        Comment


                        • #13
                          Når man bestiller fly fra CompositeARF får man estimert frakt på forsendelsen. Da jeg kjøpte Eurosporten min ble den 600,-, noe jeg kunne leve med. Det er jo 2 ganske store esker. Da den ankom norge og jeg fikk kravet fra spedisjonsfirmaet holdt jeg på å dette av stolen.

                          Selskapet heter ITELLA LOGISTICS.

                          De sendte faktura på:

                          Kontantfortolling: 970,-
                          Vareavgift: 58,-
                          Utleggsprovisjon: 124,-
                          Spedisjon: 280,-

                          Sum: 1432,-

                          Merk at selve momsen kom utenom disse beløpene.

                          Hva betyr det da at frakten koster 600,-?

                          I det minste burde CARF eller deres reperesentant opplyst om dette når man handler. Det er jo her helt opplagt at noen flytter kostadene bevisst over til "fortolling" for å kunne "selge inn" en lav frakt.
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by andersh View Post
                            Når man bestiller fly fra CompositeARF får man estimert frakt på forsendelsen. Da jeg kjøpte Eurosporten min ble den 600,-, noe jeg kunne leve med. Det er jo 2 ganske store esker. Da den ankom norge og jeg fikk kravet fra spedisjonsfirmaet holdt jeg på å dette av stolen.

                            Selskapet heter ITELLA LOGISTICS.

                            De sendte faktura på:

                            Kontantfortolling: 970,-
                            Vareavgift: 58,-
                            Utleggsprovisjon: 124,-
                            Spedisjon: 280,-

                            Sum: 1432,-

                            Merk at selve momsen kom utenom disse beløpene.

                            Hva betyr det da at frakten koster 600,-?

                            I det minste burde CARF eller deres reperesentant opplyst om dette når man handler. Det er jo her helt opplagt at noen flytter kostadene bevisst over til "fortolling" for å kunne "selge inn" en lav frakt.
                            Helt klart - hadde de vært "ærlige" og opplyst om to lapper i frakt så hadde du hoppet over til konkurrenten som ikke var så "ærlig" og bare oppgir "til Norge" frakt på 600.-

                            Men dette er jo helt klart et et hint til andre som tar inne "store" ting og dobbelt sjekke med leverandøren hva dør til dør frakta koster....

                            Comment


                            • #15
                              Import

                              Denne type frakt er stort sett kun beregnet på store varepartier (kontainere, stykkgods) og ikke på enkeltvarer til privatpersoner.
                              Derfor ser det så urimelig ut i slike sammenhenger.
                              Men de tar en pris for jobben, enten det er en lite pakke eller en hel kontainer.

                              RCModeller

                              Comment

                              Working...
                              X