Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hobbycity og Paypal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hobbycity og Paypal

    Hei!

    Fikk en melding fra Hobbysity forrige uke om at Paypal hadde krevd tilbake penger for tre av leveransene til meg i juni og de bad meg om å rydde opp. Jeg har ikke konto hos Paypal (jeg forsøkte å lage en, men den viurket aldri) og klarer ikke å komme i kontakt med dem.

    Jeg så i går at jeg har mottatt et beløp fra Paypal for noen dager siden som kan stemme med en av transaksjonene (pga. dårligere dollarkurs har jeg fått igjen noe mindre).

    Jeg liker å handle hos Hobbycity og vil selvsagt gjøre opp for meg slik at jeg kan fortsette med det. Jeg har opplevd at Paypal har nektet å la meg bruke bankkort fra Skandiabanken, og det er noen av disse (ikke alle) transaksjonene som er varslet reversert. Hobbycity tror/antyder det er jeg som har krevd pengene tilbake via Visa - noe som ikke er riktig.

    Har noen andre opplevd dette og finnes det en e-postadresse til Paypal hvor man kan henvende seg? På nettsiden og i automatiske svar fra paypal, står det bare at jeg måp logge meg på kontoen min - som jeg jo ikke har.

    Det kan være veldig billig å handle på Hpbbycito om Paypal returnerer pengene etter noen måneder (og lenge etter at varene er levert) ...

    Mvh

    Erik

  • #2
    Du har jo tydeligvis lykkes med noe der siden dette skjer. Antar du kjenner mailadressen du brukte da du forsøkte og da er det vel bare å be om nytt passord, logge inn og se hva som skjer? Høres ut som du har sendt penger via Paypal og at de ikke får belaste kortet ditt eller noe?

    Om de nekter deg å bruke kortet så er det vel noe galt med det...

    Comment


    • #3
      Prøv med gratis kort.

      Du kan skaffe deg gratis kort på gebyrfri.no. Det er et VISA kort der du får ca 20 dagers kreditt, så det koster ikke noe å bruke dersom du passer på å tilbakebetale innen forfall. Har brukt mitt i mange år.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Joda, kortet er belastet i juni og Pay Pal har nå puttet penger tilbake på kortet forrige uke uten at jeg vet hvorfor. Så har Pay pal bedt Hobbycity om å refundere dette og Hobby City er ikke spesielt happy med det.

        Jeg har forsøkt å be om nytt pass uten at den koden jeg får tilsendt virker. Har forsøkt å lese om dette på nettet og ser at det er mange som har samme problemet med Pay Pal. Jeg har ikke vært logget inn når jeg har foretatt betalingene, så det vil overraske meg om de ligger på "min konto".

        At kortet ikke virker har jeg tatt opp med Skandiabanken, og de har ikke noe svar på det. Jeg har bestilt nytt, og det har virket greit. Kortet virker i alle andre betalingsløsninger jeg har vært borti, både på nettet og ellers. Det harbare vært på pay pal via Hobbycity at dette har vært et problem.

        Jeg burde kanskje bare smile og være glad, men jeg liker å gjøre opp for meg ...

        Originally posted by Tintin View Post
        Du har jo tydeligvis lykkes med noe der siden dette skjer. Antar du kjenner mailadressen du brukte da du forsøkte og da er det vel bare å be om nytt passord, logge inn og se hva som skjer? Høres ut som du har sendt penger via Paypal og at de ikke får belaste kortet ditt eller noe?

        Om de nekter deg å bruke kortet så er det vel noe galt med det...

        Comment


        • #5
          Jeg får følgende melding når eg forsøker å aktivere kontoen:;

          Bekreft e-postadresse
          Bekreftelsesnummeret du har oppgitt, samsvarer ikke med fortegnelsene våre for denne kontoen. Kontroller nummeret, og prøv på nytt.

          Det er ikke alle e-postprogrammer som støtter hypertekstkoblinger. Derfor har vi også gjort det mulig å bekrefte e-postadressen ved å oppgi et unikt bekreftelsesnummer. Du finner dette nummeret i e-postmeldingen vi sendte deg.

          Oppgi nummeret her



          Når jeg ber om å få tilsendt passordet på nytt, må jeg oppgi et kreditkortnr. Nummeret som bes om er til et kort jeg har byttetfor lenge siden fordi magnetstripen gikk i stykker ... Kortnummeret har jeg ikke lengre.

          Forstå dette den som kan.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Erik er snill View Post
            Jeg har ikke vært logget inn når jeg har foretatt betalingene, så det vil overraske meg om de ligger på "min konto"....
            Du kan ikke betale via Paypal uten å logge inn så her er det noe som ikke stemmer. For at ditt kort skal kunne belastes via Paypal så er du nødvendigvis nødt til å identifisere deg for Paypal og det gjør du når du logger inn, dermed vet de hvem du er og hvilket kort som skal belastes. hadde du ikke vært logget inn hadde dette ikke blitt belastet til ditt kort.

            Antar det står Paypal på kontoutskriften/fakturaen for den gjeldende perioden med de aktuelle beløp?

            Oppgi ALDRI kredittkortnummer før du har klart å logge inn, det kan ikke være riktig, høres ut som et forsøk på phishing.

            Om du vet du registrerte deg med rett email (at du faktisk får mail med passordnullstilling) så skal det bare være å logge inn og evt sette nytt passord.

            Du er sikker på at du faktisk går til paypal sin side og ikke en phishing side?

            dvs Betal, overfør og ta imot penger på nettet | PayPal NO ?

            Husker du ikke mail adr du brukte eller kan ha skrevet den feil kan du evt oppgi annen info og da vil de ha de 4 siste sifrene på kortet men aldri hele nret....

            Comment


            • #7
              Jo, man kan bruke Pay Pals betalingsløsninger uten å logge på på samme måte som man kan benytte kortet på enhver nettbutikk. Pay Pal tilbyr også slike løsninger. Prøv bare å bestill noe på hobbycity, eBay eller f.eks. morrobutikken.no.

              Alle betalingene har gått gjennom og riktige beløp har vært trukket fra min konto hver gang. Og Pay Pal har faktisk da returnert ett (av 18 handler) via Hobbycity og deres betalingsløningsavtale med Pay Pal. De sender ikke varer før de er betalt via sin egen betalingsløsning.

              Og ja, de har nok de to siste sifrene på kortet mitt - men kortet er ikke lengre i bruk og jeg har derfor ikke de øvrige sifrene og får derfor ikke logget på.

              Men, for all del - om et pishingselskap vil sette penger inn på kontoen min så må de gjerne gjøre det.


              Originally posted by Tintin View Post
              Du kan ikke betale via Paypal uten å logge inn så her er det noe som ikke stemmer. For at ditt kort skal kunne belastes via Paypal så er du nødvendigvis nødt til å identifisere deg for Paypal og det gjør du når du logger inn, dermed vet de hvem du er og hvilket kort som skal belastes. hadde du ikke vært logget inn hadde dette ikke blitt belastet til ditt kort.

              Antar det står Paypal på kontoutskriften/fakturaen for den gjeldende perioden med de aktuelle beløp?

              Oppgi ALDRI kredittkortnummer før du har klart å logge inn, det kan ikke være riktig, høres ut som et forsøk på phishing.

              Om du vet du registrerte deg med rett email (at du faktisk får mail med passordnullstilling) så skal det bare være å logge inn og evt sette nytt passord.

              Du er sikker på at du faktisk går til paypal sin side og ikke en phishing side?

              dvs Betal, overfør og ta imot penger på nettet | PayPal NO ?

              Husker du ikke mail adr du brukte eller kan ha skrevet den feil kan du evt oppgi annen info og da vil de ha de 4 siste sifrene på kortet men aldri hele nret....
              Last edited by Erik er snill; 14-09-09, 14:04.

              Comment


              • #8
                les paypals vilkår for betaling. etter min oppfatning veldig sikker. om du betaler med paypal gjennom ebay, betaler de først varen for deg, før de tar penger fra deg. du betaler ikke da direkte til selger, men gjennom paypal. dette har noe å si for forfølgelse av selger dersom han ikke leverer, eller varen er defekt. du får pengene tilbake fra paypal, og de går for å kreve inn summen for varen, som de skal dekke det de betalte tilbake til deg.

                ved kjøp på andre nettsteder, tilbyr paypal seg å stå for forfølgelses prosessen. men uten at de blir mellom ledd i betalingene.

                når det gjelder sikkerhet i å bli scammet med paypal, er de lave. hadde en konto som de stengte, etter at uvedkommende personer hadde fått tak i min konto og prøvd å misbrukt den. så jeg synes de er veldig på alerten, og alltid grei kundeservice føler meg trygg med kjøp gjennom paypal!!
                dx7

                Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                Løten MFK
                Stay Frosty

                Comment


                • #9
                  Jeg har brukt Paypal i flere år nå og har aldri opplevd å betale noe hverken på eBay eller andre steder uten å logge meg på Paypal underveis for å godkjenne betalingen, senest i forrige uke gjorde jeg 3 handler på eBay og måtte logge meg på for alle 3 for å få betalt dem.

                  Men jeg skjønner fortsatt ikke hva du skal med kortnummer for å logge på selvom du har glemt både mail/passord og kortnr.

                  Grunnen til at jeg sa det med phishing er at det sendes ut mailer som angivelig kommer fra Paypal, som selvsagt da ikke gjør det, der du blir bedt om å oppgi slikt som da senere brukes til å belaste din konto...å ville sette inn en liten sum på din konto er selvsagt en prima måte å lure folk på for å få dem til å oppgi kortnr etc....om du ikke tror meg så Google Nigeriabrev/Nigeriasvindler. Det er nøkkelen til det lureriet...

                  En kort forklaring om hvordan man bruker Paypal uten å ha konto/logge på hadde jeg gjerne lest for det låter interessant, Låter som det er lett å bli svindlet...er det det?

                  Comment


                  • #10
                    Jeg tror det er (ihvertfall) 2-3 forskjellige måter å handle med PayPal, som jeg kjenner til. Den ene er den vanlige, hvor du har registrert deg med kort osv. Mens den andre er slik at du oppgir kortinfo osv. der og da. Du handler da uten å ha gått igjennom noen registrering først. Da bruker du vel ikke noe passord. Mener bl.a. flying-hobby ihvertfall har denne muligheten. Jeg klikket feil der en gang, og ble litt forvirret Mulig det er en slik løsning du har kommet inn på en gang?

                    Med den vanlige løsningen blir det generert en URL, som man blir sendt til. Man får da en pålogging, hvor man så kommer direkte inn på betalingsinfo for den aktuelle ordren. Da er det stort sett bare å godkjenne.

                    Og den tredje, som jeg kjenner til. Da logger du inn på PayPal, og overfører penger til den personen du skal ved å oppgi den personen sin PayPal konto(er vel e-post adresse om jeg ikke husker helt feil).

                    Synes selv PayPal noen ganger kan være litt forvirrende å bruke, men etter å ha benyttet dem så alt for masse de siste par årene, så er de i grunn veldig greie å bruke. Bare man blir vant til løsningen.
                    mvh Kim

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har businesskonto hos Paypal, fordi jeg engang drev et nettsted hvor folk kunne handle på sidene mine. De mulighetene for betaling som da forelå for betaling var følgende:

                      #1: Kunder som hadde konto hos Paypal kunne betale via den. De ble da etter å ha valgt varer og antall tatt til en sikker side hvor de logget inn hos Paypal og godkjente beløp.

                      #2: Kunder som ikke hadde Paypalkonto kunne betale med sitt Visa-kort via paypal. For disse var det ingen innlogging. De ble bare tatt til en sikker side der de godkjente beløp og la inn kortnr osv.

                      Man kan også sende regning via Paypal og overføre direkte via epostadresse til andre med paypalkonto. -Men for butikker er det vel de to første metodene som er mest brukt.
                      Terje

                      Comment


                      • #12
                        Aldri støtt på 2ern men er overbevist...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tintin View Post
                          Aldri støtt på 2ern men er overbevist...
                          Det funket rett og slett sånn at de betalte til paypal, så fikk jeg en henvendelse derfra med spørsmål om jeg overføringen var riktig. Som fordringshaver så jeg aldri kundens kortdetaljer, kun beløp og navn/adresse og sende til.
                          Terje

                          Comment


                          • #14
                            Problemet mitt er vel heller omvendt - jeg har ikke klagd, ikke bedt om å få penger tilbake og ønske å fortsatt få lov til å handle hos Hobby City... Jeg innser at det alltid vil være noe risiko ved å handle med kreditkort enten det er på nett, i butikk eller på annen måte, men at det var risiko for selgeren slik som i dette tilfellet var jeg ikke klar over. Det håpløse er at det er bortimot umulig å komme i kontakt med Paypal når man ikke har handlet via en konto.

                            Erik


                            Originally posted by Øyvind M View Post
                            les paypals vilkår for betaling. etter min oppfatning veldig sikker. om du betaler med paypal gjennom ebay, betaler de først varen for deg, før de tar penger fra deg. du betaler ikke da direkte til selger, men gjennom paypal. dette har noe å si for forfølgelse av selger dersom han ikke leverer, eller varen er defekt. du får pengene tilbake fra paypal, og de går for å kreve inn summen for varen, som de skal dekke det de betalte tilbake til deg.

                            ved kjøp på andre nettsteder, tilbyr paypal seg å stå for forfølgelses prosessen. men uten at de blir mellom ledd i betalingene.

                            når det gjelder sikkerhet i å bli scammet med paypal, er de lave. hadde en konto som de stengte, etter at uvedkommende personer hadde fått tak i min konto og prøvd å misbrukt den. så jeg synes de er veldig på alerten, og alltid grei kundeservice føler meg trygg med kjøp gjennom paypal!!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Erik er snill View Post
                              Det håpløse er at det er bortimot umulig å komme i kontakt med Paypal når man ikke har handlet via en konto.

                              Erik
                              Er ikke værre enn og kontakte de på mail eller ringe og forklare problemet.

                              PayPals hjelpesider – privat | PayPal NO

                              Mvh
                              Rune
                              Mvh
                              Rune

                              Comment

                              Working...
                              X