Announcement

Collapse
No announcement yet.

Campingvogn, combicamp, telt eller ingen av delene?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Campingvogn, combicamp, telt eller ingen av delene?

    Hei,

    Relativt ny innen hobbyen men eg begynner å få kontrollen(på start av motor i det minste ). Men interessen overgår evnene så etterhvert kunne eg godt tenke meg å reise rundt og delta/se på treff/events(fra våren av neste år). I tillegg, siden eg bor litt langt borte i fra flyklubber o.l., så vurderer eg også å kunne ta ei langhelg og to med godt vær ved ei stripe slik at eg kan fly i fra meg. Så langt de siste to ukene så har det regnet i ett og da kjenner eg utolmodigheten bygge seg opp.

    Men, så da er spørsmålet. Hva reiser dere rundt med når dere er på treff?

    Ser for meg to prioriterte områder:
    - mulighet for å overnatte nærmest mulig stripa
    - plass til å kunne ta med flere modeller og en del nødvendig utstyr

    Pr i dag kjører eg stasjonsvogn og ser da for meg å legge ned seter og bruke hele baksetet og bagasjerommet til å romme modeller(helikopter) og utstyr. Så slenger eg på en combocamp-henger så eg kan sove der det er plass(= nærmest mulig stripa). Noen andre med tips/erfaringer?
    Last edited by nomore; 06-10-09, 09:18.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

  • #2
    Originally posted by nomore View Post
    Hei,

    Relativt ny innen hobbyen men eg begynner å få kontrollen(på start av motor i det minste ). Men interessen overgår evnene så etterhvert kunne eg godt tenke meg å reise rundt og delta/se på treff/events(fra våren av neste år). I tillegg, siden eg bor litt langt borte i fra flyklubber o.l., så vurderer eg også å kunne ta ei langhelg og to med godt vær ved ei stripe slik at eg kan fly i fra meg. Så langt de siste to ukene så har det regnet i ett og da kjenner eg utolmodigheten bygge seg opp.

    Men, så da er spørsmålet. Hva reiser dere rundt med når dere er på treff?

    Ser for meg to prioriterte områder:
    - mulighet for å overnatte nærmest mulig stripa
    - plass til å kunne ta med flere modeller og en del nødvendig utstyr

    Pr i dag kjører eg stasjonsvogn og ser da for meg å legge ned seter og bruke hele baksetet og bagasjerommet til å romme modeller(helikopter) og utstyr. Så slenger eg på en combocamp-henger så eg kan sove der det er plass(= nærmest mulig stripa). Noen andre med tips/erfaringer?
    Helt korrekt innstilling du har der! Reise rundt og treffe folk er en fin måte å nyte sporten på.

    Selv har jeg i en del år hatt CampLet. Den er veldig kjekk å dra på, og gir masse plass.Bl.a. er forteltet så stort at flyene overnatter innendørs (eller i sovekabin 2).
    Med litt oppfinnsomhet kan du lage en kasse å sette på bagasjebrettet, og dermed har du ubegrenset (?) med plass.
    Ulempen er at det tar litt tid både å sette den opp og pakke den. Ålreit i fint vær, men regner det så..........
    Den er nå solgt til en annen modellflyger, og lever sitt liv videre i Larvikområdet.

    Investerte før sist vinter i en bobil. Dersom du finner det som løsning så pass på å kjøpe en utgave med stor "garasje". Her kan du stappe inn mye fly og utstyr, men det begrenser naturligvis mengden stoler, bord, griller, sykler med mer.
    Årsaken til byttet er nok først og fremst at kravene til komfort øker, og en gammel kropp trenger mer varme og gode sovemuligheter. Koner/damer har også en tendens til å fryse mer enn oss som blir varme bare vi ser en flott modell (fly altså!).

    Campingvogn er jo også et alternativ, men igjen er det viktig å tenke på mengden lagrinsplass, med mindre du frakter utstyret i bilen.

    Og så har vi de som bare har en stor kassebil og slenger inn en madrass e.l. bak i bilen. Ingen dårlig løsning det, og kanskje det som gir mest plass til frakting av utstyr.

    På svært mange steder camper du rett ved stripa, jeg nevner Larvik (Kjose), Arvika, Gol-treffet, sjøfly Torrud/Eikern og Lillehammer/Tretten + + +.

    Det er vel ofte økonomien som styrer valget?
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #3
      Varebil og campingvogn er ganske vanlig for oss med store fly.
      Eller leie hytte/bo på hotell.

      Jeg har tilgang til bobil, så tenkte å prøve det litt av og til(med henger).

      Comment


      • #4
        Takker for innspill

        Ser at det sosiale er en viktig del av hobbyen ja. Før eg fikk meg helikopter(men hadde noen mindre vellykkede flyforsøk) så "presset" eg meg på en gjeng som fly her lokalt. Selv om eg ikke hadde noe å fly med var det absolutt verdt det. Og i ettertid, de få gangene vi flyr sammen så blir det ofte mer pratetid enn flytid på hver enkelt av oss. Men det er bare gøy.

        Økonomien setter jo sine naturlige begrensninger. Men aller mest er det plassen eg sliter med. Campingvogn har eg ikke plass til, så det er utelukket egentlig(ville bare lodde stemningen). Bobil blir uaktuelt da eg ikke har tenkt å kjøre rundt i en bobil daglig og eg klarer ikke å forsvare to biler økonomisk(ikke har eg økonomi til å ha noe å forsvare heller). Hotellrom frister jo men da må man ofte drive litt research for å finne et hotell i nærheten og da havner man fort litt utenfor stripa igjen. Derfor tenkte eg på combicamp/camplet(er vel det samme?) eller telt.

        I tillegg så frister det med noe mer enn bare telt, men samtidig lite plasskrevende og passe praktisk.
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment


        • #5
          Originally posted by nomore View Post
          Takker for innspill

          .....snipp
          Derfor tenkte eg på combicamp/camplet(er vel det samme?) eller telt.

          I tillegg så frister det med noe mer enn bare telt, men samtidig lite plasskrevende og passe praktisk.
          CampLet er mindre og lettere enn Combicamp. Det er to forskjellige merker.
          CampLet kan du kjøpe et stativ til slik at den kan vippes opp på høykant, f.eks. innerst i en garasje (selv om dette er ganske tungt).

          Fordelen med de begge er at du kommer opp fra bakken når du legger deg. Det er utrolig hvor stor forskjell det gjør sammenlignet med vanlig telt.
          Last edited by tema95; 06-10-09, 08:26. Reason: Endret quote
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #6
            Ok. Så både camplet og combicamp ser noelunde like ut, men er to forskjellige produsenter?

            Tok et kjapt søk på YouTube(av en eller annen grunn) og ut i fra resultatet der så ser både combicamp og camplet noelunde like ut.

            Dette med å ikke sove direkte på bakken er jo såklart en fordel. Tror nok eg må se meg rundt etter combicamp eller camplet i løpet av vinter/vår.
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

            Comment


            • #7
              Originally posted by nomore View Post
              Ok. Så både camplet og combicamp ser noelunde like ut, men er to forskjellige produsenter?

              Tok et kjapt søk på YouTube(av en eller annen grunn) og ut i fra resultatet der så ser både combicamp og camplet noelunde like ut.

              Dette med å ikke sove direkte på bakken er jo såklart en fordel. Tror nok eg må se meg rundt etter combicamp eller camplet i løpet av vinter/vår.
              Ser like ut? Vel, like som en Yak 52 og en Super Cub.
              Basiskonstruksjonen er helt forskjellig.

              CombiCamp er størst/tyngst og har mange løse deler som skal sette sammen. Det tar sin tid. Vekt: 4-500 kilo. Leveres oftest med påløpsbrems, derav mer kostbar.

              CampLet har alle teltdelene pakket ned i samme skallet, og er slått opp (men ikke plugget fast) i løpet av 30-60 sekunder. Bare noen få stag som skal settes på plass etterpå. Vekt normalt 225 kilo, med tillatt totalvekt 300. Det betyr at 80 km/t uten brems er tillatt makshastighet.
              Noen få er levert med påløpsbrems, men de er nok sjeldne i Norge.

              Er naturligvis subjektiv, men for enkel bruk mener jeg CampLet er best. Lettest å montere/pakke og lettest å dra på. Den merkes ikke bak bilen selv i 80 km/t. Nesten litt farlig når du plutselig skal rygge. Ojjjj..... der var det en henger gitt!
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment


              • #8
                Ser på disse to artiklene:
                - Campingnorge.no om Camp-Let
                - Campingnorge.no om CombiCamp

                På bildene ser de relativt like ut, og på videoer på YouTube(eksempel) ser også sammensettingen lik ut(men det kan jo være feil tittel på filmen og dermed faktisk en Camp-Let som vises, og ikke en CombiCamp). Dog avslører jo bildet på CombiCamp-artikelen at monteringen ser noe mer omfattende ut.

                Men, eg tror deg når du sier Camp-Let er enklere å sette opp. Det var bare litt forvirrende for en nybegynner å se forskjellen
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

                Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment


                • #9
                  Eg ville kjøpt campingvogn

                  Heisan,

                  Eg har valgt campingvogn.
                  Hvis du tar ett søk på finn.no så finner du mange fine små vogner med fortelt til en billig penge.

                  Du burde jo få plass til flyene i stasjonsvogna.
                  Klær, tannkost, grillskiver og fludium hiver du inn i vogna.
                  Eg meine at "reisegleden" øker betraktelig når du kan stoppe hvor du vil å bare gå rett bak i vogna fyre opp gassovnen å få god varme før du stupe i ei ferdig oppreid køy uten alt for masse rigging.
                  Letvindt å brase seg litt varm mat i stede for pølsemeny på Shell, ikkje minst koke seg en kjele me kaffe på morran når du våkne.

                  Når du kommer på stripa å får opp forteltet, så har du jo en hangar hvor du kan mekke tørt og godt... bare trille flyan rett inn og drage ned glidelåsen.
                  Med en liten reisetv på benken e d ingen grund til at kjærringa ikkje kan være med førr at ho går glipp av korsn serie d måtte være...
                  Svein Roe
                  ----------------
                  Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                  Boomerang Sprint - Simjet 2250
                  Starfire II P-60
                  C-arf Extra 2,3 - DA 50
                  EF Extra 91" - DA 60
                  EF Edge 48"
                  Ventus 4m
                  Mini Nyx

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by nomore View Post
                    Bobil blir uaktuelt da eg ikke har tenkt å kjøre rundt i en bobil daglig og eg klarer ikke å forsvare to biler økonomisk...
                    Har du vurdert "Hotel California" før du bestemte deg for at bobil var uaktuelt?

                    Tenker da på Volkswagen California (evt. Multivan/Westfalia). Her har du etter min mening alt i ett. Knallgod bil å kjøre, både på småturer og langturer. God plass til fly, Fin å overnatte/bo i uten noe vesentlig rigging etc...

                    Så mitt råd er å kvitte seg med stasjonsvogna og satse på en slik kombinert bobil/personbil.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by OAK View Post
                      Har du vurdert "Hotel California" før du bestemte deg for at bobil var uaktuelt?

                      Tenker da på Volkswagen California (evt. Multivan/Westfalia). Her har du etter min mening alt i ett. Knallgod bil å kjøre, både på småturer og langturer. God plass til fly, Fin å overnatte/bo i uten noe vesentlig rigging etc...

                      Så mitt råd er å kvitte seg med stasjonsvogna og satse på en slik kombinert bobil/personbil.
                      Satt å tenkte på nettopp den bilen rett før jeg så posten din, helt enig!
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Tenkte faktisk ikke på Caravelle når eg startet posten. Lånte en slik til noe flytting da eg bodde i Stavanger. Kjempebil å kjøre med og masse god plass. Men eg hadde ikke tenkt å bytte ut bilen med det første og neste bil er allerede "kjøpt"(overtas neste sommer, en 2006 Opel Safari). Eg ser jo at campingvogn hadde vært praktisk, men det har eg ganske enkelt ikke plass til med mindre eg kan parkere den et annet sted.

                        Hvor ofte reiser dere andre for å dyrke hobbyen? Er det faste treff dere reiser på? Elefunfly er hvertfall noe eg ser frem til neste år. Flere?

                        Tar dere ofte hele familien på tur eller planlegger dere en tur med noen flykamerater?
                        Thorbjørn Kirkeleit
                        Haugaland Modellflyklubb

                        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                        Comment


                        • #13
                          Nå må du for all del ikke innbille kjærringa at hun får være med på flytreff!!!
                          Remi A. Sørensen - 94877903
                          Leder i Lofoten RC-Klubb

                          Comment


                          • #14
                            Nå er eg skilt, så det blir heldigvis hverken et tema eller en problemstilling :P
                            Thorbjørn Kirkeleit
                            Haugaland Modellflyklubb

                            Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                            Comment


                            • #15
                              Tenkte like mye på fruen her hjemme.
                              2 ting her i verden er konefrie; elgjakta og modellflytreff...
                              (for min del i alle fall)
                              Remi A. Sørensen - 94877903
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

                              Comment

                              Working...
                              X