Unconfigured Ad

Collapse

Høydebegrensninger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • grønnskolling
    • Oct 2006
    • 355

Høydebegrensninger

Har kikket litt rundt etter hvilke regler som gjelder i forhold til annen luftfart. Der hvor jeg flyr mest er det en del mindre privat fly som kommer rimelig lavt fra tid til annen. Bor ca 7 km i luftlinje fra Sola flyplass.
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Originally posted by grønnskolling
    Har kikket litt rundt etter hvilke regler som gjelder i forhold til annen luftfart. Der hvor jeg flyr mest er det en del mindre privat fly som kommer rimelig lavt fra tid til annen. Bor ca 7 km i luftlinje fra Sola flyplass.
    Ja, det kunne vært interessant å få betraktninger rundt temaet. Ikke bare i de tilfeller der hvor småfly faktisk flyr lavere enn tillatt men også når modellfly og fly er over 150/300 meter. Hva sier regleverket, og hvordan praktiseres dette rundt om i klubbene?

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Ble vel diskutert i en av FPV trådene en eller annen gang, regner med at Terje (tema95) sitter på regelverket / informasjonen og svarer korrekt slik at vi slipper all synsingen....
      Last edited by Quadrocopter; 09-10-09, 10:56.

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Jeg antar at maks høyde er rimelig forsjellig avhengig av hvor man flyr. enkelte steder antar jeg det er forbudt å fly, feks ved innflyving og avgang til større fly ved flyplasser
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Originally posted by Quadrocopter
          Ble vel diskutert i en av FPV trådene en eller annen gang, regner med at Terje (tema95) sitter på regelverket / informasjonen og svarer korrekt slik at vi slipper all synsingen....
          Hør hør!!!! Her finns det regler, og de er blitt nevnt før.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• ErlendM
            • Jun 2006
            • 631

Når det gjelder full-size er høydebegrensningen slik at over tettbebyggelse eller folkeansamlinger skal minstehøyde være 1000 fot (300 meter) over høyeste punkt innenfor en radius på 600 meter. Ellers er minstehøyde 500 fot (150 meter).

I området sør for Sola - dvs. mellom Reve og litt sør for Varhaug har Sola Flyklubb et øvingsområde så her kan det forekomme at fly går lavt i samband med trening på nødlanding osv. Tilsvarende øvingsområde finnes nordøst for Sola mellom Stavanger og Tau (over sjøen).

Reve (Revtangen) og Bryne er sjekkpunkt for innkommende fly. Her starter kontrollsonen til Sola og småfly skal her fly på 1000 fot inn mot Sola.

Over Sandnes kan et småfly få beskjed om å ligge i "holding" og kan da måtte sirkle i 1000 fot over lengre tid.
            Erlend Moen
            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• Litespeed
              • Jun 2005
              • 1064

Rundt kommersielle flyplasser har du kontrollert luftrom helt ned til bakken, her må man avtale spesifikk med tårnet hvor og når man skal fly modellfly og innhente tillatelse.
              Så går det gradvis utover i sirkler noe som heter TMA du kan fly opp til en hviss høyde f eks 2500 fot , 3000 fot ,4500fot og 12000fot lenger vekk ifra flyplassen jo høyere er høydebegrnsningen. Dette gjelder for Småfly ,seilfly, Hang og Paraglidere . Vi som modellflyver som står på bakken ja her er det mye frem og tilbake når det gjelder regler............har hørt 300 fot men samtidig er det jo modellseilflyvere som skrur seg opp i 600 meter og oppover
              Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Erik er snill
                • Aug 2008
                • 86

Hei!

I forb. med at jeg flyr FPV har jeg vært i kontakt med Luftfarttilsynet om dette. De hevder at det er en begrensning på FPV flyving på 400 fot, uten at de kan begrunne noe nærmere hvorfor. På konkret spørsmål fra meg om ikke dette også da må gjelde for all modellflyging svarer de ja, også uten å kunne begrunne dette nærmere. Problemet er at luftfartsloven i utgangspunktet tolkes dithen at den ikke omfatter modellfly - og derfor kan heller ikke luftfartstilsynet sette høydebegrensninger.

Noe annet er selvsagt begrensningene som vanlige fly og helikoptere har. Min erfaring er at mange må fly lavere enn 300 meter over tettbebyggelse (som blir nevnt lengre nede i tråden). Helikoptere over Kristiansand går svært lavt, likeså småfly som er ute på sightseeing. Alltid vanskelig å bedømme høyden, men jeg har opplevd at mitt modellfly (mindre Multiplex) har ligget høyere enn et slikt småfly på sightseeing over tettbebygget område. Fordi flyet lå så lavt var det heller ikke mulig å se dette før det kom sneiende over tretoppene. Ubehagelig.

Jeg er usikker på om de som flyr vanlige fly tenker over muligheten av at det kan være modellfly i området. Dersom tårnet på nærmeste flyplass opererte på en radiofrekvens som var kurrant å ta ned, kunne man kanskje ha lyttet og fulgt med på hvor flyene og helikoptrene er for å unngå farlige situasjonener. Såvidt meg bekjent, sender de på en så lav frekvens at dette er vanskelig (og sikkert ikke lovlig å lytte på heller).

Erik

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

La nå vår man Terje som sitter i de rette organene svare på dette - før det blir for mange "Jeg tror - jeg mener" innlegg!

Comment

• RcPilot
                    • Jun 2007
                    • 103

Originally posted by Quadrocopter
                    La nå vår man Terje som sitter i de rette organene svare på dette - før det blir for mange "Jeg tror - jeg mener" innlegg!
                    SÅ enig så enig ...... la Terje få svare på dette
                    Alf-Reidar Mortensen

Mine fly
                    33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
                    30% yak 54 dl50
                    Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
                    PA Ultimate Amr
                    MC-24/Hott
                    Under Bygging
                    Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
                    Midlertidig stopp

Comment

• Kingfisher
                      • Feb 2006
                      • 833

Originally posted by Erik er snill
                      Hei!
                      De hevder at det er en begrensning på FPV flyving på 400 fot, uten at de kan begrunne noe nærmere hvorfor. På konkret spørsmål fra meg om ikke dette også da må gjelde for all modellflyging svarer de ja, også uten å kunne begrunne dette nærmere.
                      Erik
                      Hmmm.
                      Hvis 400 fot(122m) er begrensingen så er F3J-piloter regelbrytere hver gang de er på stripa.
                      Og det er dette som skaper en usikkerhet hos meg, fordi jeg ofte er betydelig høyere enn som så.
                      Den gang det vil oppstå en situasjon som unnamanøver e.l. så melder realiteten seg, og hva da?
                      Er det noen som kjenner til at slike situasjoner har oppstått og hva har da konsekvensene i etterkant blitt?

Comment

• grønnskolling
                        • Oct 2006
                        • 355

Her var det mange som tror ja. Hvis det stemmer med 1000 fot over høyeste punkt i en radie rundt, er det SVÆRT mange småfly som bryter dette.

Ska bli kjekt å høre hva som er reglene. Har ikke veldig lyst til å bryte de.

Comment

• ErlendM
                          • Jun 2006
                          • 631

Her var det mange som tror ja. Hvis det stemmer med 1000 fot over høyeste punkt i en radie rundt, er det SVÆRT mange småfly som bryter dette.

Ska bli kjekt å høre hva som er reglene. Har ikke veldig lyst til å bryte de.
                          "Hvis det stemmer"... selvsagt stemmer det.

Les BSL F 1-1 § 3-5 - http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...-0252.html#3-5

Forøvrig når det gjelder helikopter står det:

"Minstehøyden kan fravikes når det er påkrevd for avgang, landing eller når flygingen utføres med helikopter og skjer i samsvar med driftsforskrifter for ervervsmessig luftfart med helikopter eller det foreligger særskilt tillatelse fra Luftfartstilsynet".

Det er også lov å fravvike minstehøyder for småfly "når det er påkrevd for innflyging for treningsformål såfremt innflygingen ikke foretas over tettbebyggelse eller folkeansamling i friluft."

Det er klart at å fly lavere enn minstehøyden i "sightseeing"-øyemed er i klar strid med reglene. Det å bedømme en høyde - om en er over eller under 150 meter er nok ikke så enkelt fra bakken.
                          Erlend Moen
                          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• grønnskolling
                            • Oct 2006
                            • 355

He,he det var fint å se. Da ser det ut til at det er mange som bryter dette over Sandnes!!!!! Da gjenstår det bare å se dette i forhold til de regler som gjelder i forhold til modellfly.

Comment

• tema95
                              • Aug 2002
                              • 977

Selv de "lærde" er litt i tvil.

400 for FPV er eksakt, det kom ut i en AIC i sommer. For all annen flyging med FPV må det søkes om luftrom, også når dette går utover "line of sight".
                              Har ikke tenkt å utrede dette mer her på forumet per nå!

Når det gjelder modellfly vil jeg be vår mann i luftromskomiteen, Rolf Meum, skrive en "avhandling". Men dette vil ta litt tid.

Via luftromskomiteen vil vi foreslå spesielle soner rundt modellflyplasser.
                              Dette vil også bli diskutert på Nordisk møte neste helg, slik at vi kan håpe å få noenlunde like forhold i alle de nordiske land.

Men som sagt, per nå kan jeg ikke gi et mer eksakt svar.
                              Last edited by tema95; 10-10-09, 07:52. Reason: Skrivefeil
                              Mvh Terje Martinsen
                              leder Modellflyseksjonen/NLF
                              www.modellfly.info

Comment

Working...