Unconfigured Ad

Collapse

FPV-treff sommeren 2010

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trolllet
    • Apr 2008
    • 167

FPV-treff sommeren 2010

Det har vært stille om FPV her på forumet den siste tiden, og det har gitt meg tid til å tenke litt.
    Jeg har begynt å leke litt med tanken om et FPV-treff neste sommer, og en lang rekke spørsmål melder seg.
    Jeg har kontakter som kan hjelpe oss med et OK anlegg der treffet kan holdes, vi må ordne luftrom (dette må tas tak i snarest, her kontakter der og), vi vil få et landskap som er veldig oversiktlig og lett å navigere i og en lang rekke interesserte parter i det norske samfunnet vil kunne få anledning til å betrakte hva FPV er for noe.

Første spørsmål: Jeg har kartlagt de fleste aktive FPV'ere i Norge, Sverige, Danmark og noen i Finland. Hvor langt er folk villig til å reise for å delta? Vi kan av praktiske årsaker ikke holde treffet i Oslogryta slik folk ofte ønsker. De fleste flygerne er uansett ikke lokalisert der.
    Andre spørsmål: Hva slags aktiviteter, konkurranser og evt. foredrag ønskes avholdt?
    Tredje spørsmål: Hvilken dato vil passe for de fleste?

Flere spørsmål dukker nok opp etterhvert.

Jeg har ennå ikke oversikt på utgifter og praktiske gjøremål i forbindelse med dette, men det kan jeg ha klart i løpet av en uke. Det hadde kanskje vært kjekt om flere ville være med og dra lasset. Jeg er eneste FPV'er i min klubb, og det ser ut til å være tilfelle for de fleste andre også, så det blir neppe noen enkeltklubb som kan påta seg arrangementet.

Innspill til denne ideen mottas gjerne....

Edit. Klarte selvfølgelig å skrive feil i overskrifta på tråden F..N, F..n
    Kan moderator rette på feilen min?
    Last edited by Trolllet; 19-10-09, 18:23.
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Jeg drar gjerne langt! Ser ikke bort fra at han jeg flyr mest med også kunne tenkt seg en tur.

Juli er best for meg.
    Anders Eiebakke
    90078513

Comment

• bajas
      • Aug 2009
      • 54

høres bra ut, men trenger vi å vente til i sommer????

Jeg foreslår "mitt i norgesklumpen" det vil si et sted sånn ca mellom oslo og trondheim.
      Siden det ser ut til at vi er spredd over hele landet.

Har selv veldig sans for uorganiserte treff" det vil si at man bare møtes et sted der det er billig overnatting og så prates det dritt og juges så mye man klarer...heheh..

Det første som slår meg må være at Dovre må være det nermeste vi kan komme FPV-paradis..

Comment

• Trolllet
        • Apr 2008
        • 167

Dovre er ikke dumt. Kan hende vi får høydebegrensninger der. Det er vel litt dårligere med fasiliteter også (campingplass).
        Vi trenger minst 6 mnd for å få reservert luftrom, så det må bli sommeren 2010.

Comment

• Litespeed
          • Jun 2005
          • 1064

Originally posted by Trolllet
          Dovre er ikke dumt. Kan hende vi får høydebegrensninger der. Det er vel litt dårligere med fasiliteter også (campingplass).
          Vi trenger minst 6 mnd for å få reservert luftrom, så det må bli sommeren 2010.
          Dovre og spesielt Vågå området er utrolig flott naturmessig også ligger Rikssenteret for Para og Hanggliding her så annen motorisert flytraffik er fullt ut klar over at det er andre luftfartøy i lufta .
          i dette området er høydebegrensningen på 3200 moh så det er vel nok og gå på...

Tips: Det går bilvei opp til Blåhø i Vågå på 1615 moh herfra ser man Jotunheimen-Rondane og trollheimen .
          Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• bajas
            • Aug 2009
            • 54

Originally posted by Litespeed
            Dovre og spesielt Vågå området er utrolig flott naturmessig også ligger Rikssenteret for Para og Hanggliding her så annen motorisert flytraffik er fullt ut klar over at det er andre luftfartøy i lufta .
            i dette området er høydebegrensningen på 3200 moh så det er vel nok og gå på...

Tips: Det går bilvei opp til Blåhø i Vågå på 1615 moh herfra ser man Jotunheimen-Rondane og trollheimen .
            Tengte også selv på Vågå, og omveien... overnatting får man , men neppe billig....
            Det jeg trenger er et sted for teltet og en stikkontakt til laderen.

Comment

• Tarpoon
              • Jan 2008
              • 335

Siden det er FPV, så sender jeg bare flyet på treffet
              Trond Nilsen

Comment

• Trolllet
                • Apr 2008
                • 167

Ser ikke ut som at vi blir så mange på dette treffet.

Hvor blir det av resten av folket?

Comment

• Lille_Thomas
                  • Sep 2008
                  • 364

er nok ikke så lett å få ett endelig svar av folk når det er godt over 6mnd til treffet. er ikke lett å legge modellfly planer så langt frem i tid
                  Thomas Rongve

Comment

• kaklei
                    • Sep 2005
                    • 458

Vågå må da være et ypperlig valg (mulig jeg er en smule innhabil).

Rikssenteret for Hang/ para glider har god plass for overnatting, om det er ønskelig kan jeg sjekke mulighetene.

Kjell Arne

Comment

• jab
                      • May 2007
                      • 407

Vinter prosjektet er design og bygg av nytt FPV system (UAV/FPV hybrid) med pan&tilt og zoom (10x optisk), digital video overføring osv. Så klart det må brifes på FPV treff til sommeren! Bare jeg blir ferdig i tide da...
                      Attached Files

Comment

• Trolllet
                        • Apr 2008
                        • 167

Originally posted by kaklei
                        Vågå må da være et ypperlig valg (mulig jeg er en smule innhabil).

Rikssenteret for Hang/ para glider har god plass for overnatting, om det er ønskelig kan jeg sjekke mulighetene.

Kjell Arne
                        Gjør det du, så får vi høre.

Til dere andre. Husk at det tar tid å få avgitt luftrom, så dette må planlegges godt nå før jul.

Comment

• Trolllet
                          • Apr 2008
                          • 167

Hvis vi skal holde et treff i Valdres vil det bli opprettet en faresone rundt stedet vi er. Dvs ingen annen form for lufttrafikk tillates. Dette inkluderer selvsagt paraglidere og hangglidere. Jeg lurer på om dette vil bli et problem for luftsportssenteret der oppe?
                          Dere som er lokale der, kan dere undersøke saken?

Hvis Valdres ikke kan brukes har jeg et annet alternativ. Det blir litt lengre reise for mange da,men landskapet er spektakulært. Det er lett å finne bortkomne fly (ingen skog). Man har hav, fjell, sletter og midnattsol for å fly døgnet rundt. Jeg tenker på Andenes. Jeg har enda ikke vært der selv, men rakettskytefeltet der er involvert i UAV, og er kanskje interessert i vårt nærvær (hvem vet).
                          Landskapet der kan gi grunnlag for både høyderekorder og distanserekorder for de som ønsker å prøve seg under helt sikre forhold. Jeg lurer også på om vi kunne fått tak i et observatørfly (bemannet - må selvsagt klareres inn i området) som kan verifisere distanser og høyder.

Av aktiviteter ellers burde vi kunne fått til noen foredrag om FPV, SAR (finne et "bortkommet" fly), limbokonkurranse, merkelanding og evt dogfight.
                          Vi kunne prøve å utvikle bruksområder for FPV som er litt mer matnyttig. Dvs finne og teste ut bruk av utstyret som kan kome samfunnet til nytte.

Så da mangler vi bare info fra Valdres før vi går videre.

jab:Kan du ikke starte en ny tråd og fortelle litt om kameraet ditt?

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Med Andenes lufthavn (som har regulær rute trafikk) som nærmeste nabo kan vel ikke dette sies å være en optimal plass for å søke om begrensinger i bruk av luftrommet selv om det skytes opp en rakett der hvert skuddår....

Det enkleste er vel å sette seg ned med et ICAO-kart og velge et område som ikke har noen korridorer over seg + ingen annen type av regionsenter, fly steder for seil/para/mikro og flyklubb aktivitet.
                            I sommer sesongen finnes det campinghytte områder (med strøm) omtrent rundt hver sving her i landet.

Litt OT:
                            for oss her syd på så er det billigere/enklere å komme til Spania hvor regelverket er temmelig liberalt og du slipper papirmølla.....
                            Last edited by Quadrocopter; 19-10-09, 11:52.

Comment

• bjeff
                              • Jul 2007
                              • 2010

Dette er ikke fleip; hva med Svalbard? Helt utenkelig, eller? Hvis det er aktuelt, så har jeg noen kontakter i Longyearbyen mht innlosjering og annet. Jeg har utrolig lyst til å reise tilbake og filme (hadde dessverre ikke begynt med RC forrige gang jeg var der).
                              Anders Eiebakke
                              90078513

Comment

Working...