Announcement

Collapse
No announcement yet.

Loggføring av flyging / utstyr; RC Flight log, Flight log eller noen andre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Loggføring av flyging / utstyr; RC Flight log, Flight log eller noen andre?

    Har tenkt litt på at det kunne vært interessant å loggføre litt av det en driver med. Fullsize så er jo alt loggført, kvittert og dokumentert, men det er jo egentlig ikke nødvendig for oss som driver i små skala.

    Allikevel så syns jeg det ville vært fint med et dataverktøy for å holde en oversikt over utstyr og flyvingen en bedriver i løpet av året. Har funnet to logger, RC Flight log som er norskutviklet og Flight log som er kun engelsk.

    Flight log ser ut til å ha flest muligheter, men er ikke utviklet siden august 2005. Det trenger vel egentlig ikke bety noe. Den er dessuten gratis.

    RC Flight log ser ut til å være mindre omfattende og koster €25.-.

    Er det noen som har prøvd noen av disse og har noen erfaringer / kommentarer de vil dele, eller har noen andre logger / databaser de vil anbefale?

    Linker:

    Flight log Welcome to Flight Log

    RC Flight log Welcome to RC Flight Log
    Olav Moe

    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

    Innholdet i min hangar, sånn ca

  • #2
    Eg har tenkt tanken, og eg har søkt og testet litt av det som er ute for å få en feeling.

    Problemet er og vil alltid være enkelhet og tilgjengelighet. Loggføring må føres i felten(for min del hvertfall) ellers blir den unøyaktig eller aldri gjort. Løsningen må med andre ord være nettbasert.

    Holder på å lage en for eget bruk. Den er kun i begynnerstadiet men grunnleggende funksjonalitet er på plass(loggføring/notater koblet mot modell).

    I tillegg så har du følgende tråd på HeliFreaks.com: Log Books - HeliFreak
    Der snakker de veldig varmt om denne: My RC Log
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

    Comment


    • #3
      Enkelhet er greit det ja. Jeg er foreløpig ikke på nett når jeg er ute og flyr, så jeg så for meg en papirbasert loggføring ala fullsize flyformer for å ta vare på dataene der og da, og så føre det inn i dataloggen ved anledning. PDA, Iphone, netbooks kan jo og være et alternativ til måter å få det loggført på.

      Syns Flight log ser litt spennende ut med mange muligheter for å legge inn alt av utstyr man har. Har ikke sett så mye på funksjonaliteten ennå, så jeg vet ikke om den er brukervennlig nok.

      Funksjonalitet jeg har kunne tenkt meg er at utstyr som brukes i et fly (servoer, motor, batterier, whatever) teller samme flytid og historie som flyet og beholder det ved eventuelt utmontering og innmontering i et annet fly.

      Selvsagt må det og være god funksjonalitet for batterier, med ladehistorikk og mulighet for linking / vedlegging av logview- / eagletreefiler.

      MyRClog må vel prøves den og.
      Olav Moe

      -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

      Innholdet i min hangar, sånn ca

      Comment


      • #4
        og her er et 10 tall til

        Litt interessant med en Nokia mobil versjon...

        Comment


        • #5
          Eg ser tankegangen din, og tenker mye av det samme. Litt ut i fremtiden så var planen min å lage en form for varsling når slitedeler måtte byttes basert på flytid. Dette bør også gjøres i forhold til batterier.

          Teknisk sett så er det fullt mulig å loggføre og holde styr på alt. Utfordringen ligger i å gjøre det enkelt og samtidig ha viljen og tid til å følge alt opp og ikke minst gjøre det hver gang og gjøre det likt for hver gang.

          Derfor har eg, som nevnt, begynt med det grunnleggende, dvs registrering av flylogg/notater mot en spesifik modell. Dette kan gjøres via et webgrensesnitt eller via mobiltelefonen. Sistnevnte bruker eg når eg er ute og flyr.

          De fleste webbaserte løsninger for dette(tror det er to eller tre solide løsninger ute å går) med litt fartstid har en mulighet for å nå løsningen via mobil/pda. Ja, skjermen er litt liten men man får som regel tak i det man er på jakt etter

          Men det blir spennende å høre hva du mener om de som er og hvilke erfaringer du får. Eg tror dette er et tema som blir mer og mer populært etterhvert
          Thorbjørn Kirkeleit
          Haugaland Modellflyklubb

          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

          Comment


          • #6
            Jeg bruker Flight log

            og har nå brukt det i noen år. Veldig fornøyd og det er lett å holde "styr" på planlagt vedlikhold osv. Spesielt når du får litt for mange kompliserte fly. Kan anbfales.

            Jeg fører også vanling loggbok (akkurat som fullsize - noe som jeg har tatt med meg fra nettopp fullsize flyging). Ja, jeg er nok gal...
            Hans-Peter Röder
            http://www.phoenix-rc.org/
            www.jetsofnorway.no

            Comment


            • #7
              Har prøvd litt nå med Flight log og den ser ikke så dum ut. Mulig jeg prøver med litt parallellkjøring med den og myrclog. Har litt vaklevoren forbindelse til nettet for tiden,men som dere ser så er den ok nå.

              Det er kanskje litt galskap i det å bruke mye tid på å loggføre alt. Jeg håper at det skal gå an å få ut litt fornuftig informasjon og. Oversikt over utstyret en har, trender på batterier, kanskje oppdage om noe utstyr holder bedre enn annet, mimre over sommerens flyturer når sørvestkulingen står på som værst.

              Tror faktisk det hjelper med litt galskap i denne hobbyen.
              Olav Moe

              -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

              Innholdet i min hangar, sånn ca

              Comment


              • #8
                Det eg bruker det til hovedsaklig er å notere ned hvordan eg opplevde flyturen, hvilket vær det var, unormaliteter med modellen, hva eg trente på og evnt ting som ble ødelagt eller som eg ser må byttes til neste gang.

                Dersom eg noterer ned at noe er ødelagt og må fikses så har eg en oversikt over dette slik at eg slipper å glemme det til neste gang eg plutselig skal fly(slark i servolinker for eks).
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

                Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment

                Working...
                X