Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liste over luftrom og/eller flyplasser i Norge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Liste over luftrom og/eller flyplasser i Norge?

    Hei,

    Eg jobber med å lage en tjeneste hvor man kan legge til områder det er mulig å fly på slik at det er mulig å finne gode områder eller finne hvor andre fly i nærmiljøet ditt(eller andre steder).

    I den forbindelse tenkte eg det kunne være greit å samtidig se på kartet hvor det finnes flyplasser og eller hvor de forskjellige kontrollerte luftrommene er i Norge. På den måten kan det være enklere å se/vite hvor det er risikabelt å fly eller hvor det er ulovlig å fly.

    Vet noen om slike oversikter finnes? Eg ser at Avinor har en liste over flyplasser, men denne inneholder kun Avinor sine og det er ingen info om posisjon til disse. Fant denne listen, men er usikker på hvor oppdatert den er, og eg må manuelt gå igjennom listen for å finne posisjonen. Tenkte eg skulle ta kontakt med han som har laget siden for å høre om eg kan bruke informasjonen og om det er mulig å få bedre tilgang til informasjonen.

    I tillegg fant eg denne siden som Telemark Paragliderklubb har laget. Igjen, litt usikker på hvor oppdatert informasjonen er og ikke minst hvor relevant den faktisk er. Noen som kan for eks se på følgende liste og kan fortelle meg om den faktisk inneholder nyttig informasjon? Om eg ser på denne i Google Maps eller Earth så er jo hele Norge dekket av kontrollerte luftrom. Betyr det at det ikke finnes ukontrollerte luftrom i Norge? Et luftrom har for eks lower level på 762(regner med det er fot det er snakk om). Betyr det at maks tillatte høyde for modellfly er 232 meter?

    Det er jo også mye snakk om regler rundt FPV flyving i disse dager. Denne informasjonen kunne jo også vært nyttig for denne delen av hobbyen Men nå er vel maks høyde for FPV 400 fot?
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

  • #2
    Hei!

    Interresant prosjekt du har der!

    Som du sier, er hele norge dekket av kontrollert luftrom, men det er ikke alle steder dette går helt ned til bakken.
    Dersom du vil lære mer om luftromsstrukturen, gi meg beskjed, så skal jeg forklare hvordan det henger sammen.

    Den mest oppdaterte kilden, og også den offisielle kilden, er AIP-Norge. Du finner denne på ippc.no. Det kan være vrient å skjønne alt her dersom man ikke er fagmann, men gi meg en lyd så skal jeg gjerne hjelpe deg.
    Noe godt detaljkart finner du ikke der, da må du ty til papirkartene man bruker. Det finnes diverse gratistjenester på nettet, men hvor oppdaterte disse er, vet man ikke noe om.

    Minst like viktig som det kontrollerte luftrommet, er de områdene som er regulert som fareområder, restriksjonsområder. Enkelte av disse er ikke alltid aktive, og aktiviseres ved behov, f.eks ved millitære øvelser. Andre er konstant aktive, dette er gjerne restriksjonsområder ifm industriinstallasjoner ol.
    For å vite når områdene er aktive, må man lese såkalte notams, (notices to airmen) og AUP, (airspace use plan).

    Hva høydeangivelser angår, er det fot det er snakk om i den offisielle sammenhengen. Da mener man fot over havnivå. Tallet du nevner er ikke et slikt tall. Man deler ikke luftrom med en fot nøyaktighet, her "runder man av" innenfor 500 fot.
    Dersom dette kom fra paraglidere, kan det hende de oppererer med meter, det er vanlig blandt seilflygere. Jeg vil videre anta at de oppererer med høyde over terrenget, og ikke over havet. For å kunne gjøre det siste med en trykkhøydemåler, må man kjenne det korrekte barometriske trykket på stedet, kalkulert om til trykk ved havnivå. Dette endrer seg jo hele tiden.

    Kom opp med noen konkrete ting angående hva du trenger, så skal jeg hjelpe deg.

    mvh
    Kevin

    Comment


    • #3
      Tok en liten titt på siden "norskeflyplasser" og fant straks flere ting som var direkte feil. Tror du lett kan glemme den i alle fall...
      IPPC er alltid oppdatert, bruk den mens den ennå er gratis og tilgjengelig, det vurderes nemlig å la den koste penger i framtida.

      Hjemmelagde sider er strengt tatt alltid utdaterte siden det er umulig å holde orden på luftromsstrukturen i landet og gjøre endringer for privarpersoner.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Kevin. Jeg tror svært mange er interesert i hvordan luftrommet er bygget opp i Norge, så hadde vært fint om du forklarte det litt til alle.

        Er du profesjonell flyver?
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

        Comment


        • #5
          Takker for tilbakemelding!

          Tråden hadde ingen svar til du kom, så eg mistenkte egentlig at interessen for dette var veldig lav/ikke eksisterende.

          Men ja, privat sett så har eg en interesse av å vite hvordan luftrommet er bygget opp. Og det ser ut til at vi er flere, så om du har tid/ønske så tror eg vi hadde satt pris på en liten introduksjonstime her.

          Årsaken til at eg tok opp spørsmålet er for å prøve å se om denne informasjonen kan være nyttig i forbindelse med hobbyen vår, modellflyving. Slik eg har forstått det så er normal modellflyving ikke noe som faller innenfor luftfartsloven(korriger meg gjerne om eg tar feil). Men av hensyn til både vår og andres sikkerhet så ser eg mulighetene for å øke denne ved at flest mulig er informert om gjeldene regelverk, hensyn man må ta, restriksjoner som MÅ følges og evnt annen relevant informasjon. I tillegg begynner det jo å bli mer og mer populært å drive med UAV og FPV, og da krysser man etter hva eg forstår fort grensen, og må forholde seg til både luftfartsloven og andre lover/regelverk.

          Så, utgangspunktet mitt er tjenesten eg nettopp har åpnet på Parked at Loopia. Hvilken informasjon kan være nyttig for brukerene her, og hvor mye informasjon rundt luftrom er det vits i å ha med?

          Når det gjelder utdatert informasjon og lignende så er dette noe eg ønsker å unngå så godt det lar seg praktisk gjøre. Eg ser for meg at alle områder i databasen må "godkjennes" regelmessig(hver 6 måned?) for å hindre at områder som det ikke lenger er lov å fly på, blir flydd på, osv. I tillegg så ønsker eg at alle tjenester som integreres skal være regelmessig oppdaterte, eller hentet i sanntid(for eks NOTAM, værmeldinger, trafikkmeldinger osv).
          Thorbjørn Kirkeleit
          Haugaland Modellflyklubb

          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

          Comment


          • #6
            Originally posted by nomore View Post
            Takker for tilbakemelding!

            Tråden hadde ingen svar til du kom, så eg mistenkte egentlig at interessen for dette var veldig lav/ikke eksisterende.

            Men ja, privat sett så har eg en interesse av å vite hvordan luftrommet er bygget opp. Og det ser ut til at vi er flere, så om du har tid/ønske så tror eg vi hadde satt pris på en liten introduksjonstime her.

            Årsaken til at eg tok opp spørsmålet er for å prøve å se om denne informasjonen kan være nyttig i forbindelse med hobbyen vår, modellflyving. Slik eg har forstått det så er normal modellflyving ikke noe som faller innenfor luftfartsloven(korriger meg gjerne om eg tar feil). Men av hensyn til både vår og andres sikkerhet så ser eg mulighetene for å øke denne ved at flest mulig er informert om gjeldene regelverk, hensyn man må ta, restriksjoner som MÅ følges og evnt annen relevant informasjon. I tillegg begynner det jo å bli mer og mer populært å drive med UAV og FPV, og da krysser man etter hva eg forstår fort grensen, og må forholde seg til både luftfartsloven og andre lover/regelverk.

            Så, utgangspunktet mitt er tjenesten eg nettopp har åpnet på Parked at Loopia. Hvilken informasjon kan være nyttig for brukerene her, og hvor mye informasjon rundt luftrom er det vits i å ha med?

            Når det gjelder utdatert informasjon og lignende så er dette noe eg ønsker å unngå så godt det lar seg praktisk gjøre. Eg ser for meg at alle områder i databasen må "godkjennes" regelmessig(hver 6 måned?) for å hindre at områder som det ikke lenger er lov å fly på, blir flydd på, osv. I tillegg så ønsker eg at alle tjenester som integreres skal være regelmessig oppdaterte, eller hentet i sanntid(for eks NOTAM, værmeldinger, trafikkmeldinger osv).
            Jeg tror man faktisk kommer langt med sunn fornuft, på hvor man får lov til å fly og hvor man ikke bør fly. Tror neppe det er lov å fly ca 500 meter inn på gardermoen flystripe, men jeg kan selvsagt ta veldig feil....hehe

            Jeg mener at man skal faktisk være rimelig idiot, dersom man klarer å kolidere med digre fly. For det første å hører man leeenge at de kommer, og annen ting er at luftrommet er såpass stort at det skal godt gjøres. Viss det mot formodning skjer, så vil flyet (realsize) overleve rimelig sikkert.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              Ikke uenig der

              Men som man sier, "common sense is not so common after all".
              Thorbjørn Kirkeleit
              Haugaland Modellflyklubb

              Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

              Comment


              • #8
                Hei!

                Jeg beklager at jeg ikke har svart tidligere, men kommer sterkt tilbake.

                Jeg starter med innlegg om luftromsklassifisering, siden det var litt interresse for dette.

                Vil poste dette i løpet av dagen, blir sikkert et pdf vedlegg siden det er litt tungvint å skrive her...


                kevin

                Comment


                • #9
                  Hei Nomore
                  Har du kontaktet allmennfly seksjonen i Luftfartsverket. Tror du har en stor jobb i så fall.
                  Problemet til verket er at ingen har kontroll på holdingene til de som flyr modellfly, Noe jeg også har opplevd på modellflystripa.
                  Alle tenker ikke like langt, eller har den opplæringen de burde hatt.
                  Kommer fra Luftfartskonferansen 2010. og vil legge inn et innlegg om fotoflygning(i arbeid, prospekter til hus o.l.) over helga en gang.

                  Andreas Sundt
                  Flytekniker Widerøe
                  Last edited by Sundtair; 05-02-10, 13:34. Reason: NOMORE
                  Mvh Andreas
                  Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                  PCM.at mye glede i litt carbon
                  Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                  Comment


                  • #10
                    Nei, har ikke vært i kontakt med de nei

                    Problemet med holdninger som du sier, er veldig reelt. Men det som eg også anser som et like stort problem, er uvitenhet. Og om det er mulig å komme uvitenheten til bunns, så håper eg det også slår et slag for holdningene. Men ingen garanti
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

                    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                    Comment


                    • #11
                      Nlf

                      Jeg håper NLF med modellfly seksjonen kan komme med litt info om utviklingen i det nye lov verket som Luftfarttillsynet jobber med og hvilke følger det får.
                      Alle komuner burde ha en plass, plan for modellfly aktivitet. og fylket bør ha en plass for jetfly og store modellfly

                      Andreas
                      Mvh Andreas
                      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                      PCM.at mye glede i litt carbon
                      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                      Comment


                      • #12
                        Oversikt over Kontrollert luftrom i Norge kan man få tak i på NAK shop dvs siste oppdaterte ICAO kart som viser høyder TMA og Kontrollert helt ned til bakken som det er rundt våre flyplasser .
                        Øyvind

                        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Sundtair View Post
                          Jeg håper NLF med modellfly seksjonen kan komme med litt info om utviklingen i det nye lov verket som Luftfarttillsynet jobber med og hvilke følger det får.
                          Alle komuner burde ha en plass, plan for modellfly aktivitet. og fylket bør ha en plass for jetfly og store modellfly

                          Andreas
                          Vi er naturligvis på saken, ikke bare via seksjonen, men via NLF sentralt.
                          Og vi har vært på saken de siste 5-6 år.
                          En ikke helt ukjent SAS-kaptein og WW2-fly pilot er vårt kontaktpunkt mot tilsynet via Sikkerthetsutvalget.
                          Vil ikke dra opp den saken nå, men det vil helt klart bli forskjellige løsninger for de "vanlige" modellflyene, og de som krever mer luftrom pga fart og/eller størrelse.
                          Info vil bli formidlet på seksjonens ledermøte på Starmoen 23-25. april samt deretter i MI.
                          Mvh Terje Martinsen
                          leder Modellflyseksjonen/NLF
                          www.modellfly.info

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Sundtair View Post
                            .....Alle kommuner burde ha en plass, plan for modellfly aktivitet. og fylket bør ha en plass for jetfly og store modellfly.....
                            -alle (kommuner & fylker)- interessant problemstilling for Oslo - men en man lever jo i håpet frem til det motsatte er bevist......

                            Comment


                            • #15
                              Allmennfly

                              Jeg var på workshop om uas/uav på luftfartskonferansen 2010. Og skjønte det sån at det var allmennflyseksjonen som jobbet med lovverket under 150 kg. Ser med glede fram til mere info i MI
                              Men noen kan få en overraskelse(yrkes-fotografer m/helikopter)
                              Vanlige modellflygere har nok ikke noe å frykte.

                              Andreas
                              Mvh Andreas
                              Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                              PCM.at mye glede i litt carbon
                              Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                              Comment

                              Working...
                              X