Unconfigured Ad

Collapse

Svak neselegg. Forslag til erstatning?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MRTee
    • Sep 2009
    • 18

Svak neselegg. Forslag til erstatning?

Hadde endelig den veldig etterlengtede jomfruturen med min CMPro Cessna 182 Skylane idag og den gikk i bunn og grunn meget bra. "pip-pip'en" fløy som en drøm og var som ventet veldig snill. Måtte vel å merke fly den rett i overkant av bare 1/4 throttle da 1.60 boxermotoren og 16x8 propell gjorde den i overkant kjapp.

Men som fryktet ble neseleggen alt for svak. Traff et hull i stripa i det den touchet bakken, så dette bøyde seg. Jeg har derfor bestemt meg for å finne meg en erstatning og har vurdert bl.a. Robart. Noen som har et forslag til hva jeg kan bruke fra de forskjellige leverandørene? Kansje noen av dere har erfaring med akkurat denne modellen?!

På forhånd takk for hjelpen.
    Last edited by MRTee; 08-11-09, 21:34. Reason: Ser nå at jeg burde lagt denne under "Fly Generell Diskusjon"
    Eksiterende modeller:
    P-47 Thunderbolt "Hun Hunter XVI" m/RCGF 32cc
    Great Planes ElectroStik
    Panavia Tornado EDF
    Cessna 310 EPO

Flyr med:
    JR XG11
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Kjøp pianotråd i samme dimensjon, bare bedre stål, så bøyer du det til på samme måte som orginalen. Funker ikke det, så går du opp en dimensjon. Funker ikke det, så må du øve på landingene dine.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• MRTee
      • Sep 2009
      • 18

Originally posted by bad scientist
      Kjøp pianotråd i samme dimensjon, bare bedre stål, så bøyer du det til på samme måte som orginalen. Funker ikke det, så går du opp en dimensjon. Funker ikke det, så må du øve på landingene dine.
      Kan ikke si jeg har så god erfaring med vanlig pianotråd, men det fungerer godt så lenge den får et par "snurr" på seg så den fjærer ved litt harde landinger. Problemet er mer i at det ikke er særlig pent.

Landingene mine?! De er det ingenting i veien med. Jeg kommer bestandig ned igjen
      Eksiterende modeller:
      Great Planes ElectroStik
      Panavia Tornado EDF
      Cessna 310 EPO

Flyr med:
      JR XG11

Comment

• ErlendM
        • Jun 2006
        • 631

Hvor stor er denne modellen? Jeg har en C182 fra Hangar-9 som er 240 i vsp. Denne har også piano-tråd-legg originalt, en løsning som har vist seg å ikke fungere overhodet. Alle jeg har hørt om har måttet skifte til annen type. Du nevner Robart som har en skala-legg i denne størrelsen. Den brukes av mange. Videre finnes det en som produseres av Sierra (som jeg har). Den er hakket dyrere, men også hakket mer skala-lik enn Robart. Begge har simulert støtdemper - Sierra sin er justerbar i hardheten, jeg kjenner ikke til om Robart sin er det. Men felles for begge er at de virker godt!
        Erlend Moen
        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• MRTee
          • Sep 2009
          • 18

Originally posted by ErlendM
          Hvor stor er denne modellen?
          Takk for godt svar. Har ikke sjekket ut Sierra sin skalalegg til C182, men kikket litt på robart sin ja... Min C182 har 210vsp, så H9-modellen er hakket større.
          Eksiterende modeller:
          Great Planes ElectroStik
          Panavia Tornado EDF
          Cessna 310 EPO

Flyr med:
          JR XG11

Comment

• MRTee
            • Sep 2009
            • 18

H9 C182 neseleggen fra både sierra og robart blir for stor. Det er tross alt 30cm mer i VSP fra min CMPro til H9 modellen. Noen andre med bra forslag til neselegg for CMPro sin 140size Cessna Skylane?

Setter pris på alle forslag og svar jeg får
            Eksiterende modeller:
            Great Planes ElectroStik
            Panavia Tornado EDF
            Cessna 310 EPO

Flyr med:
            JR XG11

Comment

• ERJ
              • Aug 2007
              • 935

Standard neselegger...

Ser at flere har problemer med settenes medfølgende landeredskaper.
              - Og anbefalinger om utskifting til merke si og så. Som da selvfølgelig
              ikke er særlig veltilpasset med flyet man selv har...

Hvorfor ikke da gå for en såkaldt standardlegg hvor man selv bestemmer
              høyde over og under belastningsfjær... Kluet med disse er at hjulet
              sitter på en aksel som fikseres til selve leggen med settskrue(er). Skala-
              detaljene er jo uansett løse pynteting som settes på plass om man selv
              ønsker det...

Leggene leveres i forskjellige trådtykkelser fra 3 til 5mm... Finnes hos
              utstyrsleverandørene Tetra, Kavan og sikkert mange flere...

Mvh Einar - knelende...
              Last edited by ERJ; 17-11-09, 11:28.

Comment

• ErlendM
                • Jun 2006
                • 631

Det er veldig merkelig at disse store Cessnaene leveres med ubrukelig nesehjulslegg. For å ta den modellen jeg kjenner best - Hangar9 sin - så har den siden den ble lansert i 2003 blitt levert med en helt ubrukelig nose-strut. Den første utgaven var en helt rett pinne uten fjær. På neste utgave var det en fjær på midten, men den er fremdeles like ubrukelig. Alle som jeg har lest byggeblogger fra har måttet skifte ut til annen type.

Det er primært to leverandører som leverer skala-legger til Cessna i størrelse 1/5 - 1/4 - det er de to nevnte Robart og Sierra. Begge markedsfører sine legger som erstatning for TopFlite sin 1/5 og Hangar9 sin Giant Scale. Sierra sin legg er hakket større enn Robart og laget spesielt for H9. Robart sin er litt mer "plastikk" hvor "saksa" på leggen ut fra hva jeg har sett kun er til pynt. Sierra sin legg (som er mer enn dobbelt så dyr som Robart sin) er laget i aluminium hvor alle detaljer fungerer - også denne "saksa" på demperen. Sierra sin demper er justerbar, om Robart sin er det vet jeg ikke.

Felles for begge er at de virker og at de er gjennomprøvde gjennom mange år. Det er ufattelig trist når en flytur ender med at nesehjulsleggen kollapser og flyet går på trynet. Og så unødvendig av produsenten å sende med slikt søppel som beviselig er ubrukbart.

Det finnes som Einar sier mange flere leverandører hvor en kan tilpasse sin egen nose-strut, så det er bare å begynne å lete. Den store forskjellen er antageligvis graden av skala-likhet. Uansett er det viktig at en bytter til noe som beviselig virker! Lykke til!
                Erlend Moen
                Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• MRTee
                  • Sep 2009
                  • 18

Takk for meget gode tilbakemeldinger folkens
                  Jeg har sendt en e-post til Darrel hos Sierra og til Robart med forespørsel om de har noe mer eller mindre skalalikt som passer til CMPro modellen. Jeg har liten lyst til å bare "slenge på noe midlertidig", så jeg får heller ta ut warbirden noen runder før snøen kommer, og kansje få satt ski på cessnaen når snøen har lagt seg.
                  Eksiterende modeller:
                  Great Planes ElectroStik
                  Panavia Tornado EDF
                  Cessna 310 EPO

Flyr med:
                  JR XG11

Comment

• spitmk16
                    • Oct 2005
                    • 1367

Originally posted by MRTee
                    Takk for meget gode tilbakemeldinger folkens
                    Jeg har sendt en e-post til Darrel hos Sierra og til Robart med forespørsel om de har noe mer eller mindre skalalikt som passer til CMPro modellen. Jeg har liten lyst til å bare "slenge på noe midlertidig", så jeg får heller ta ut warbirden noen runder før snøen kommer, og kansje få satt ski på cessnaen når snøen har lagt seg.
                    Hva ble enden på visa på denne tråden?. Hva kjøpte du, og hvordan ble resultatet? Er ikke bare cmpro som sliter med dårlig nesehjul på cessnaen. Jeg er inne på min 3 tilbake bøying på 6 landinger. Begynner å bli vel kjedelig å skru flyet....hehe
                    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Working...