Unconfigured Ad

Collapse

Rollturn - hvordan utføre?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-Force
    • Jun 2006
    • 328

    #1

    Rollturn - hvordan utføre?

    Har prøvd som F i Realflight å få til rollturn, og fått det til halvveis med enkelte modeller, mens jeg vel må ha vraket Yak-54'er for bortimot 2mill NKR i forsøket. Begynner å bli noe frustrerende kan man si. Hvordan får man flyet til å svinge mens man roller, og i tillegg unngå å miste høyde?
    Med vennlig hilsen
    Asbjørn Kristiansen, Ski
    -------------------
    Teori er når man skjønner alt,
    men ingenting fungerer som det skal..

    Praksis er når alt fungerer som det skal,
    men ingen skjønner hvorfor..

    Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
    ingenting fungerer som det skal,
    og ingen skjønner hvorfor..
    ------------------------------
    http://www.f-16.net/

    http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

    #2
    Originally posted by G-Force
    Har prøvd som F i Realflight å få til rollturn, og fått det til halvveis med enkelte modeller, mens jeg vel må ha vraket Yak-54'er for bortimot 2mill NKR i forsøket. Begynner å bli noe frustrerende kan man si. Hvordan får man flyet til å svinge mens man roller, og i tillegg unngå å miste høyde?
    Du må bruke sideror!

    Tips 1: Tren på vanlig knife-edge. Både med undersiden fra deg og mot deg. Så må du trene på på rene knife-edge svinger (begge veier). Når dette sitter, vil du enkelt se hvordan sideroret skal brukes i en rolling-sving eller rolling circle!

    Tips 2: Når modellen ligger i level og frem til 45-graders roll, så justeres høyden med høyderoret. Fra 45-90 grader roll så justeres høyden med sideror.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment

    • Larsern
      • Sep 2007
      • 756

      #3
      Prøv og del opp oppgavene litt.
      Ta en kvart roll og finn ut hva du må gjøre for og holde flyet i lufta, ta en kvart roll til (slik at du er på rygg) og finn ut hvilke input som må til for og holde flyet i lufta, enda en kvart roll og du er knife edge igjen bare motsatt og finn ut hvilke input som må til for og holde flyet i lufta.
      Når du er trygg på hvilke inputs som må til for og holde flyet i lufta, begynner du pånytt med en kvart roll, holder flyet i lufta og finner ut hvilke inputs som må til for og få flyet til og svinge dit du vil og fortsetter med en kvart roll om gangen.

      Håper du forstår hva jeg mener. Det er også sikkert mange andre måter og lære dette på, men det og dele opp manøveren i flere biter er en god måte for meg og holde konsentrasjonen oppe. Blir det for mye på en gang blir det bare overload i hodet mitt iallefall..

      Lars.

      Comment

      • Sniper
        • Nov 2005
        • 1386

        #4
        Du kan med fordel la vær å bruke 3D-oppsett på Yaken. Da blir den for kilen. Jeg brukte noen timer på simulatoren før den satt, men plutselig løsnet det. Husk at i det du er i ferd med å gi opp er det like før du lykkes

        Her er stikkebevegelsene, om enn noe fort;



        Og her er "broren" rolling harrier, mye av de samme stikkebevegelsene;

        Geir


        3D plane - 1D brain

        Comment

        • bid63
          • Jan 2008
          • 177

          #5
          I siste Modell Airplane News (for abonnenter - tror kanskje det var mars 2010 nr'et) er dette omhandlet og ganske grundig forklart. Ellers så sliter jeg med det samme som deg, både på rolling cirkel og rolling harrier. Har vel forsåvidt forstålsen av hva som skal til, men når jeg kommer til roll nr 2 eller 3 så dropper flyet ofte nesen.
          Må nok bare øve mere

          Comment

          • RcPilot
            • Jun 2007
            • 103

            #6
            Hei dere finner noen filmsnutter her med diverse 3D
            Alf-Reidar Mortensen

            Mine fly
            33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
            30% yak 54 dl50
            Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
            PA Ultimate Amr
            MC-24/Hott
            Under Bygging
            Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
            Midlertidig stopp

            Comment

            • Modellflybutikken.no
              Forhandler
              • Feb 2007
              • 78

              #7
              Hei

              dette har vært tatt opp før:

              http://www.modellflynytt.no/showthre...rolling+circle

              Det beste tipset er vel som en foreslår å legge det på en bryter hehe.....

              OJ
              www.modellflybutikken.no

              Comment

              • Guest

                #8 Unapproved
                Å få til en helt grei(ikke pen) rolling circle får jeg til. ofte går det fortere mot slutten.
                Men rolling harrier er hat, der må man antagelig bruke sideroret mer. Og da skjer det ting.........................................

                Comment

                • ronnynorge
                  • Jan 2008
                  • 1231

                  #9
                  Originally posted by G-Force
                  Har prøvd som F i Realflight å få til rollturn, og fått det til halvveis med enkelte modeller, mens jeg vel må ha vraket Yak-54'er for bortimot 2mill NKR i forsøket. Begynner å bli noe frustrerende kan man si. Hvordan får man flyet til å svinge mens man roller, og i tillegg unngå å miste høyde?
                  bruk litt mere dykkror enn høyderor når flyet er i knifeedgeposisjon når det roller.jeg bruker og sideror.I rolling harrier er man nødt til og bruke sideror,myyyye

                  Ronny Andreassen
                  Sunndal/Vinnu
                  Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                  3DHs 33" EPP
                  JR 9303 2,4

                  Comment

                  • Eagle
                    • Jan 2006
                    • 1299

                    #10
                    Skal du fly skikkelig rolling harrier, så må modellen være relativt baktung, og da slipper du i tillegg å bruke så mye utslag. Fremtung modell med store utslag bremser modellen, og staller den, med dertil nesedropp. Man må i tillegg jobbe med throttle, mye. Ellers er det kun en ting som gjelder, og det er som med alt annet, trening.

                    I den ene onboard videon til Anders E fra Notodden stevnet, flyr jeg litt rolling harrier med Pitts'n hans, og der ser man hvordan sideroret jobber hele tiden.
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

                    Comment

                    • G-Force
                      • Jun 2006
                      • 328

                      #11
                      Hjertelig takk for gode svar og forslag, og for linker til lære-filmsnutter, disse er uvurderlige for å se hva som gjøres i praksis. Da er det bare å sette igang med treningen, har satt meg som mål at dette SKAL jeg banna bein klare, for det er den tøffeste øvelsen i hele programmet. Synes jeg. Krever en brukbar bit koordinasjon har jeg forstått, så det skal bli spennende =)
                      Med vennlig hilsen
                      Asbjørn Kristiansen, Ski
                      -------------------
                      Teori er når man skjønner alt,
                      men ingenting fungerer som det skal..

                      Praksis er når alt fungerer som det skal,
                      men ingen skjønner hvorfor..

                      Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                      ingenting fungerer som det skal,
                      og ingen skjønner hvorfor..
                      ------------------------------
                      http://www.f-16.net/

                      http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                      Comment

                      • G-Force
                        • Jun 2006
                        • 328

                        #12
                        Ser jo så sabla enkelt ut når BoneDoc instruerer, men er vanvittig vanskelig. Sikkert timingen min som er helt på jordet, kanskje på til og med helt feil jorde, men når jeg ikke bruker sideroret, kan jeg få flyet til å gå i sirkel, men så fort jeg rører sideroret, blir det bare krøll, går i stup med en gang. Vi tar telling: 1 - 2 - 90 - 3 millioner og fire...
                        Med vennlig hilsen
                        Asbjørn Kristiansen, Ski
                        -------------------
                        Teori er når man skjønner alt,
                        men ingenting fungerer som det skal..

                        Praksis er når alt fungerer som det skal,
                        men ingen skjønner hvorfor..

                        Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                        ingenting fungerer som det skal,
                        og ingen skjønner hvorfor..
                        ------------------------------
                        http://www.f-16.net/

                        http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                        Comment

                        • Eagle
                          • Jan 2006
                          • 1299

                          #13
                          Noe jeg fant som god trening med simulatoren min, AFPD, var å sette opp vindhastigheten til maks, ta av, for så å stå stille i lufta og bare rolle og bruke ror, kluet er å ikke rolle for fort. Etterhvert vil det begynne å gå automatikk i det, samme som ved torquerolling.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment

                          • G-Force
                            • Jun 2006
                            • 328

                            #14
                            Takk for tips, skal prøve det også =) Problemet er å få flyet til å rolle akkurat passe med maks utslag på rorflatene. Så langt er det kun den "rene" Yak'en som kommer nærmest det jeg ønsker. Hva som er ideelt er vel kanskje individuelt, men for min del ser det ut til at en komplett roll per sekund er passende hastighet. Kan dette stilles på i RealFlight?

                            Bare sånn av ren nysgjerrighet; De som deltar i Futaba XFC, er det spesielt inviterte piloter, og hvordan kvalifiserer man seg i så tilfelle, gjennom plassering i VM eller nasjonale mesterskap?
                            Med vennlig hilsen
                            Asbjørn Kristiansen, Ski
                            -------------------
                            Teori er når man skjønner alt,
                            men ingenting fungerer som det skal..

                            Praksis er når alt fungerer som det skal,
                            men ingen skjønner hvorfor..

                            Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
                            ingenting fungerer som det skal,
                            og ingen skjønner hvorfor..
                            ------------------------------
                            http://www.f-16.net/

                            http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gif

                            Comment

                            • ronnynorge
                              • Jan 2008
                              • 1231

                              #15
                              Last ned 50% flyene fra knifeedge swappages.De er lettere og lære seg med,synes jeg da...
                              Ronny Andreassen
                              Sunndal/Vinnu
                              Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                              3DHs 33" EPP
                              JR 9303 2,4

                              Comment

                              Working...