Har prøvd som F i Realflight å få til rollturn, og fått det til halvveis med enkelte modeller, mens jeg vel må ha vraket Yak-54'er for bortimot 2mill NKR i forsøket. Begynner å bli noe frustrerende kan man si. Hvordan får man flyet til å svinge mens man roller, og i tillegg unngå å miste høyde?
Unconfigured Ad
Collapse
Rollturn - hvordan utføre?
Collapse
X
-
Rollturn - hvordan utføre?
Med vennlig hilsen
Asbjørn Kristiansen, Ski
-------------------
Teori er når man skjønner alt,
men ingenting fungerer som det skal..
Praksis er når alt fungerer som det skal,
men ingen skjønner hvorfor..
Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
ingenting fungerer som det skal,
og ingen skjønner hvorfor..
------------------------------
http://www.f-16.net/
http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gifTags: None -
Har prøvd som F i Realflight å få til rollturn, og fått det til halvveis med enkelte modeller, mens jeg vel må ha vraket Yak-54'er for bortimot 2mill NKR i forsøket. Begynner å bli noe frustrerende kan man si. Hvordan får man flyet til å svinge mens man roller, og i tillegg unngå å miste høyde?
Tips 1: Tren på vanlig knife-edge. Både med undersiden fra deg og mot deg. Så må du trene på på rene knife-edge svinger (begge veier). Når dette sitter, vil du enkelt se hvordan sideroret skal brukes i en rolling-sving eller rolling circle!
Tips 2: Når modellen ligger i level og frem til 45-graders roll, så justeres høyden med høyderoret. Fra 45-90 grader roll så justeres høyden med sideror. -
Prøv og del opp oppgavene litt.
Ta en kvart roll og finn ut hva du må gjøre for og holde flyet i lufta, ta en kvart roll til (slik at du er på rygg) og finn ut hvilke input som må til for og holde flyet i lufta, enda en kvart roll og du er knife edge igjen bare motsatt og finn ut hvilke input som må til for og holde flyet i lufta.
Når du er trygg på hvilke inputs som må til for og holde flyet i lufta, begynner du pånytt med en kvart roll, holder flyet i lufta og finner ut hvilke inputs som må til for og få flyet til og svinge dit du vil og fortsetter med en kvart roll om gangen.
Håper du forstår hva jeg mener. Det er også sikkert mange andre måter og lære dette på, men det og dele opp manøveren i flere biter er en god måte for meg og holde konsentrasjonen oppe. Blir det for mye på en gang blir det bare overload i hodet mitt iallefall..
Lars.Comment
-
Du kan med fordel la vær å bruke 3D-oppsett på Yaken. Da blir den for kilen. Jeg brukte noen timer på simulatoren før den satt, men plutselig løsnet det. Husk at i det du er i ferd med å gi opp er det like før du lykkes
Her er stikkebevegelsene, om enn noe fort;
Og her er "broren" rolling harrier, mye av de samme stikkebevegelsene;
Geir
3D plane - 1D brainComment
-
I siste Modell Airplane News (for abonnenter - tror kanskje det var mars 2010 nr'et) er dette omhandlet og ganske grundig forklart. Ellers så sliter jeg med det samme som deg, både på rolling cirkel og rolling harrier. Har vel forsåvidt forstålsen av hva som skal til, men når jeg kommer til roll nr 2 eller 3 så dropper flyet ofte nesen.
Må nok bare øve mereComment
-
Alf-Reidar Mortensen
Mine fly
33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
30% yak 54 dl50
Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
PA Ultimate Amr
MC-24/Hott
Under Bygging
Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
Midlertidig stoppComment
-
Hei
dette har vært tatt opp før:
http://www.modellflynytt.no/showthre...rolling+circle
Det beste tipset er vel som en foreslår å legge det på en bryter hehe.....
OJComment
-
Har prøvd som F i Realflight å få til rollturn, og fått det til halvveis med enkelte modeller, mens jeg vel må ha vraket Yak-54'er for bortimot 2mill NKR i forsøket. Begynner å bli noe frustrerende kan man si. Hvordan får man flyet til å svinge mens man roller, og i tillegg unngå å miste høyde?
Ronny Andreassen
Sunndal/Vinnu
Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
3DHs 33" EPP
JR 9303 2,4Comment
-
Skal du fly skikkelig rolling harrier, så må modellen være relativt baktung, og da slipper du i tillegg å bruke så mye utslag. Fremtung modell med store utslag bremser modellen, og staller den, med dertil nesedropp. Man må i tillegg jobbe med throttle, mye. Ellers er det kun en ting som gjelder, og det er som med alt annet, trening.
I den ene onboard videon til Anders E fra Notodden stevnet, flyr jeg litt rolling harrier med Pitts'n hans, og der ser man hvordan sideroret jobber hele tiden.Knut Erik
But it flies, so who cares??
www.torqueroller.com
Steikje galen
www.skalamodellflyklubb.no
www.teamflyingcircus.comComment
-
Hjertelig takk for gode svar og forslag, og for linker til lære-filmsnutter, disse er uvurderlige for å se hva som gjøres i praksis. Da er det bare å sette igang med treningen, har satt meg som mål at dette SKAL jeg banna bein klare, for det er den tøffeste øvelsen i hele programmet. Synes jeg. Krever en brukbar bit koordinasjon har jeg forstått, så det skal bli spennende =)Med vennlig hilsen
Asbjørn Kristiansen, Ski
-------------------
Teori er når man skjønner alt,
men ingenting fungerer som det skal..
Praksis er når alt fungerer som det skal,
men ingen skjønner hvorfor..
Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
ingenting fungerer som det skal,
og ingen skjønner hvorfor..
------------------------------
http://www.f-16.net/
http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gifComment
-
Ser jo så sabla enkelt ut når BoneDoc instruerer, men er vanvittig vanskelig. Sikkert timingen min som er helt på jordet, kanskje på til og med helt feil jorde, men når jeg ikke bruker sideroret, kan jeg få flyet til å gå i sirkel, men så fort jeg rører sideroret, blir det bare krøll, går i stup med en gang. Vi tar telling: 1 - 2 - 90 - 3 millioner og fire...Med vennlig hilsen
Asbjørn Kristiansen, Ski
-------------------
Teori er når man skjønner alt,
men ingenting fungerer som det skal..
Praksis er når alt fungerer som det skal,
men ingen skjønner hvorfor..
Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
ingenting fungerer som det skal,
og ingen skjønner hvorfor..
------------------------------
http://www.f-16.net/
http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gifComment
-
Noe jeg fant som god trening med simulatoren min, AFPD, var å sette opp vindhastigheten til maks, ta av, for så å stå stille i lufta og bare rolle og bruke ror, kluet er å ikke rolle for fort. Etterhvert vil det begynne å gå automatikk i det, samme som ved torquerolling.Knut Erik
But it flies, so who cares??
www.torqueroller.com
Steikje galen
www.skalamodellflyklubb.no
www.teamflyingcircus.comComment
-
Takk for tips, skal prøve det også =) Problemet er å få flyet til å rolle akkurat passe med maks utslag på rorflatene. Så langt er det kun den "rene" Yak'en som kommer nærmest det jeg ønsker. Hva som er ideelt er vel kanskje individuelt, men for min del ser det ut til at en komplett roll per sekund er passende hastighet. Kan dette stilles på i RealFlight?
Bare sånn av ren nysgjerrighet; De som deltar i Futaba XFC, er det spesielt inviterte piloter, og hvordan kvalifiserer man seg i så tilfelle, gjennom plassering i VM eller nasjonale mesterskap?Med vennlig hilsen
Asbjørn Kristiansen, Ski
-------------------
Teori er når man skjønner alt,
men ingenting fungerer som det skal..
Praksis er når alt fungerer som det skal,
men ingen skjønner hvorfor..
Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
ingenting fungerer som det skal,
og ingen skjønner hvorfor..
------------------------------
http://www.f-16.net/
http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gifComment
-
Last ned 50% flyene fra knifeedge swappages.De er lettere og lære seg med,synes jeg da...Ronny Andreassen
Sunndal/Vinnu
Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
3DHs 33" EPP
JR 9303 2,4Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment