Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ski til fly- Test av QUANUM .60 size ski

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ski til fly- Test av QUANUM .60 size ski

    Fikk endelig QUANUM skiene fra Hobby King inn gjennom døra.
    Skal sette de på et fly til helgen men her er noen bilder og rådata.

    Vekt: ca. 90 g
    Lenge: 270mm
    Bredde: 67mm
    Maks høyde:40mm
    Høyde aksling - ski flate 27mm
    Diameter feste aksling: 4mm
    Gjenget del feste aksling uten mutter: 10mm
    Tykkelse på ski flaten: 4mm

    Sammenliknet med DU-BRO sine .60 Ski og disse er lengre (30 mm) og vesentlig mer solid bygget.
    Videre så følger selve akslingen med noe som gjør det enklee å sette skiene på flyet (På DU-BRO må du ha egen aksling)
    Vekten er noe høyere enn DU-BRO 90 mot 63 gram (men dette er uten aksling i DUBROEN)

    QUANUM skien har også en kraftigere å større finne under noe som gjør at den sporer og styrer bedre under start og landing.

    Første inntrykket er positivt, det virker som om skien holder en meget bra produksjons kvalitet og styrken er som nevnt over vesentlig bedre enn DU-BRO.

    Da står det igjen å teste dem ute i kulda før endelig konklusjon skrives....
    Attached Files
    Last edited by Quadrocopter; 14-01-10, 22:33.

  • #2
    Får se hvem som kommer først da
    Monterte mine på Sukhoien i kveld!

    Peter
    Attached Files
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

    Comment


    • #3
      Hva gjør dere med hjulet på haleroret når dere monterer ski på flyene ?

      Comment


      • #4
        Lowland... ingen ting.

        Kor kjøper dokker løse fjærer til de skia... har ørten par men fjær'n e borte.
        Har vært nødt til å kjøpe nye ski kvær sesong sida eg bestandig klarer å rote bort de s.... fjær'n.....
        Svein Roe
        ----------------
        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
        Boomerang Sprint - Simjet 2250
        Starfire II P-60
        C-arf Extra 2,3 - DA 50
        EF Extra 91" - DA 60
        EF Edge 48"
        Ventus 4m
        Mini Nyx

        Comment


        • #5
          Originally posted by Propepperell View Post
          Får se hvem som kommer først da
          Monterte mine på Sukhoien i kveld!
          Hei Peter
          Kjenner jeg deg riktig så er du grytidlig ute i morgen!
          Etter at jeg har chattet ferdig med gjengen over i USA så kommer jeg meg vel ikke i seng før du har stått opp

          Gi en tilbakemelding.

          (er det en 30 eller en 50 utgave av Shukhoi'en)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Aviator View Post
            Kor kjøper dokker løse fjærer til de skia... har ørten par men fjær'n e borte.
            Har vært nødt til å kjøpe nye ski kvær sesong sida eg bestandig klarer å rote bort de s.... fjær'n.....
            Har aldri kjøpt en løs fjær, men hvorfor ikke gjøre som på bildet - la akslingen stå fast montert på skien så fester du bare denne med en mutter til bøylen. Da henger ski og fjær sammen og de vil aldri forsvinne under sommersesongen
            Attached Files
            Last edited by Quadrocopter; 16-01-10, 08:07.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              ...
              Sammenliknet med DU-BRO sine .60 Ski og disse er lengre (30 mm) og vesentlig mer solid bygget.
              ...
              Vekten er noe høyere enn DU-BRO 90 mot 63 gram (men dette er uten aksling i DUBROEN)
              ...
              Mer solid og tyngre (inkl. aksling) er det bra eller dårlig? De har større areal å fordele flyets vekt på, og det er sikkert bra i løs snø. Men tyngde og volum på produktet trenger vel ikke nødvendigvis bety at det er mere solid hvis materialet svikter.

              Originally posted by Quadrocopter View Post
              ...
              QUANUM skien har også en kraftigere å større finne under noe som gjør at den sporer og styrer bedre under start og landing.
              Her blir det vel viktig å få skiene parallelt, ellers vil vel understellet tvinges sammen mot midten (hvis skiene peker inn foran), eller så vil understellet bøyes ut til siden hvis skituppene peker utover til sidene. Blir spennende å høre hvordan disse skiene er i praksis.

              Originally posted by Quadrocopter View Post
              ...
              Første inntrykket er positivt, det virker som om skien holder en meget bra produksjons kvalitet og styrken er som nevnt over vesentlig bedre enn DU-BRO.
              Har du fått testet "styrken" i praksis, annet enn at skiene virker "solid bygget", jf. over?

              Originally posted by Quadrocopter View Post
              ... Da står det igjen å teste dem ute i kulda før endelig konklusjon skrives....
              Dette blir nok det avgjørende. Skiene er kanskje best i dyp løssnø pga stor bæreflate og kraftig retningsstabilitet?

              Comment


              • #8
                Originally posted by nixxon View Post
                Mer solid og tyngre (inkl. aksling) er det bra eller dårlig? De har større areal å fordele flyets vekt på, og det er sikkert bra i løs snø. Men tyngde og volum på produktet trenger vel ikke nødvendigvis bety at det er mere solid hvis materialet svikter.
                Har brukt DUBRO noen år nå og de har en lei tendens til å sprekke.
                Grunnlaget for at jeg mener de er sterkere er at du ikke greier å bøye/vri de med håndkraft i motsetting til DUBRO skiene som du enkelt vrir til plastdelene spruter.
                Det som blir interessant er å se hvordan de takler kulde - plastikk har en lei tendens til å bli sprø når det blir for mange blå grader.

                Her blir det vel viktig å få skiene parallelt, ellers vil vel understellet tvinges sammen mot midten (hvis skiene peker inn foran), eller så vil understellet bøyes ut til siden hvis skituppene peker utover til sidene..
                Helt klart

                Dette blir nok det avgjørende. Skiene er kanskje best i dyp løssnø pga stor bæreflate og kraftig retningsstabilitet?
                Bæreevne har alltid vært avgjørende for meg - hater fly som synker igjennom.
                Blir snøen så hard at ski-finne flyter oppå så er det klart for å bytte til hjul

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  Hei Peter
                  Kjenner jeg deg riktig så er du grytidlig ute i morgen!
                  Etter at jeg har chattet ferdig med gjengen over i USA så kommer jeg meg vel ikke i seng før du har stått opp

                  Gi en tilbakemelding.

                  (er det en 30 eller en 50 utgave av Shukhoi'en)
                  Da kjenner du ikke meg nei...
                  Rakk ikke flyving grunnet familjeplikter. Det lå ann til 10 minutter nå på eftan, men så var det en idiot som rygget inn i bilen min på parkeringen. Der røyk de 10 minuttene på å skrive skademelding. Pokker.

                  Det er 30 sizen, den jeg hadde med en gang på Ekeberg i høst, den med litt for mye power husker du.

                  Peter
                  Last edited by Propepperell; 16-01-10, 15:20.
                  Peter Rahm
                  Siggerud
                  Cirrus RCFK

                  Comment


                  • #10
                    Fraaaaaank!

                    Wascheeera?

                    Har du vært ute med skiene i dag eller? Ønsker tilbakemelding.
                    Skal uansett yttre påvirking ut i morra tidlig med Sukhoien å teste før det blir orn'tlig skitur i marka med familien.

                    Peter
                    Peter Rahm
                    Siggerud
                    Cirrus RCFK

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Propepperell View Post
                      Har du vært ute med skiene i dag eller? Ønsker tilbakemelding.
                      Skal uansett yttre påvirking ut i morra tidlig med Sukhoien å teste før det blir orn'tlig skitur i marka med familien.
                      Sitter sylta ned i "i et veldig viktig" prosjekt så jeg får ikke flydd i morgen
                      Si i fra hvor du drar og når så kommer jeg med kamera

                      Input fra deg er bedre en fra meg!

                      -Frank-

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Sitter sylta ned i "i et veldig viktig" prosjekt så jeg får ikke flydd i morgen
                        Si i fra hvor du drar og når så kommer jeg med kamera

                        Input fra deg er bedre en fra meg!

                        -Frank-
                        Okidoki. Blir en kjapp en i morra formiddag, sender en mld, hvis du er våken da.
                        Peter Rahm
                        Siggerud
                        Cirrus RCFK

                        Comment


                        • #13
                          Ble en liten tur i dag.
                          (Sorry Frank, rakk ikke varsle deg men det var tidlig).

                          Det var ingen gode flyforhold, mye vind i harde kast og snø i lufta.
                          Brukte også min GoPro HD men linsen frøys igjen på ca 3 min men snøen som røyk!
                          Grunnet at linsa frøys og meget vanskelige forhold ble ikke filmen god nok til å legge på Youtube.

                          Litt lite referenser å si så mye om skiene men de funket helt greit. Trass i ganske myk snø hvor modellen nesten sank litt gjennom bar dem modellen godt nok og hold tuppene høyt.

                          Blir artig å teste med en .50-size.

                          Peter
                          Peter Rahm
                          Siggerud
                          Cirrus RCFK

                          Comment

                          Working...
                          X