Unconfigured Ad

Collapse

Modellflygning i forbindelse med arbeid(foto)UAS/UAV

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sundtair
    • Feb 2009
    • 1280

Modellflygning i forbindelse med arbeid(foto)UAS/UAV

Modellflygning i forbindelse med arbeid(foto)UAS/UAV (dvs yrkesflygning)
    Etter å ha snakket litt med Luftfartstillsynet vil jeg legge ut litt info her. Onsdag 10feb.
    Var på Luftfartskonferansen 2010.
    NLF kommer også med info utpå våren. Skal klippe og lime litt, slik at vi kan samle info her.
    NLF jobber for den vanlige modellflygere.
    De som bruker heli o.l. ved foto i arbeid bør slå seg sammen, eller finne en talsmann. Mere info kommer senere.

Bare for å nevne det vil jeg ikke ha noe dritt slenging her. kun saklig info, skriving.

Luftfartstillsynet er bekymret for størrelsen på flyene (noen er virkelig store, Jeg har en av de som en stor favoritt)

Andreas
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM
  • jj
    • Nov 2002
    • 1327

Kjempeflott det
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

Comment

• LN-WNH
      • Dec 2003
      • 426

Flott det

Hei Andreas
      Flott med info.
      Men kanskje det var en ide med fullt navn under så viktig informasjon?
      mvh
      Per Klepaker

p.s.
      ser du er fra Sandefjord, kanskje vi har møtt hverandre i Tjølling eller Kjose?????

Comment

• Sundtair
        • Feb 2009
        • 1280

Navn

Ja nå er det ikke vanskelig å gjette. Kan jo være greit å undertegne med navn når man legger noe her!
        Og jeg har hatt den glede å hilse på deg både i Tjølling (Gunnar) og Widerøe hangaren.
        Skal jeg spørre om elektro må det bli deg eller Torbjørn i rcseilflysport.

Mvh Andreas Sundt
        Flytekniker Widerøe
        Sandefjord

Medlem i Larvik modellflyklubb. Kan vel kalles støttemedlem siden jeg ikke har greid å møte på noen møter enda, Jobber skift, så vi for se på prioriteringen etter vært.
        Mvh Andreas

Comment

• LN-WNH
          • Dec 2003
          • 426

He he Andreas, ja der kan du se!!!

Det har vært utrolig trivelig indoor i hangaren og samtidig fått se litt av hva dere dere driver med der! Jeg er mektig imponert og skulle gjerne hatt anledning til å studere disse flotte maskinene.
          Du må fortelle litt om hva du driver med på RC fronten neste gang vi treffes på stripa, jeg forstår at det er noe fascinerende som jeg gjerne skulle ha visst litt mer om.

Som jeg skrev ovenfor, er det flott med seriøs informasjon og prisverdig at noen er villig til å dele den med oss andre. Det ligger visst litt i lufta at noe er på gang ja.
          mvh
          per K

Comment

• Sundtair
            • Feb 2009
            • 1280

Sorry

Litt for travelt på jobb og privat. kommer med noe info om litt

Andreas
            Mvh Andreas

Comment

• Sundtair
              • Feb 2009
              • 1280

Fotoflyging UAS/UAV Luftfartstilsynet.

Til de som bruker Flygende objekter i arbeide som fotograf??
              I de nye forskriftene som kommer fra Luftfartstilsynet vil dere med stor sannsynlighet bli påvirket av regelverket.
              Så til noen viktige punkter dere bør gjøre.

Punkt 1.
              Når denne lovteksten kommer ut på høring må dere svare saklig på den med beskrivelse av jobben deres, ev. hva dere bruker av utstyr (Fartøy, Foto o.l.), ulykker? Hvor blir utstyret brukt, erfaringer. Med vedlikehold, feiler utstyret og lignende.
              Representanter fra interesseorganisasjoner kan ta kontakt med UAS koordinator i Luftfartstilsynet, Morten Raustein, (mra@caa.no eller uav-s@caa.no ) for direkte informasjon, diskusjon og for å få tilgang til høringsforslaget når dette er klart.

ALLE kan svare på høringer, følg med på Luftfartstilsynet (Høringen kommer til høsten).

Punkt 2.
              Om dere har en interesseorganisasjon, sørg for at de møter opp til høsten når det blir et arbeids seminar(koster penger, tusenlapper). Jeg kan formidle når (til høsten en gang) eller følge med på Luftfartstilsynets hjemmesider.

Punkt 3.
              Som punkt 1, men send deres erfaringer til Modellflyseksjonen i NLF snarest.
              Ikke vent på høringsteksten før dere tar kontakt! Jo tidligere i prosessen innspillene kommer, jo enklere er det å påvirke det endelige resultatet! NLF er en diskusjonspartner i det som har med rekreativ(hobby) modellflyging å gjøre.
              Det vil si at NLF skal utforme reglene for oss hobbyflygere, de må lage noen regler som Luftfartstilsynet også kan føle er riktige. Så jeg håper vi for litt info nå på våren fra NLF.

Punkt 4.
              Om flere av dere samles og kommer i dialog med Luftfartstilsynet, kan det også være en mulighet. Vil ikke anbefale at alle ringer og lirer av seg masse frustrasjon. Se i pkt 1. Representanter fra klubber, organisasjoner, etc kan gjerne ta kontakt.
              Så benytt denne siden til å samles, ev. gi ut nyttig informasjon. Benytt muligheten til å samle mest mulig viten rundt fotoflygningen og erfaringer, send en samlet beskrivelse til Luftfartstilsynet snarest og svar på høringen som kommer til HØSTEN.

Jeg kommer til å tipse Luftfartstilsynet om denne tråden.

Det så også ut til å bli skille mellom Modellfly og Arbeidsrelatert flygning (Det blir det)
              Det hørtes også ut som at de største kamra fartøyene(helikopter?) veide opp mot 12 kilo??
              Flyr dere så tungt?

Jeg sa på møte at de som jobbet med dette, ikke risikerte fotoutstyret med dårlige helikoptre eller reservedeler.

Hva er skille mellom hobby og jobb, se svaret under:
              Skille mellom rekreativ og kommersiell flyging vil trolig ikke ha noen vektgrense som sådan, men vil bli basert på hva som skal gjøres, og om det foreligger tillatelse fra Luftfartstilsynet eller ikke.

Foto oppdrag er kommersiell flygning slik jeg forsto dem på møte.

Luftfartstilsynet er bekymret for størrelsen på flyene og mulighetene med FPV flygning.
              FPV, Her vil det bli krav om at flyet er synlig fra flygerens posisjon.

Så hobbyen vår kan skape farlige situasjoner. Jeg har sett flere skader på fly pga fugler. Så jeg har forståelse for deres bekymring.

Europeiske myndigheter strammer også til lov verket i luft rommene rundt omkring.

Luftfartsverket skal utforme regelverket i Norge for luftfartøy under 150 kg (0-150 kg)

Over 150 kg kommer EU med reglene. Og da blir det samme krav som til virkelige fly. (Kravene vil trolig i stor grad bli basert på kravene for bemannede fly, men tilpasset UAS.)

De som starter med personforfølgelse her vil bli slettet av undertegnede, jeg ønsker kun saklig info om noen vil følge opp. Da dette kan bli brukt av Luftfartstilsynet under utarbeidelse av det nye regelverket.

Mvh

Andreas Sundt
              Attached Files
              Mvh Andreas

Comment

• tema95
                • Aug 2002
                • 977

NLF følger med

Som Andreas nevner er NLF i inngrep med LT (for modell som vel for de øvrige luftsportene).

Dog vil vi nok bare beskjeftige oss med det som har med rekreativ flyging og gjøre, altså sport, rekreasjon, hobby.

Vårt viktigste mål er å skille mellom denne typen flyging og kommersiell bruk, slik at sportsflygern ikke blir pålagt de samme strenge krav som må komme for UAV/UAS.

FPV er et "sårt" område, men igjen må vi nok forholde oss til den flygingen som skjer innen synsvidde. Det nordiske møtet er enige om en presisering her som vi vil ta opp med LT.

Første møte mellom NLF og LT skjedde under Fagernesstevnet. Vi vil ha en tett dialog fremover.

NLFs tanker vil bli presentert under seksjonens ledermøtet i slutten av måneden. Er vi heldige vil LT være representert på møtet.

Jeg følger Andreas' eksempel og ber om at drittslenging, sure oppgulp og usaklige innlegg blir holdt unna denne tråden. Er noen sure på meg, så send heller en mail direkte til terje@modellfly.info!
                Har dere noe å fremføre i sammenheng med NLFs arbeide er ledermøte det eneste forumet hvor dette kan behandles på en saklig måte.
                Takk!

Og forresten: Det mangler fremdeles mange representanter til ledermøtet. En uke igjen av påmeldingsfristen!
                Last edited by tema95; 09-04-10, 11:26. Reason: skrivefeil
                Mvh Terje Martinsen
                leder Modellflyseksjonen/NLF
                www.modellfly.info

Comment

• Trolllet
                  • Apr 2008
                  • 167

Jeg fotograferer kommersielt med RC-utstyr, og er vel ikke ubetinget lykkelig over begrensninger. Jeg føler at regler blir innført pga rykter og forhold man tror eksisterer.
                  Selvsagt finnes helioppsett på 10-12 kg takeoffvekt, og jeg blir sannsynligvis selv eier av et slikt i løpet av året.
                  Nå er det jo ikke sånn at jeg tenker å drive fotografering for eiendomsmeglere med et slikt utstyr. Til det har man fine elektroheli i 600-klassen eller teleskopmaster. De plassene der man bruker store maskiner er gjerne i forbindelse med naturopptak eller reklame i mer øde landskap (dvs langt bort fra folk og fe).
                  Dessuten er jeg mer bekymret for skader fra enkelte typer modellfly enn fra fotoheli. Et helikopter i trøbbel vil oftest treffe Terra Firma ganske kjapt og nært der problemet oppsto.. Hvis man da hovrer over gressplener og flyr utenom hus og folk i urbane strøk, er det veldig liten risiko for at helikopteret skal gjøre vesentlig skade. Det sier seg selv at kan man ikke unngå disse ”hindringene”, så flyr man ikke der.

En jetmaskin eller gigantfly av annen type kan fortsette flere hundre meter uten radiokontroll før det treffer bakken. Ganske mange av modellflyplassene her i landet ligger relativt nært bebyggelse og trafikkerte veier. Jeg tror faktisk at både frekvensen og omfanget av skader kan være vesentlig større for disse enn for de som flyr kommersielt. Med et kamera til 1.1 mill i buken ønsker man uansett ikke å risikere havari pga pilotfeil, dårlig vedlikehold, dårlige deler eller slurv i rutinene ellers.
                  Jeg har holdt på med RC siden 1984, og har sett mange vrak og elendige piloter få fly på stevner og oppvisninger rundt om.

Når det gjelder et kommende lovverk skjønner vi alle at man kan gjerne innføre det, men kan man håndheve det? Slik det er begås det mange lovbrudd hver dag innen bemannet flyging (ref de høye ulykkestallene innen GA de siste 20 årene). Ikke alle lovbrudd fører til ulykker, men flyging under bruer, mellom bygg/tårn, ”hilsing” på naboen som er på hytta osv. ser unektelig ganske hårete ut. Slike ting ser jeg hvert år.
                  Hvem skal skille på om jeg tar bilder som skal selges eller brukes i mitt personlige fotoalbum? Hvem kommer og sjekker heliet mitt for å se etter originale deler, veie det og sjekke mine evner som pilot?

Når det gjelder ulykkesstatistikken for kommersiell foto fra RC-maskiner. Har noen hørt om ulykker i det hele tatt rundt om i verden?

Jeg ser frem til at denne tråden fortsetter utover året.

Comment

• Sniper
                    • Nov 2005
                    • 1386

Originally posted by Trolllet
                    Jeg fotograferer kommersielt med RC-utstyr, og er vel ikke ubetinget lykkelig over begrensninger. Jeg føler at regler blir innført pga rykter og forhold man tror eksisterer.
                    Selvsagt finnes helioppsett på 10-12 kg takeoffvekt, og jeg blir sannsynligvis selv eier av et slikt i løpet av året.
                    Nå er det jo ikke sånn at jeg tenker å drive fotografering for eiendomsmeglere med et slikt utstyr. Til det har man fine elektroheli i 600-klassen eller teleskopmaster. De plassene der man bruker store maskiner er gjerne i forbindelse med naturopptak eller reklame i mer øde landskap (dvs langt bort fra folk og fe).
                    Dessuten er jeg mer bekymret for skader fra enkelte typer modellfly enn fra fotoheli. Et helikopter i trøbbel vil oftest treffe Terra Firma ganske kjapt og nært der problemet oppsto.. Hvis man da hovrer over gressplener og flyr utenom hus og folk i urbane strøk, er det veldig liten risiko for at helikopteret skal gjøre vesentlig skade. Det sier seg selv at kan man ikke unngå disse ”hindringene”, så flyr man ikke der.

En jetmaskin eller gigantfly av annen type kan fortsette flere hundre meter uten radiokontroll før det treffer bakken. Ganske mange av modellflyplassene her i landet ligger relativt nært bebyggelse og trafikkerte veier. Jeg tror faktisk at både frekvensen og omfanget av skader kan være vesentlig større for disse enn for de som flyr kommersielt. Med et kamera til 1.1 mill i buken ønsker man uansett ikke å risikere havari pga pilotfeil, dårlig vedlikehold, dårlige deler eller slurv i rutinene ellers.
                    Jeg har holdt på med RC siden 1984, og har sett mange vrak og elendige piloter få fly på stevner og oppvisninger rundt om.

Når det gjelder et kommende lovverk skjønner vi alle at man kan gjerne innføre det, men kan man håndheve det? Slik det er begås det mange lovbrudd hver dag innen bemannet flyging (ref de høye ulykkestallene innen GA de siste 20 årene). Ikke alle lovbrudd fører til ulykker, men flyging under bruer, mellom bygg/tårn, ”hilsing” på naboen som er på hytta osv. ser unektelig ganske hårete ut. Slike ting ser jeg hvert år.
                    Hvem skal skille på om jeg tar bilder som skal selges eller brukes i mitt personlige fotoalbum? Hvem kommer og sjekker heliet mitt for å se etter originale deler, veie det og sjekke mine evner som pilot?

Når det gjelder ulykkesstatistikken for kommersiell foto fra RC-maskiner. Har noen hørt om ulykker i det hele tatt rundt om i verden?

Jeg ser frem til at denne tråden fortsetter utover året.
                    Det blir vel litt som i USA og kjøring i alkoholpåvirket tilstand. Det er lov å ta seg en øl og kjøre etterpå. Men dersom det skjer noe så sitter du litt i klisteret, fordi du faktisk har drukket. Regelverket er der, og blir brukt når noe inntreffer. Tror det kan være lurt å ha det "riset bak speilet". Håper for all del det ikke blir for rigid, før det evt er behov for det.
                    Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Fins det ikke pr i dag et regelverk som omfatter kommersiell bruk av modeller til fotografering fra luften? Jeg hadde inntrykk av at dette allerede er regulert i en form?
                      Er ikke så sikker på at LT vil basere seg på rykter, jeg gjetter på at dem er mer seriøs og har en brukbar anelse om hva som skjer innen denne hobbyen. (Kanskje siden jeg stadig er i kontakt med dem i jobben?)

Derimot er jeg ganske så sikker på at det i framtidig regelverk vil bli krav om å sende skademeldinger når det skjer uhell av en viss størrelse. På lik linje med det fallskjerm, HG og PG bruker for å jobbe med å redusere antall skader og uhell og for å kunne redusere ulykkesrisikoen og bedre sikkerheten kontinuerlig. Såkalt holdningsskapende arbeide. Det skader ikke hobbyen vil jeg tro.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Sundtair
                        • Feb 2009
                        • 1280

Modellflyseksjonens ledermøte 2010

Kopiert fra tråden om Modellflyseksjonens ledermøte 2010
                        Som det er meddelt på www.modellfly.info kommer Morten Raustein fra Luftfartstilsynet for å fortelle om LTs arbeidsprogram og planer for ubemannede luftfartøyer, hvor modellfly etter hvert får en naturlig plass.
                        Jeg må nok si at her bør man melde seg på fort som bare det. En gylden mulighet til å snakke direkte med en av de som skal sikrestille regelverket.
                        Jeg håper å fly med video briller en dag. så jeg regner med at det vil være greit bare det skjer på definerte områder.
                        Ta med utstyret deres og vis det fram for Luftfartstilsynet, og beskriv bruken

Ops...Påmeldingsfristen gikk ut 16 april. til dette møte så det må nok spørres litt.
                        Andreas
                        Last edited by Sundtair; 22-04-10, 10:55. Reason: Frist
                        Mvh Andreas

Comment

Working...