Announcement

Collapse
No announcement yet.

Starte motoren ved depotet eller på stripa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Starte motoren ved depotet eller på stripa?

    Hvor foretrekker dere å starte motoren på helikopteret/flyet? Jeg ser at mange starter motoren ved depotet blant folk for så å bære det til stripa.

    Jeg synes det ser litt skummelt ut å bære et helikopter med motoren igang rundt blant folk, så jeg foretrekker å bære det ut på stripa for så å starte det. Det samme gjelder forsåvidt fly. Det ser litt hårete ut å bære eller taxe et fly med propellen igang med unger og folk virrende omkring.

    Er det noen regler på det rundt i klubbene?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Vi har innført start på stripa fra 2009.(startbox)
    Er vi alene gjør vi som vi vil.

    Comment


    • #3
      Sikkert et teit spørsmål, men hva er en startbox?
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        I Trondheim har vi egne startbokser langs stripa. Adskilt fra depoet med gjerde og 2,5m sikkerhetsnett. Starting i depot strengt forbudt.
        Trond Dullerud
        Trondheim Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          F.eks en liten firkant nede ved siden av stripa med en stolpe som vi fester flyet i med propellen fra folk. Eller som vi også har, et helibord ved siden av startbox'n/område til helifolket.

          Sikkert dårlig forklart.

          Comment


          • #6
            Hvis man har en hjelper til å holde/dobbeltsjekke litt, så ser jeg ikke så mange ulemper med å starte i depotet. Har selv en 10 kg fieldkasse med 12v batteri, pumpe og gammeldags starter, så for meg å drasse ut alt utstyret samt modell blir ganske strevsomt. Hvis man har batteristarter og f.eks align sin 2in1 så er det mere lettvint. Men nå også i kulda bruker jeg hvertfall delvis lang tid på å få start, og da er det greit å ikke okkupere stripa til folk som vil f.eks lande.
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

            Comment


            • #7
              Man skal vel ha en rimlig hårete clutch og motor i helien, om man ikke skulle klare å holde igjen rotorbladene OM motoren skulle finne på noe tull mens man bærer heliet til stripa. Eller?

              Jeg vet at en av "norges fremste" på stormodeller, en gang startet sin store modell med diger stjærne i snuten, og taxet gjennom hele depoet på Rena for noen år siden. Det gikk galt til slutt. Heldigvis traff han ikke folk, men et markeringslys. Snakker meg om................
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Når har eg ikke vært så veldig aktiv i klubbmiljøer enda, men eg tipper praksisen på akkurat dette varierer etter hvor gode fasilitetene og hvor stor stripa er.

                Personlig har eg aldri hatt problemer med å holde igjen rotoren på helikopterene mine når alt har gått som planlagt. Men den ene gangen det gikk galt var eg glad eg var alene. Så eg kan godt forstå evnt påbud om å starte på stripa. Den rotoren får raskt bygget seg opp stort moment...

                Men, det bør jo ikke være noe problem å starte på stripa med onboard gløder og Align Super Starter(modifisert med belteklippholder)
                Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

                Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                Comment


                • #9
                  Tar man denne sporten litt seriøst må man ta dette med sikkerhet på alvor.
                  Jeg har vel hørt alle argumentene som, "ingen eller lite folk i depoet", "jeg har gjort dette i alle år uten uhell" osv.osv....

                  De fleste seriøse klubber har forbud mot oppstart andre steder enn i startboks som er sikret og har ett regelverk rundt dette med sikkerhet på stripa. Enda så skjer det , noen "skal bare" og får ikke tilsnakk forde de er gamle i tralten og vet sikkert hva de gjør eller ingen gidder å si ifra for man er litt for mye kompis med vedkommende.

                  Den som har drevet med sporten over litt tid vet at "shit happens", propeller kan løsne, elektronikk kan klikke osv. samme hvor forsiktig og nøye man er av utsjekk av utstyr før bruk.

                  Vil henstille til alle klubber og enkelt personer til å gå litt i seg selv å tenke gjennom/ diskutere sikkerhet der man opererer , selv om man har ett bra regelverk i klubben og om ingen alvorlige ting har skjedd på deres stripe. Man kan aldri ha for mye fokus på dette med sikkerhet. Viktig at man legger seg til gode personlige rutiner og følger disse hver gang man skal ut å operere hjulvispen eller balsa/depron flaket sitt, samme om man er alene eller flyr sammen med andre.

                  Det var dagens pekefinger , og jada , har gjort alt for mye rart selv da jeg begynte å fly uten opplæring utenfor noe etablert miljø og ikke viste bedre.

                  La oss hjelpe hverandre til å få ett trygt å sikkert miljø, ikke vær redd for å si ifra til hverandre hvis man ser skumle ting som skjer. Ta det posetivt at noen sier ifra til deg, at nå gjør du noe som kanskje ikke var så lurt. La oss ha det gøy og morro på stripa uten personskader av noe slag.
                  ____________________
                  : -Exlex-
                  : Thor Arne Jensen
                  :::::::::::::::::::::::::::

                  [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                  Comment


                  • #10
                    Sikkerhetstenkning rundt moellflly/helikopter-sporten er viktig. Og blir stadig viktigere ettersom modellene blir større. Klubbene blir også større. Med resultat av mer folk på stripa.

                    Hensikten med startbokser/områder, er å kunne starte modellen på et trygt sted der man er fysisk adskilt fra depot, og ikke til hinder for flyging/landing etc. på stripa. Har holdt på med denne hobbyen så lenge nå, at jeg har fått med meg noen stygge episoder.
                    For noen år siden så jeg hvor stort hakk i armen en liten 40-size flymotor kan lage i armen til voksen mann. Ikke hyggelig. Meget rask tur til sykehuset etterpå.
                    En god venn i klubben parkerte et 400-size el-heli i leggen. 11 sting. Ble vinket kjapt forbi køen på legevakta da han forklarte at han hadde vært involvert i ei helikopterulykke.
                    Har flere stygge episoder på lager, men velger å ikke gjengi dem her da de kan oppfattes som kritikk av sikkerheten ved klubber rundt om.

                    Selvsagt har ikke alle klubber like stort behov for sikerhetsanordninger/regler. Men man bør i alle fall tenke gjennom sikkerheten ved det man holder på med regelmessig. Etter min erfaring dukker de mest tvilsomme forholdene opp når små klubber inviterer til treff, og oppstart av motorer, taxing osv. gjøres slik det alltid er blitt gjordt.
                    Trond Dullerud
                    Trondheim Modellflyklubb

                    Comment

                    Working...
                    X