Unconfigured Ad

Collapse

Hvor (max) kallt har det vært når du har fløyet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raptor
    • Sep 2003
    • 837

Hvor (max) kallt har det vært når du har fløyet?

På 1980 tallet en gang fløy vi - noen kompiser her i Bamble/Telemark på et islagt vann. Det var 25 minusgrader og vi gikk på skift til en Volkswagen buss og innhentet varmen der eieren hadde parafinvarmer inni. Den var så neddugget at det så ut som om det foregikk helt andre ting der inne Motorene (glow) ja det var jo et kapittel for seg selv. For å få disse til å gå rent så måtte vi emballere de (toppen) med Freias sølvpapier som sjokoladen dengang hadde rundt. På den tiden så gjorde man allt for å få seg noen turer uansett hvor kallt det var...
    I dag? Jo da er man blitt en pingle - flere med meg har kapitulert når tempen er under 8-10 minus..!
    Mvh.
    Rolv Leirro
  • lillejon78
    • Dec 2005
    • 1530

jeg flyr ikke når det er minus engang, jeg vil ha det behagelig å kjekt når jeg flyr, kan ikke si det er behagelig når det er masse minus å fingra er stivfrosne å du er ikke sikker på om du er borti spakene engang
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• torqueflite
      • Sep 2008
      • 48

Hvor kaldt det var på bildet av havnebassenget vet jeg ikke, men den dagen var det fra -15 til -20.

Bildet av supertigeren viser hvordan mine motorer ser ut om vinteren. Tyve sekunder med en propanbrenner, så starter den greit. Man må bare huske å ikke sette fra seg propanbrenneren på isen, da blir den så kald at gassen ikke vil ut
      Attached Files

Comment

• johanngj
        • Nov 2007
        • 533

Har vel fløyet i -15 til -17, men bare om det er sol. Og jeg bruker Raydiowarm (også kalt homovott av skeptikere), så det er vel heller motor og ikke fingre som setter begrensninger.
        Med vennlig hilsen
        Johannes Gjessing GMFK
        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Sist gang jeg var ute å fløy så sa kapteinen at det var -70 grader der ute......

Comment

• Raptor
            • Sep 2003
            • 837

Ja

Originally posted by Quadrocopter
            Sist gang jeg var ute å fløy så sa kapteinen at det var -70 grader der ute......
            Det har det mange ggr. vært også da jeg har fløyet til Asia mm. men jeg tenkte på Rc og bakketemp.. heh he..
            Mvh.
            Rolv Leirro

Comment

• Propepperell
              • Jun 2005
              • 1093

Sist helg var det vel ca -15 eller noe deromkring. Fikk meg 3 turer med min Sebart Katana på Gjersjøen før fingrene frøs helt til is. http://www.youtube.com/watch?v=4crX7owRUwo

Steike det var kaldt. Jag har (foreløpig) ikke varmevott til radioen...

Peter
              Peter Rahm
              Siggerud
              Cirrus RCFK

Comment

• vaffel
                • Jun 2005
                • 102

Fløy elektrisk på isen på Åsvann i Tvedestrand i romjula. Da var det vel rundt 12 minus tipper jeg
                Stolt eier av;
                CNC Fres

Comment

• ofremmi
                  • Sep 2002
                  • 490

Jeg hadde en trasstur i romjula hvor bilen min påsto at det var -21°C, alt for kaldt. (blog.ofremmi.info)

Grensen nedad i stille vær (helst med sol) er etter mange års erfaring satt til rundt -10°C.
                  www.ofremmi.info

Comment

• Kleffa
                    • Mar 2009
                    • 137

-26 er vel det kaldeste jeg har flydd i.... Blei egentlig mest varming av motor for å få liv i dritten.... Nitromotorer er ikke akkurat lettstarta i den kulden... Må vel føye til at det ikke blei lenge i lufta.
                    Youtube: Flygutta
                    -----------------------------
                    Fly:Pilot-Rc Sbach 50cc elektro,Sebart Sukhoi 50Ev2, Sebart Pitts Python 50E, Sebart Angel 30E, Sebrart Katana 120E, Seagul Decathlon 60s, Kinetic 800, axn floater, Phoenix Yak 60s, Multiplex Fun Cub, SuperSport 40s, GP Yak 54, Multiplex Twister, Giant Cessna 182, P47Funfighter, AT-6 Texan Funfighter.
                    Heli: T-rex 700,T-rex 450
                    Kleff@ [Arne Ivar Kleven]
                    (34 år ung)
                    www.flygutta.com
                    www.vfkm.no

Comment

• jotto
                      • Jul 2007
                      • 3060

Fløy i -20 i romjula. Det gikk overraskende lett å få start på nitromotoren (T-Rex 700), men da kom heliet rett fra en varm bil.

For noen uker siden prøvde jeg i -15, men da var det ikke sjans å få start på motoren. Jeg antar at det skyldes at motoren rakk å bli like kald som omgivelsene før jeg prøvde å starte.

Raydiowarm med lommevarmer i er tingen! Man må bare passe på å lufte litt mellom flyturene så ikke fuktigheten rekker å kondensere og fryse på vinduet.
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Raptor
                        • Sep 2003
                        • 837

10- hmmm

Originally posted by ofremmi
                        Jeg hadde en trasstur i romjula hvor bilen min påsto at det var -21°C, alt for kaldt. (blog.ofremmi.info)

Grensen nedad i stille vær (helst med sol) er etter mange års erfaring satt til rundt -10°C.
                        Jeg er blitt en pingle med flere i mitt nærvær..Helst ser jeg for meg sol og nesten blue screen og 2-3 minus..Noe er ikke bedre enn det. At det knitrer i snøen assisierer til kulde - masse kulde. Har faktisk i år opplevet i år og måtte rigge modell i 2 etapper p.g.a kulde men det likte jeg dårlig. De varmeposene til Clas Olsson er jo en vits..Så vidt lunken blir de.
                        Er det for kallt stiller jeg godt påkledd og er sosial, men fly nei..Har drevet såpass lenge at det er ikke noe katastrofe om en dag går i vasken. Vannet vi flyr på skal brøytes i dag (fredag) og nå er jeg mega flysugen..Håper helga gir bra vær..Ingenting er bedre enn samholdet på isen med venner. Jeg sier 50% med flyvning og resten sosialt...Da skulle en ønske der og da at våren aldri kom..eller?

I denne ironien så er det rart..Om sommeren snakker en om å fly på isen - så fint det blir..
                        Om vinteren på den verste kulde så ønsker en sommeren med varmen.. Håper forholdene holder seg til Påske...Det hadde vært prima! Så er det på'n igjen..
                        Mvh.
                        Rolv Leirro

Comment

Working...