Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Unconfigured Ad
Collapse
Rettsaken ifm Notodden 2003 er i morgen i Notodden..
Tja, det kan jeg vel i noen korte stikkords form.. ellers er det bare å søke i forumet her så finnes det mer info der også..
Saken gikk ut på at en dude sverget hevn over kongsberg modellflyklubb (som arrangerer notodden stevnet), og i fjor så stod han på andre siden av elven/åsen med fri sikt mot flyplassen på notodden..
I bilen hadde han vist utstyr som han hadde laget selv (modifisert) for å se hvilke kanaler som var i bruk (frekvenser).. så hadde han en modifisert sender som kunne sende på våre frekvenser (samme som vi flyr på).. Dermed var det bare for han å se i kikkerten når noen fløy, sjekket hvilken frekvens det var og stille inn senderen på denne frekvensen og trykke på knappen.. vips der krasjet flyet...
Han hadde vist store sterke sendere, så dem jammet signalene såpass at en måtte være ganske nærme sin egen sender for ikke å bli rammet.
Totalt 7 fly (tror jeg det var) som krasjet, flere Jet fly og noen propellfly ble rammet av dette.
artig er det i hvertfall ikke, synd at det skjedde.. Notodden stevnet som ellers er et meget bra stevne fortjener ikke noe slikt..
Derfor skal han "nagles" i retten slik at han aldri får sjangsen til å gjøre noe slikt igjen..
Ellers kommer det vel mer informasjon etter rettsaken tenker jeg...
Håper fyren får så øra flaggrer i retten!! Jeg var en av de som måtte hoppe til siden for ikke å bli rent i senk da han uheldige stakkaren med Boing'en mistet (ble fratatt) kontrollen. Han kan blånekte alt han orker, men de av oss som (uheldigvis) vet hvem dette er har vel mer tro på å vinne i lotto noen helger på rad enn at det ikke var han som stod bak...
Rettferdigheten har seiret!! Fjernkontrollmannen er dømt!! Mine 'kilder' sier at han har blitt dømt til å betale 200' i erstatning og fått 30 dager ubetinget + noe betinget.
ehh.. han er nok ikke helt dømt enda tror jeg... kom bare ut at aktoratet la ann til 90 dagers fengsel, hvor 30 gjøres betinget med 2 års prøvetid.. samt å betale erstattning på 200.000,-
Forsvarer mener at dette er for mye, så det blir nok litt anking og slikt, så jeg er nok redd at saken ikke er heeelt ferdig enda..
Men den som venter på noe godt.. venter oftest forgjeves..
ehh.. han er nok ikke helt dømt enda tror jeg... kom bare ut at aktoratet la ann til 90 dagers fengsel, hvor 30 gjøres betinget med 2 års prøvetid.. samt å betale erstattning på 200.000,-
Det var da ikke meningen å være forhastet, men jeg håper da virkelig at dette blir det endelige resultatet. Jeg fikk en telefon fra en god venn i KMFK som hadde snakket med formannen i klubben, og det er bakgrunnen for denne (kanskje) forhastede gledesmeldingen....
Krever fengsel for modellfly-sabotasje
NOTODDEN: Aktor krevde i går 30 dager ubetinget og 60 dager betinget fengsel for mannen som står tiltalt for å ha styrtet syv modellfly på Notodden i september 2003.
KREVER FENGSLING: Politiadvokat Gunleik Smestad krever at «modellflymannen» blir satt i fengsel.
Av: ASBJØRN TORGERSEN (www.ta.no)
Dessuten krever politiadvokat Gunleik Smestad at mannen idømmes å betale om lag 210 000 kroner for utøvelse av grovt skadeverk til de skadelidte.'
Grunnlaget for denne saken må man tilbake til 13. september 2003 for å finne. Da foregikk det et modellflystevne på Notodden hvor i alt syv fly gikk i bakken med omfattende skader etter at «pilotene» mistet kontrollen over flyene. En 59-åring fra Kongsberg ble senere på dagen anholdt av politiet, basert på tips fra noen som var tilstede på flystevnet.
Tipset gikk ut på at mannen skulle ha vært i nærheten med senderradio og store antenner som forstyrret radiofrekvensen som styrte flyene, med det resultat at pilotene mistet kontrollen over disse verdifulle modellflyene. Fly som kan ha opptil tre meter lange vingespenn og motorer med størrelse tilsvarende en og en halv moped.
TRUENDE
Den siktede i saken har tidligere innrømmet å ha truet medlemmer av Kongsberg Modellflyklubb med hevnaksjoner, for å ramme klubben økonomisk. Det skal i lang tid ha vært en betent situasjon mellom den siktende og flere av klubbens medlemmer.
– Ja, det stemmer at jeg nok har kommet med slike verbale trusler. Men det har jeg også innrømmet, uten at det betyr at jeg vedstår meg det jeg her er siktet for, sier den siktede til TA i en av rettspausene.
TIDSASPEKTET
Selve tidspunktet da flyene en etter en gikk ukontrollert i bakken, kan synes å bli et springene punkt når dommen skal fattes. Ett av forsvarets førte vitner fortalte nemlig at han og samboeren besøkte den siktede på Kongsberg nettopp i det tidsrommet som de fleste modellflyene skal ha styrtet på Notodden. Antagelig et punkt som vil bli grundig diskutert før dommen faller.
I alt var det innkalt seks vitner som skulle forklare seg om modellflygning og andre forhold rundt selve flystevnet. Sjelden opplever man så mye sakkyndige forklaringer om frekvenser, watt og desibel.
– I min prosedyre har jeg valgt og ikke legge for stor vekt på alle disse tekniske forklaringene. Vi har konkludert med at det er overveiende sannsynlig at den siktede er skyldig etter tiltalen. Det foreligger såpass mange objektive fakta i sakens anledning at vi ikke er i tvil om skyldspørsmålet, forklarte aktor, politiadvokat Gunleik Smestad.
Som fagkyndig instans har aktoratet benyttet seg av overingeniør Trond O. Vatne i Post- og Teletilsynet. Han har bekreftet at det beslaglagte radio- og antenneutstyret kan ha vært brukt for å sabotere flyene som krasjet. Politiet har derfor krevd inndragning av senderen. I alle fall inntil dom faller den 31.august.
--------------------------
Da får vi vente til 31.august å se hva som skjer..
krysser fingrer og tær
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment