Unconfigured Ad

Collapse

Noen klubber/flystriper som har ladestasjon tilgjengelig?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nomore
    • May 2006
    • 517

    #1

    Noen klubber/flystriper som har ladestasjon tilgjengelig?

    Hei,

    Nå som elektro blir mer og mer populært(samt at alle fly og radioer trenger batterier uansett) så tenkte eg det måtte være veldig praktisk å ha en "ladestasjon" rett på stripa.

    Et par blybatterier seriekoblet med et solcellepanel tilkoblet hadde jo gitt 12v tilgang for en del ladinger. Så kan alle ta med lader og det de trenger av kabler for å lade utstyret sitt.

    Noen som har gjort tilsvarende? Hvordan ser det ut og hva ble evnt brukt av utstyr?
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul
  • Guest

    #2 Unapproved
    Nei, vi bruker stort sett bilbatteriene våres. Men trenger vi mye strøm har vi jo kompressor. Men jeg ser de som har 5-10 pakker kommer alltid ferdig ladet.
    Last edited by Guest; 18-04-10, 12:12.

    Comment

    • RGJ
      • Jul 2004
      • 922

      #3
      Vingtor

      vet Vingtor hadde et opplegg på ÅS hvordan kapasitet det er på dette vet jeg ikke!
      Knaksje en fra Vingtor kan redgjøre for dette
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment

      • nomore
        • May 2006
        • 517

        #4
        Bilbatteriet ser eg på som en nødløsning, men mulig, naturligvis. Og står man på stripa med tomt senderbatteri kan eg ikke tenke meg større nød

        Nå vet eg ikke hvilke budsjetter klubbene rundtom opererer med, men en komplett løsning bør la seg muliggjøre for en 5-7k.

        Forslag til deler:
        - Batteri(er). Ca kr 600 pr stk. To stk kr 1200,-
        - Laderegulator. Ca kr 1000 pr stk. En stk.
        - Solcellepanel. Ca kr 1500 pr stk. To stk kr 3000,-

        Så er det bare for alle å ta med seg en 12v computerlader av eget ønske så kan man fly hele dagen
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

        Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

        Comment

        • audifrik
          • Mar 2008
          • 497

          #5
          Vi har strøm lagt opp til brakka vår med 220v ut.
          Vi plugger lader rett i, evt via power.
          Selv bruker jeg også bil batteriet ved behov.

          Kommer alltid med full ladet batterier på stripen,
          Både sender, mottaker og lippo.
          Last edited by audifrik; 18-04-10, 12:38.
          Lower, Lower, oops.
          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #6
            På Skoger (Drammen) er det batterier og solcellelading. Men jeg har normalt ikke bruk for det... Alt er ladet før tur på stripa, og har nok batterier.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            • affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

              #7
              Originally posted by joo
              På Skoger (Drammen) er det batterier og solcellelading. Men jeg har normalt ikke bruk for det... Alt er ladet før tur på stripa, og har nok batterier.
              Det har stort sett jeg også, men når iveren er stor så blir det lading på Skoger. VI ser nå en tendens til at anlegget er for lite og det kreves snart en oppgradering med flere paneler og batterier eller alternativt ett godt agregat ett stykke unna for å slippe støyen. Elektro oppsettene blir kraftigere og kraftigere og dette krever jo sitt av en ladestasjon også....
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment

              • Guest

                #8 Unapproved
                Vi har et anlegg med 125watt solcellepanel og 2x 100Ah batterier. En skinne med ca 10 par bananbøssinger gir rikelige tilkoblingsmuligheter.
                I tillegg har vi lagt ledning ut til startboksen. Pga spenningstapet måtte vi ha et 7Ah batteri som buffer rett ved starteruttaket, men det fungerer bra.
                Systemet er kanskje litt overkill. Ett batteri og et 50-60w panel holder sikkert for de fleste.

                Comment

                • nomore
                  • May 2006
                  • 517

                  #9
                  Tenker også litt på dette med at LiPo batterier ikke skal ligge fullladet over lenger tid. Å kunne kjøre de i storage modus mens man pakker sammen på stripa og lade de opp igjen når man kommer hadde jo det vært ypperlig. Da slipper man å planlegge flyving også - bortsett fra når man skal ta noen småturer på lokale isolerte områder
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment

                  • MaxMekker
                    • Nov 2006
                    • 320

                    #10
                    220V på Flystripa i Skien (flittig)
                    =================
                    Runar Holm
                    www.maxmekker.com
                    =================

                    Comment

                    • Litespeed
                      • Jun 2005
                      • 1064

                      #11
                      I klubben vår ute i Høland har vi 220 volt ifra Hafslund , rett ut i 6 stk kontakter på utsida av klubbhuset, flittig i bruk dem ja..
                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment

                      • Thinnthinn
                        • Sep 2002
                        • 1172

                        #12
                        Husker ikke helt detaljene rundt ladestasjonen vår på Vingtor, men mener det er 4-6stk 120Ah blybatterier som vedlikeholdlades av et solcellepanel på taket av brakka. I tillegg har vi et 220V aggregat til microbølgeovn, vaffeljern osv... Tror det er planer om å kunne bruke aggregatet til "hurtig" lading av batteriene også.
                        De som flyr F3A elektro bruker i alle fall dette anlegget flittig, og det funker visst som ugler i tørt gress.

                        "Ute-delen" av ladestasjonen er to kobber-rør koblet til to mandige kabler som går inn i batteri-brakka.

                        ....Her er et bilde av ladestasjonen på Blackbird sin stripe:

                        (Mener å huske de har 12V ut på hvert start-bord også...)
                        Last edited by Thinnthinn; 19-04-10, 11:36.
                        Audun Thinn
                        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                        Comment

                        • nomore
                          • May 2006
                          • 517

                          #13
                          Pent. Veldig pent
                          Thorbjørn Kirkeleit
                          Haugaland Modellflyklubb

                          Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                          Comment

                          • ehaga
                            • Feb 2005
                            • 1173

                            #14
                            Vi kjøpte et strøm aggregat som leverer 220V. Deretter har vi satt opp 3*20 amp power supply som brukerne kan koble laderne sine til. Selvfølgelig et fint bord som alt står på.

                            Fungerer helt utmerket og en løsning som kan tas med når vi drar på klubbtur.
                            - Erik -

                            ------------------------------------------
                            Logo 600SX + 6003D
                            Logo 400SE

                            Futaba 18MZ

                            Comment

                            • jotto
                              • Jul 2007
                              • 3060

                              #15
                              BlackBird har et 12V-anlegg som lades av solcellepaneler. Det fungerer fint for mottaker- og radiobatterier, men det er ikke dimensjonert for elektrorevolusjonen. På godværsdager når mange kommer trekkende med store modeller og dertil store batterier, blir det fort for lav spenning.

                              Dette er vel et generelt problem på klubbene rundt omkring som har lignende 12V-anlegg. Vi trenger mobile atomkraftverk. Noe for HobbyCity?

                              På den andre siden - lipo-prisene faller jo stadig. Nå får man 25C 5000 mAh-batterier på HC til $60. Det begynner (nesten) å bli realistisk å dra med seg nok batterier til en hel dag.
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...