Unconfigured Ad

Collapse

Matte/trekk/overflate til helipad?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nomore
    • May 2006
    • 517

Matte/trekk/overflate til helipad?

Hei,

Eg tenkte eg skulle rote i sammen en helipad nå som sesongen er i gang. Tenkte ikke å gjøre det så veldig avansert. To plater som sammenslått blir 100x100cm eller 150x150cm med henglser i midten for eks for enkel lagring i bil.

For å gjøre det enkelt er det jo bare å male overflaten med noe passende, som er godt synlig på både asfalt, grus og på gress. Men, eg tenkte å trekke over et eller annet materiale som er litt mykt, gir mye friksjon og som tåler litt. Forslag?

Tenkte på trekk som man typisk kjøper til høytalere, og spraylakere kanten eller noe. Men er usikker på hvor godt det materiale tåler nitro og annet griseri
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul
  • nomore
    • May 2006
    • 517

Kunstgress var en genial ide

Må bare male det signalrødt eller sjokkrosa så eg lett klarer å skille den fra "vanlig" gress
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• Brumm
      • Apr 2008
      • 1816

Her er litt å velge mellom

Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Ikke dum idé! Den burde jo tåle å stå utendørs i allslags vær også. Jeg har en lokal plass der jeg bruker å fly, men underlaget er litt vanskelig å lande på. Jeg får snekre meg en helipad og kle den med kunstgress.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• nomore
          • May 2006
          • 517

Hvor stor helipad tror dere trengs? Skal eg få plass til en Raptor 90/Align 700 ser eg at 160-180 cm trengs. Og så skal den være firkantet. Da blir det for eks 180x180cm. Men den skal være transportabel også. Første tanken min var å bruke 100x100cm, men det kan igjen bli for lite. Alternativet blir 90x180cm. Brettet sammen blir det da en firkant på 90x90cm.

Tanken er å brette den i to halvdeler, for å få plass i bilen. Men 75x75cm tar plass det også. Kanskje lage helipaden av 4 like store firkanter? Hengslet eller med låsemekanisme?
          Thorbjørn Kirkeleit
          Haugaland Modellflyklubb

Comment

• Øyvind M
            • Oct 2008
            • 837

hva med a å bruke brum sin mage? hørt den kan kjevles til alle mulige former
            dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
            Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
            Løten MFK
            Stay Frosty

Comment

• spitmk16
              • Oct 2005
              • 1367

Originally posted by nomore
              Hvor stor helipad tror dere trengs? Skal eg få plass til en Raptor 90/Align 700 ser eg at 160-180 cm trengs. Og så skal den være firkantet. Da blir det for eks 180x180cm. Men den skal være transportabel også. Første tanken min var å bruke 100x100cm, men det kan igjen bli for lite. Alternativet blir 90x180cm. Brettet sammen blir det da en firkant på 90x90cm.

Tanken er å brette den i to halvdeler, for å få plass i bilen. Men 75x75cm tar plass det også. Kanskje lage helipaden av 4 like store firkanter? Hengslet eller med låsemekanisme?
              Ikke ha 4 90x90 cm plater, med kunstgress henglet sammen slik du må håntere alt med en gang. Sørg for at de kan deles fra hverandre. Dette droget skal håndteres og, og totalvekten blir rimelig mye. Totalvekten blir fort mellom 50 og 100 kilo ett sted.
              Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• nomore
                • May 2006
                • 517

Eg vet ikke hvilken mage brumm har, men eg har hvertfall ikke mage til det. Enten det er brumm sin eller andres

Thorbjørn Kirkeleit
                Haugaland Modellflyklubb

Comment

• Pitch
                  • Aug 2008
                  • 59

Originally posted by nomore

Trenger den være så stor da? Hovedsaken er vel at helikopteret lander på et stødig underlag og at halen kommer litt opp fra bakken.
                  Einar Grobakken

HIROBO SRB QUARK | WALKERA 4G3 Brushless | T-REX 600 NITRO PRO, DS610, DS 760 M/BLS251 | T-REX 450 SE V2, HS-65 MG, GY401 M/S9650
                  FUTABA 10C 2.4 GHZ

Comment

• nomore
                    • May 2006
                    • 517

Ja, det er primærmålet. Problemet er at eg er ikke så treffsikker(enda). På en dårlig dag så må eg beregne avvik på ca 0.5-1 meter
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

Comment

• Pitch
                      • Aug 2008
                      • 59

Hehe, ser problemet. Du kan jo skru fast helipad´n til understellet så treffer du hver gang
                      Einar Grobakken

HIROBO SRB QUARK | WALKERA 4G3 Brushless | T-REX 600 NITRO PRO, DS610, DS 760 M/BLS251 | T-REX 450 SE V2, HS-65 MG, GY401 M/S9650
                      FUTABA 10C 2.4 GHZ

Comment

• arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

Originally posted by jotto
                        Ikke dum idé! Den burde jo tåle å stå utendørs i allslags vær også. Jeg har en lokal plass der jeg bruker å fly, men underlaget er litt vanskelig å lande på. Jeg får snekre meg en helipad og kle den med kunstgress.
                        Jeg har en åker ved siden av huset som jeg flyr på, men det er bratt. Lagde en helipad bestående av to gamle finerplater. Rampa måler 2,4 x 2,4. Heliet kan vibrere bortover plata pga vibrasjoner før bladene har foldet seg skikkelig ut. Men det problemet er løst om man har slike gummi ringer på skidsa.
                        Jeg har ikke villet kle det med noe da jeg regner med det vil bli fukt på plata som aldri tørker.

Når det gjelder mobil rampe så ser jeg ikke helt vitsen. Om du finner en plass rett nok til å legge en slik delt plate uten at den bukler seg eller blir liggende skrått, så er plassen sikkert fin nok å fly på som den er.
                        Prøv bare ikke å legge ut et løst teppe. Det kan suges opp i rotoren fortere enn du rekker å reagere.
                        Attached Files
                        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

Comment

• roadrune
                          • Jul 2007
                          • 2292

20x30 cm burde vel holde, Thorbjørn
                          Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• nomore
                            • May 2006
                            • 517

Siden sannsynligheten for at eg kommer til å lande hel er så liten mener du?
                            Thorbjørn Kirkeleit
                            Haugaland Modellflyklubb

Comment

Working...