Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan lage golfgrass til stripa?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flyfreaken
    • Dec 2009
    • 717

Hvordan lage golfgrass til stripa?

Hei, jeg har ei modellflystripe som jeg gjerne skulle hatt "golfgrass" på, har hørt at man skal legge på sand så marken ikke lager høler som gjør det ugjevnt. Hvordan sand kan brukes og i tillfellet hvor mye? Og da, hvordan gjør jeg detta på best mulig måte?

Takk for alle svar!
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

Du er heldig som eier en egen flystripe men hadde vel kontaktet en anleggsgartner på et golfanlegg få noen proffe råd , men de rette ingrediensene er nok Golfmatte gressfrø , bred tett rive og en 80 kg valse som du fyller med vann dette får å få dekke helt flatt og jevnt pluss masse sol og vann da ...
    Last edited by Litespeed; 22-04-10, 18:51. Reason: ...
    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Flyfreaken
      • Dec 2009
      • 717

Takk for tipsa, veit om en anleggsgartner som jeg kan spørre. Stripa mi er ikke så store greine, men det holder i hauær for en 16 åring!

Comment

• Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

...Skaff deg en greenkeeper...

Har "golfgress" på stripa hjemme (Krypkvein mener jeg det heter). Det vokser i alle fall mer utover enn oppover! Fikk det av en lokal golfklubb, og en kamerat (som er greenkeeper) hjalp til med planering og såing. Ville ikke kjøpt dette for den prisen jeg fikk oppgitt at det kostet!! Og de 80-100kg med kunstgjødsel vi hadde på etterpå var sikkert ikke gratis de heller!

MEN..
        Dette gresset krever MYE stell, og MYE vann... Skal du få det 100% må det klippes min.2 ganger i uka med trommelklipper, og vannes ofte. Du må og gjødsle jevnlig.

Hos meg blir gresset fort brunaktig om det har vært tørt lenge. Det er litt lite jordsmånn der, så det får ta noe av skylden. Jeg sprøyter en gang i året mot løvetann osv uten at det hjelper enormt.. Klipper og 1-2 ganger i uka i høysesongen. Det er ikke noe golf-gress matte hos meg, men det er det jeg vil kalle "helt greit".
        Attached Files
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Flyfreaken
          • Dec 2009
          • 717

Takk for hjelpa.

Comment

• kjetilmh
            • Jun 2006
            • 990

Det viktigste for en fin stripe er at det er kort gress.
            For å kunne klippe gresset veldig kort må underlaget være flatt.

Hvis du har en eksisterende gress matte som er du vil ha jevnere, så er det et godt alternativ og legge på sand. Gresset vil vokse igjennom sanda så legge du ikke legger på mer en ca 2-3 cm. Du kan jevne ut sanda med og dra en europall bortover bakken.

Vær oppmerksom på at kort gress krever mer stell enn lengre gress.
            Du må stelle gresse slik at det trives og vokser bra for og unngå ugress og mose.

Hvilken type gress det er, er etter min mening ikke så viktig.

Før du begynner bør du muligens regne litt på hvor mye sand du trenger.
            Det er ganske tungt.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

Working...