Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til valg av videodownlink

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Hjelp til valg av videodownlink

Tror kanskje jeg kan trenge litt tips av noen fpv-guruer.
    Jeg må skifte ut min gamle 2.4ghz downlink nå som jeg har gått over til 2.4 på radioen.

Det bør helst være rimelig pålitelig overføring av bilder innenfor en avstand på 250-300 meter. Det vil nok for det meste være fri sikt mellom tx og rx.
    -Det hadde vært fint å få til dette uten å måtte styre med ekstra retningsantenner og slikt.
    Videoen som overføres trenger ikke å holde noen voldsom kvalitet, det er bare snakk om å sende fra A/V-utgangen på videokameraet for å få et søkerbilde i en liten LCD-skjerm for kameraoperatøren.
    -Pris er også en faktor, det bør helst ikke koste en halv formue.

Er det noen som har gode tips om dette?
    Terje
  • nomore
    • May 2006
    • 517

Er du radioamatør? Det er så vidt eg forstår kun 2.4GHz båndet som er åpent for overføring om du ikke er radioamatør og det mest praktiske er derfor å beholde 35MHz på radioen for akkurat kamerahelikopteret. Enten ved å ha en eldre 35MHz radio liggende eller en 35MHz modul tilgjengelig.

For radioamatører er 1.2GHz tilgjengelig.
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

1.2/1.3 er IKKE lovlig som videodownlink for radioamatører. Det er en myte. Jeg ville sjekket om 5.8 er lovlig, hvilket jeg antar at det er.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• Te-raptor
        • Jul 2004
        • 693

Jeg er ikke radioamatør, men om det ikke er et alltfor voldsomt prosjekt å bli det kan jeg vurdere det dersom det vil gi meg vesentlig bedre downlinkmuligheter. Er det for eksempel nok å bruke et år på det hvis man kurser seg på fritiden?

Vil nok sjekke 5.8 først, det hadde jo vært lettere.
        Det som ihvertfall er sikkert er at kamerahelikopteret blir på 2.4. Det vil bli flydd utenfor regulerte modellflyplasser, og det virker jo også som om endel modell-piloter har blitt sløve med frekvenskontroll etter at 2.4 ble vanlig.

Når jeg tenker på hvilke verdier som kan bli hengende i kamerahelikopteret, og på hvilken skade det kan gjøre i en nyskjerrig tilskuerflokk blir jeg bare mer sikker på at jeg skal bruke 2.4 på radioen.
        Terje

Comment

• per.oines
          • Aug 2009
          • 296

Originally posted by Te-raptor
          Jeg er ikke radioamatør, men om det ikke er et alltfor voldsomt prosjekt å bli det kan jeg vurdere det dersom det vil gi meg vesentlig bedre downlinkmuligheter. Er det for eksempel nok å bruke et år på det hvis man kurser seg på fritiden?
          Sjekk litt her http://radiokurs.kursbase.net/

Tror jeg skal klare det på under et år ja. Fordel med elektrobakgrunn.
          -63.
          Graupner MC
          JR
          Multiplex
          Turnigy.
          Fly, alt for mange.

Comment

• Rappis
            • May 2007
            • 198

Originally posted by bjeff
            1.2/1.3 er IKKE lovlig som videodownlink for radioamatører. Det er en myte. Jeg ville sjekket om 5.8 er lovlig, hvilket jeg antar at det er.
            Som radioamatør har du lov til å sende på 23CM (1240 - 1300MHz) med inntil 20MHz båndbredde (og inntil 100W utgangseffekt på sender). Og det er flere deler av båndet som er avsatt til nettopp videosendinger.

Ref. http://www.nrrl.no/Images/Assets/vhf...0bp%202009.pdf
            Og http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/s...05-1340.html#5

Å bli radioamatør er ikke særlig krevende om du er god på elektronikk. Kjenner du til Ohms lov og litt antenneteknikk ifra før er du allerede godt på vei. Dersom du synes elektronikk, ohms lov, antenneteknikk osv er gresk, ja da vil du muligens slite

Comment

• jorna
              • Apr 2008
              • 101

Det er mulig jeg er helt på jordet nå, men jeg mener å ha lest (finner selvfølgelig ikke igjen siden der det stod) at kun bakkebaserte sendere var tillatt til ATV. Stemmer det?

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Never ending story......
                § 6. Tillatelse til bruk av radioutstyr
                Innehaver av radioamatørlisens tillates å ta i bruk radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd jf. forskrift 20. juni 2000 nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr. Utstyret må være i samsvar med krav i ITU-RR artikkel 25. Kravet gjelder ikke i nødssituasjoner, jf. ITU-RR artikkel 4.9.

Radioutstyr som ikke omfattes av generell tillatelse gitt i lov om elektronisk kommunikasjon § 8-1 første ledd, jf. forskrift 20. juni 2000 nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr, skal være innrettet og brukes slik at uønsket utstrålt effekt utenfor frekvensbånd angitt i § 5 er mindre enn 2,5 mikrowatt over 30 MHz og mindre enn 50 milliwatt under 30 MHz.
                Dette kravet er IKKE innfridd på noe av det som selges av "billig made in China" video sendere med "høyere effekt" utenom CE merket utstyr (det være 1,2 - 2.4 eller 5,8n GHz) og dermed har man heller ikke lov å bruke dette som radioamatør.
                Last edited by Quadrocopter; 30-04-10, 12:10.

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by Te-raptor
                  Tror kanskje jeg kan trenge litt tips av noen fpv-guruer.
                  Jeg må skifte ut min gamle 2.4ghz downlink nå som jeg har gått over til 2.4 på radioen.
                  .......?
                  vet ikke om du har tenkt å bruke dette som semiproff eller proff men i alle tilfeller så er det den fordel å være på riktig side av "lovverket" og da ender man opp men et 2.4GHz system på video delen.

Jeg forstår godt hvorfor du ønsker å ha RC sender delen på 2.4GHz med slikt dyrt utstyr hengende i luften, men som nevnt tidligere så fungerer ikke 2.4RC Tx og 2.4 Video Tx noe bra sammen.
                  Et alternativ til 2.4 GHz RC radio er det redundante 35 MHz diversity systemet fra ACT, eller tilsvarende fra andre produsenter.
                  Last edited by Quadrocopter; 30-04-10, 10:50.

Comment

• nomore
                    • May 2006
                    • 517

Og når det gjelder lovverket så er det greit å huske på/få med tillatelse fra Norsk SikkerhetsMyndighet også
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Hvis man skal ta den helt ut, så må man ha tillatelse fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet dersom man skal være 100 000% sikker på å følge loven. FPV kommer ikke inn under ATV, så det hjelper ikke om du er radioamatør.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• Te-raptor
                        • Jul 2004
                        • 693

Skal ikke bruke dette til fpv, kun downlink til kameraoperatør fra høyder opp til normalt ca 40-50meter max.
                        Terje

Comment

• nomore
                          • May 2006
                          • 517

Du må fortsatt ha klarering fra NSM for å ha lov til å ta bilder eller filme fra luften, bortsett fra som passasjer i rutegående eller chartret fly. Dette gjelder både FPV-flyvere, filming og fotografering.

Thorbjørn Kirkeleit
                          Haugaland Modellflyklubb

Comment

• Te-raptor
                            • Jul 2004
                            • 693

Originally posted by nomore
                            Du må fortsatt ha klarering fra NSM for å ha lov til å ta bilder eller filme fra luften, bortsett fra som passasjer i rutegående eller chartret fly. Dette gjelder både FPV-flyvere, filming og fotografering.

https://www.nsm.stat.no/Arbeidsomrader/Foto-kart/
                            Man kan søke for hver anledning eller for en lengre periode.
                            Terje

Comment

• bajas
                              • Aug 2009
                              • 54

Jeg er videoamatør så jeg har lov til alt. Ellers er alt ulovlig og bør ikke utføres, spessielt i kirketiden...

Hvis jeg var deg (noe jeg ikke er..heheh) og du på dødø og liv MÅ bruke 2,4 til RC så hadde jeg testa ut 5,8 på video.
                              Men hadde testa dette meget nøye før jeg satt det i traktoren.. 2,4+2,4 er som kjent 5,8 (nesten)
                              Det jeg hadde vært redd for er at videoen slår ut eller forstyrrer RC-linken din. Du må jo ha video TX mindere enn 20cm fra motageren din, og det er her problemet kan komme....

Ellers skal du gjøre som mange andre å kjøre 1,3 og samtidig si at det er uløvlig og at ingen må gjøre det...hehehehe...( jeg er SÅÅÅ morsom i dag)
                              Last edited by bajas; 30-04-10, 18:36.

Comment

Working...