Unconfigured Ad

Collapse

Hvor tungt flyr du....?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfalfa
    • Jul 2002
    • 988

Hvor tungt flyr du....?

Tenkte å lage en artig liten oversikt over hvor de forskjellige modellene til folk befinner seg, sånn rent størrelses/vektmessig.. Det er mye snakk om vingespenn, men jeg kunne tenkt meg å vite hvor tunge de mest brukte flyene til folk er...

Så... Fyr løs...
    129
    0 -> 6.9 kg
    56.59%
    73
    7.0 -> 25.0kg
    39.53%
    51
    25.1 -> 150kg
    3.88%
    5
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

0-6,9 blir for grovt - du bør dele dette trinnet opp i minst 3 deler!

90% av ARF/RTF som flys der ute i dag ligger under 7 kilo.
    Last edited by Quadrocopter; 01-05-10, 16:48.

Comment

• Larsern
      • Sep 2007
      • 756

Er ikke inndelingen litt vel grov?
      25-150kg er vel greit, da det uansett er ganske få i den klassen, men jeg synes det blir litt mere interessant hvis det deles opp litt mer i de lavere vektklassene.

Lars.

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Inndelingene ser ut for meg til å være valgt med tanke på eventuelt fremtidig regelverk. 7kg. og 25kg. I såfall er ytterligere oppdeling uinteressant.
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by arhennie
          Inndelingene ser ut for meg til å være valgt med tanke på eventuelt fremtidig regelverk. 7kg. og 25kg. I såfall er ytterligere oppdeling uinteressant.
          Står ingen ting om det i innlegget til TS.

Tenkte å lage en artig liten oversikt over hvor de forskjellige modellene til folk befinner seg
          høres mer ut som en generell sak

Ok, trodde det først var en form for seriøsitet men nå ser jeg at det var en skjult politisk agenda - trekk fra 1 på 0-7 kg
          Last edited by Quadrocopter; 01-05-10, 19:21.

Comment

• -GAS-
            • Jun 2007
            • 1323

Ser hvor du vil Geir Dette er de foreslåtte vektklassene til SU. Hvis man leser Pdf'n på 200 sider er det ganske synlig at de ikke vil ha modeller over 25kg. Sånn tolker jeg det ihvertfall.... med flere....
            Christen
            http://jetsofnorway.com/

Comment

• affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

Mener man at man ikke skal kunne fly modeller eller at det reguleres?

Blir det forbud skal jeg lage den største deiligste flystripa hjemme på morsgården og ha snublebluss og selskudd til folk som måtte bry seg!

Hvordan er reglene i UK og Tyskland feks? De pleier jo generelt å være ganske rigide i sine systemer.

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                Jeg har stemt hvertfall.
                En 7,8 kg, en 11,9 kg også har jeg tilgang på en 27+ kg som jeg tenkte å fly en del nå i sommer.

Comment

• Eagle
                  • Jan 2006
                  • 1299

Flyr mest store tunge beist, den jeg flyr mest med nå veier 26 kg. Ellers er vel alle mine modeller over 20, med unntak av 2.
                  Håper ikke at det kommende regelverket setter grenser for vekta, da det vil påvirke en stor prosent av de flyene som er i lufta i dag. Det er mulig at sikkerheten burde skjærpes, det som er dritten er at om noen går ned med en stor modell idag, så vet hele landet det, rykter går, men om jeg knuser Easy glideren min, så er det ingen som bryr seg, eller vet det. Det er i mine øyne ett lite hysteri på gang ang dette med store modeller og sikkerhet. Det er det samme med våpenloven. Pga noen ganske få idioter, så lider de lovlydige, mens idiotene fortsetter som før. Slik vil det bli med modellfly også.
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

Comment

• Larsern
                    • Sep 2007
                    • 756

Kjente jeg nesten ble litt irritert nå.

Kan trådstarter vennligst forklare seg?

Lars.

Comment

• Alfalfa
                      • Jul 2002
                      • 988

Det er ikke noe skult agenda, annet en at det er interessant å vite hvor i landskapet majoriteten av de modellene folk flyr faktisk befinner seg (små/middels/store)..
                      Og hvorfor da bruke andre inndelinger enn de NLF/SU bruker?
                      0-7 er små modeller, 7-25 er middels, 25+ er stort..

Hvis man ikke tåler at noen ønsker en uhøytidelig oversikt, så bør man vurdere beroligende...

Jeg synes det kunne være interessant å vite, da jeg ser at modellene blir større og større, men er det sånn at de som har store modeller får flere, eller er det flere som forlater glow og havner på større bensin.. Eller holder folk stort sett på med mindre modeller...

Så... Er det skjult politisk agenda?
                      Jeg er og har alltid vært ganske åpen på at SU's forslag, slik det foreligger i revidert utgave, ref. sikre kilder, er noe av det mest presise nakkeskuddet på seriøs norsk modellflysport som noen noensinne kunne foretatt, og at det skulle komme innenfra miljøet gjør meg rimelig varm innvendig.
                      Det er som om NFF skulle gå inn for å forby spilling med oppblåste (fot)baller, evt. at det kun skal brukes dartpiler og at innkast skal foretas ut av banen, samt at kun dommeren (og hans venner/kumpaner) har lov til å være i fysisk kontakt med ballen/pila....

Og alle som kjenner meg i modellflysammenheng, evt. har lest andre innlegg fra meg her på forumet bør vel neppe være i tvil om hva jeg mener, så at det skulle være noe "skjult politisk agenda" er bare pissvass.... Tolk det som du vil.. Jeg pleier å si hva jeg mener, ganske direkte (og underskrevet med navn - hint), ref. de 4-5 foregående setningene...
                      Og såvidt jeg vet så er jeg vel den eneste som hittil har giddet å sette meg inn i det opprinnelige forslaget og hatt baller til å gi en skriftlig tilbakemelding til NLF om hva jeg mener om det, desverre.. Det burde veldig mange flere ha gjort.. Bare så det er sagt...

Jeg er ikke medlem av NLF lengre heller, så jeg kommer uansett til å fly hva jeg vil til noen skyter ned meg eller flyet med tvang. Da får man isåfall anmelde meg og se om regelverket er rettsgyldig..

Så til saken..
                      Nå har jeg antagelig holdt på med fly i endel flere år enn deg Quadro, så for meg så har det faktisk litt interesse å se hvordan ting har utviklet seg, og om det er sånn man tror, eller om man blir "blendet" av at det kun er de største modellene man lettest ser rundt om...
                      Jeg husker fortsatt noe av det cooleste jeg hadde i noen år var en EZ Diablo med OS MAX 108FSR... Dette var et "svært beist" i 1/4 skala(?) med vingespenn på litt under 180cm.. Og en motor på ca. 18 kubikk, og den ble endel tyngre enn den burde, med sine 5kg, selv som "arf".. Det var "donner und blitz" for over 20 år siden... Stor og "tung".. (I tillegg så hadde jeg feiande flott radio med masse fancyschmanzy hightec-bling som f.eks. servoreversering, dualrate og... og.... nakkereim og matchende frekvensflagg...).. For noen år siden var dette en "stor" modell.. I dag går den som "liten"...
                      M.a.o. en modell som er litt større enn en Angel 50 i dag, som med sine snaue 3 kg blir ansett som en liten modell.. Sier jo litt om utviklingen også, forøvrig..

Ser du hvor jeg vil hen nå?
                      Om du får mindre respiratoriske problemer av at valgene hadde vært 0-6 kg og 6-25 så kan du jo alltids late som, og stemme likevel..

Men.. Mistro meg gjerne...
                      I såfall vil jeg gjerne vite hva jeg skulle bruke den skjulte agendaen til? Skape mer bråk? Det kan vel knappest kalles å skjule noe.. Det greier forbundet utmerket selv.. Jeg greier ikke å virvle opp så mye dritt som det kommer til å gjøre når det blir offentlig uansett...
                      Last edited by Alfalfa; 01-05-10, 21:12. Reason: Frykkteil, og tillegg...

Comment

• arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

Det er hva jeg tenkte du var ute etter, og jeg har ingen problemer med det. Snarere tvert i mot, og jeg har og svart på undersøkelsen.
                        Men når det gjelder dette utkastet kan jeg ikke finne det i hverken orginal eller revidert utgave. Er det så at dette er "hemmelig" eller kun tilgjengelig for "styre og stell", eller er det kun jeg som er for dårlig til å lete?
                        For jeg skulle gjerne bidratt med min mening skriflig til forbundet, men da må jeg vite hva det går ut på først.

Jeg har jo sett diverse diskusjoner rundt dette, og stemmer det jeg har sett at regelverket krever at fly nærmest skal typegodkjennes som om det var snakk om registrerte motorkjøretøy er jeg ikke imponert. Men det jeg så av det danske regelverket virket ganske greit, med at det var krav til områder det kan flys i avhengig av størrelse på maskin osv. og jeg håper et norsk regelverk blir noe av det samme.
                        Men dessverre er det enkelte her i verden som elsker regler og forordninger, og som gjerne lager regler kun for reglenes skyld. Uten hensyn til om reglene er hensiktsmessige eller ikke.
                        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

Comment

• Litespeed
                          • Jun 2005
                          • 1064

En2,2m på 7,2 kg og en 2,6 m på 10,9kg og Hangglidern min på 33,5 kg og vingespenn på10,5 m alle uregistrerte luftfarkoster....
                          Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• patternplanes
                            • Jun 2009
                            • 253

Mitt største fly veier 4.0-4.2 Kg
                            Kristoffer Rosmo
                            Vingtor RC Klubb
                            Great Planes Super Sportster 40
                            SebArt Wind S110
                            Clik 2.0

Comment

• Alfalfa
                              • Jul 2002
                              • 988

Originally posted by arhennie
                              Men når det gjelder dette utkastet kan jeg ikke finne det i hverken orginal eller revidert utgave. Er det så at dette er "hemmelig" eller kun tilgjengelig for "styre og stell", eller er det kun jeg som er for dårlig til å lete?
                              For jeg skulle gjerne bidratt med min mening skriflig til forbundet, men da må jeg vite hva det går ut på først.
                              Foreløpig så er dette konfidensielt såvidt jeg har fått vite, og jeg er ærlig talt usikker på om "høringen" som det skrytes av skal komme vil innebære retting av skrivefeil eller faktiske endringer... Ut fra hva jeg har opplevd hittil så er jeg vel ikke veldig usikker egentlig, desverre...
                              Jeg er redd motstanden mot hele j#vla kostebinderiet gjør at det går prestisje i dette fra enkeltes side, og at man på ulike måter får presset det igjennom, enten man vil eller ikke...

Men flott at du stemmer... Det ser foreløpig ut som om mine antagelser ang. fordeling viser seg å holde stikk! Og det er uansett veldig interessant å se..
                              Det er merkelig hvordan ting utvikler seg med årene!

Comment

Working...