Unconfigured Ad

Collapse

Hvem eier innholdet som publiseres her - de som er kreative eller rcnytt.no?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Hvem eier innholdet som publiseres her - de som er kreative eller rcnytt.no?

Grunne til at jeg tar opp dette er en liten fotnote helt nederst på siden.
    © 2003-2008 ModellflyNytt. Alt innhold på disse sidene tilhører ModellflyNytt med enerett.
    Slik jeg tolker denne teksten så er det er ModellflyNytt som eier innholdet og rettighetene til hva som gjøres med det.
    Dette er absolutt noe de som legger kreativiteten i å skrive artikler eller produsere bilder/film her på forumet bør tenke over!

Jeg mener helt klart at det er den personen som produserer stoffet som eier det og har enerett på innholdet - ModellflyNytt har rettigheter til å publisere men de har ikke eneretten til innholdet.

Dette vil helt klart begrense hva jeg kommer til å publisere her fremover og tidligere artikler vil bli flyttet over til et annen media.

Men jeg håper jeg tar feil å regner med at dette er en liten bagatell som forum-eier fikser ved å legge til en liten fotnote som sikrer de som produserer innholdet rettighetene....
    Attached Files
    Last edited by Quadrocopter; 04-05-10, 14:03.
  • larshkj
    • Nov 2005
    • 535

Godt observert.
    Jeg ser frem til en oppklaring på dette.
    Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
    Jets of Norway
    Nittedal modellflyklubb

Comment

• Te-raptor
      • Jul 2004
      • 693

Godt poeng!
      Hadde ikke sett nederst på sidene... -Har litt bakgrunn fra skribent og fotografvirksomhet, og er ikke veldig glad i at folk/grupper fosøker å tilsnike seg annen manns åndsverk med små fiffigheter.
      Den lille bunnteksten betyr jo at om noen skriver en bra review, how-to artikkel eller legger inn gode bilder så kan Admin selge disse til egen inntekt og opphavsmannen vil ikke vite noe om det før han evt ser det et annet sted...
      Terje

Comment

• -GAS-
        • Jun 2007
        • 1323

Du får søren meg med deg alt du Q Godt observert!

Når jeg tenker etter så er egentlig ikke dette så farlig for min del, men prinsippet og moralen sier meg at jeg får lyst til å slette det jeg har lagt ut av egne tråder her på forumet om ikke denne regelen omformuleres. Beklageligvis.
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Vel... Når det gjelder Modellflynytt.no:
          Som skribent fra dag en, (som nå har hoppet av) var det sagt slik, noe som innebar at ikke andre kunne kopiere stoff herfra. Man har kun lov å linke til artikler. Opplevde likevel å finne rubbel og bit kopiert inn hos andres websider uten at det ble spurt om lov...
          Men at det skal gjelde Forumet er vel litt merkelig.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Te-raptor
            • Jul 2004
            • 693

Hmm, vi får vel en forklaring av Admin snart tipper jeg.
            Terje

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Det bør også gjelde de redaksjonelle artiklene som blir skrevet. Slik det står nå vil MfN eie rettigheten til bilder og tekst etter at man GRATIS har brukt egen tid og resurser på å skrive det. Opphavsmann må eie rettighetene selv, og MfN har GRATIS fått en rett til å publisere det på denne adressen. Det kan ikke selges videre av MfN, og det kan ikke kopieres av andre nettsider uten avtale med opphavsmann. Det inkluderer andre nettsider MfN skulle eie.

Dette må Klaus få endret...

En annen ting jeg har tenkt litt på etter denne omleggingen til nytt domene (selv om det kanskje ikke hører hjemme i denne tråden), ser jeg at det nå heter RCNYTT. Det betyr at det ikke lenger er "låst" til modellFLY. Innebærer det at vi skal få biler, båter, tog, osv inn her også? Det vil etter mitt syn forringe forumet krafitig. Jeg synest allerede jeg må bla gjennom nok stoff om ting jeg ikke direkte er interessert i, skulle det komme mye annet greier også tror jeg at jeg vil bruke MfN forumet mindre....
              Last edited by andersh; 05-05-10, 08:00.
              Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• johanngj
                • Nov 2007
                • 533

Originally posted by andersh
                Det betyr at det ikke lenger er "låst" til modellFLY. Innebærer det at vi skal få biler, båter, tog, osv inn her også?
                Helt enig. Håper Klaus ikke har ønske om å ta opp konkurransen med radiostyrt.no når det gjelder bil. Hvis det viser seg at det skal komme bil og båt her også, så mener jeg at det stiller meget høye krav til filtreringsfunksjoner i profilen. Slik at man kan velge selv de kategoriene som skal vises på forsiden, nye poster etc. Synes forumet i den form vi har idag dekker mangt og meget som det er.
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• jab
                  • May 2007
                  • 407

Dårlig med respons gitt, på noen MEGET viktige spørsmål for alle som bruker forumet. Nesten så en enkel sjel begynner å tenke det verste. Spesielt kombinert med at det skal være så fryktelig vanskelig å tillate bruk av eksterne bildelinker (IMG funksjonen) i dette forumet.

Comment

• larshkj
                    • Nov 2005
                    • 535

Originally posted by jab
                    Dårlig med respons gitt, på noen MEGET viktige spørsmål for alle som bruker forumet. Nesten så en enkel sjel begynner å tenke det verste. Spesielt kombinert med at det skal være så fryktelig vanskelig å tillate bruk av eksterne bildelinker (IMG funksjonen) i dette forumet.
                    Helt enig. Jeg synes det er meget betenkelig at det ikke har kommet noen oppklaring på disse spørsmålene.
                    Lars Henrik Kjølberg

Klubber:
                    Jets of Norway
                    Nittedal modellflyklubb

Comment

• xilian
                      Chief Executive Officer
                      • Feb 2009
                      • 6522

Hos meg så er man både ansvarlig og eier av artikler man skriver. Hovedproblemet mitt er at det ikke
                      er en kjeft som gidder å skrive noe

Er nok samme her... selv om jeg kjører en litt annen copyright tekst.
                      Det jeg legger i copyright på min side er i alle fall layout, løsning og denslags,
                      og ikke hva folk skriver...
                      Tom I. Arntsen

Comment

• Raptor
                        • Sep 2003
                        • 837

Jeg vil vel tolke det dithe at MFN forvalter skribents copyright/rettigheter. Allt annet ville vel vært utopisk så lenge hver og en gjør det av fri vilje uten at MFN har 100% oversikt der og da hva som skrives og lar trådene gå av seg selv.
                        Mvh.
                        Rolv Leirro

Comment

• larshkj
                          • Nov 2005
                          • 535

Originally posted by Raptor
                          Jeg vil vel tolke det dithe at MFN forvalter skribents copyright/rettigheter. Allt annet ville vel vært utopisk så lenge hver og en gjør det av fri vilje uten at MFN har 100% oversikt der og da hva som skrives og lar trådene gå av seg selv.
                          Tolkninger bør overlates til advokater Jeg vil ha et klart svar fra Klaus, men det virker som om han ikke er helt sikker selv siden han ikke har kommet på banen enda...
                          Lars Henrik Kjølberg

Klubber:
                          Jets of Norway
                          Nittedal modellflyklubb

Comment

• orjanp
                            • Nov 2007
                            • 726

Hadde vært greit å fått en avklaring siden jeg er på tur til å starte en byggeblogg av MA XCell Furion 450 kjøpt hos Hobby24.
                            Ørjan Pettersen
                            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• klausre
                              • Oct 2025

Folkens - nå tar dere vel litt av - er det mulig??. Tror dere jeg eier det andre har skrevet selv om det står en note som det gjør pr. i dag???? Med det som står skrevet der, er det ment at en annen person ikke skal kunne ta for eks. en artikkel et å publisere det på et annet nettsted etc. Mer har ikke betydningen vært - hvis det er et problem skal jeg jaggu skrive om teksten. Snakker om premenstruelle tendenser en solrik helg...

Comment

Working...