Unconfigured Ad

Collapse

loddebolt for pianotråd hva skal jeg kjøpe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roffe_ek
    • Aug 2008
    • 254

loddebolt for pianotråd hva skal jeg kjøpe?

Hei har fra før en 30W loddebolt men det viser seg at den er litt for spinkel for å lodde pianotråd, jeg skal lage understell til et modellfly, og lodde sammen 3mm pianotråd, og trenger derfor råd om verktøy. Jeg har litt erfaring med lodding av fin elektronikk, men dette arbeidet krever nok en loddebolt med høyere effekt. Er det noen av dere som vet om en som ikke er for dyr? hva med loddepistol på 100W vil det funke? evt må jeg kjøpe en loddestasjon? jeg er kun vant til å lodde småting med min lille loddebolt og har lite greie på hva jeg skal kjøpe for å få jobben gjort.
    MVH
    Eystein.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Biltema sitt sett med 100W loddepistol er sikkert OK, men jeg liker ikke å varme med tråd buer- bruker heller en flat loddebolt spiss, men det ser ut som om Claser'n og Biltema har sluttet å selge store loddebolter.
    Et annen verktøy som er ypperlig - særlig når du skal jobbe med 2 mm eller mer pianotråd er en Créme Brûlée brenner ( hmmm - får alltid vann i munnen når jeg ser det ordet) eller en annen form for gass drevet varmeverktøy.
    Last edited by Quadrocopter; 05-06-10, 13:47.

Comment

• lupus49
      • May 2008
      • 647

Originally posted by Quadrocopter
      Et annen verktøy som er ypperlig - særlig når du skal jobbe med 2 mm eller mer pianotråd er en Créme Brûlée brenner ( hmmm - får alltid vann i munnen når jeg ser det ordet) eller en annen form for gass drevet varmeverktøy.
      Sølvlodding med andre ord. Veldig greit til ting som skal være sterkt.
      Flisespikkeri er gøy!
      Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
      Dyrøy MFK
      ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
      http://rolv.info

Comment

• kimshans
        • Jul 2009
        • 79

Hva med en loddebolt som bruker gass. Har ikke hatt akkurat denne, men en annen type. Og på den kunne jeg ta av tuppen, slik at den ble en liten gassbrenner. Ville tro den kunne egne seg til denne bruken?
        mvh Kim

Comment

• fjante
          • Mar 2010
          • 138

biltema har jo en loddebolt på 100w

den burde jo være stor nok, billig er den jo også
          Terje Vik

Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

Comment

• peppern75
            • Jun 2006
            • 671

Originally posted by lupus49
            Sølvlodding med andre ord. Veldig greit til ting som skal være sterkt.
            Sølvlodding av pianotråd i understell er ikke å anbefale, den høye varmen ødlegger herdingen og pianotråden blir myk.
            Bruk gass til å varme men bruk vanlig tinnlodd.
            Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

Per Nilsen
            Spikkestad

Comment

• lupus49
              • May 2008
              • 647

Originally posted by peppern75
              Sølvlodding av pianotråd i understell er ikke å anbefale, den høye varmen ødlegger herdingen og pianotråden blir myk.
              Bruk gass til å varme men bruk vanlig tinnlodd.
              Jasså, er det derfor det bøyer seg så lett etter sølvlodding, hehe. Man lærer så lenge man har lever
              Flisespikkeri er gøy!
              Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
              Dyrøy MFK
              ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
              http://rolv.info

Comment

Working...