Announcement

Collapse
No announcement yet.

hva skal man gjøre når det er kræsj ved første tur når man har kjøpt brukt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hva skal man gjøre når det er kræsj ved første tur når man har kjøpt brukt?

    fikk så svært trex700en min i posten på fredag, i dag var tiden komme for å få herligheten i lufta, helien kom delvis satt sammen. måtte montere mainshaft og halebom,
    denne helien kjøpte jeg brukt av en kar på rcmarked,
    alt er satt opp 100% på radioen, jeg gasser på , tar av til 2m høyde, switcher over til idle-up, løfter den ca 10m opp, tar litt piro begge veier for å bli kjent med halen, å da smeller det KABOOM, hele girkassen på halen drar sin vei,
    alt går liksom i slow-motion, helien begynner å snurre, jeg switcher kjapt over i throttle-hold men nesten null kontroll på helien da den drar mot venstre, planter den rett i torva,
    har lyst å ta radioen å kaste den langt til H******.

    går bort til helien å ser hva som egentlig skjedde, bøyd potte, flybar litt bøyd, noen linker oppi hodet knust, hovedblader knust, tar meg en åndedrag å begynner å lete etter litt savnede deler, girkassa t halen finner jeg kanske fort, på den mangler ene bladholderen, ser at skruen er knekt, (tydeligvis så har vedkommende stramma litt for hardt), klarer merkelig nok å finne den andre bladholderen også, der var det ene bladet knekt, bøyd aksel.

    så seg jeg at tourqe-tuben (eller hvordan det skrives) er borte, den ble jo skutt ut som et prosjektil da helien snorra,
    den fant jeg merkelignok igjen 2meter fra vindpølsa,

    jaja sier du/dere, "sånn går det når man kjøper brukt".
    mener du/dere at forrige eier skulle betalt f.eks halve reparasjonen? helien blir jo like dyr nesten som den koster ny
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

  • #2
    uansett hva du sier så kommer gubben til å svare at den fubgerte 100% før du fikk det i nevene, en annen ting jeg lurer på er hva som forventes av leverandør/butikk om du hadde handlet nytt og dette hadde skjedd? siden det mest sannsynligvis er du da som hadde stramma blad holderne, men anyway, kjedelig situasjon med modellen din.

    Comment


    • #3
      fungerte sikkert på siste tur med første eier, ellers så hadde han vel soldt ett vrak. Kjedelig uansett , har vel aldri noen garanti for når ting ryker uansett om det er nytt eller brukt. Kjøper man brukt er det vel en kalkulert risiko uansett mener jeg.

      Comment


      • #4
        Jeg synes det blir litt feil å skyve ansvaret over på tidligere eier.. Nå du kjøper et så stort nitro heli brukt er det minste du burde gjøre å gå over det meste av skruer å sjekke at ting ikke har rista løs.. Skal du være 100% sikker på at ting fungerer er det bare å demontere og sette det sammen igjen selv

        Uansett leit å høre om kræsjen din
        Last edited by Brumm; 21-06-10, 06:33.
        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

        Comment


        • #5
          trist når slikt skjer, kjenner på følelsen. Men jeg mener att om du skrur noe sammen, og du selv flyr så er det det hele og fulle ansvar om ting går galt. Med det mener eg att flyger skal vere 100% sikker på att alt er i orden før takeoff. Stole på andre som har "mekket" blir av og til dyrt desverre.
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #6
            Dette er en kjedelıg sak, men uansett tror jeg neppe selger vıl betale halve reppen. Man ma sjekke helıen nar man far den ı posten.

            Prısen for delene, ma nok du ta pa dın kappe. Du kommer ıngen veı med a begynne a krangle

            (Sıtter ı utlandet na, derfor mangler de nordıske bokstavene)
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              Jeg må bare si meg enig med de andre her. Piloten har ansvaret for at helikopteret fungerer. Man skal helst plukke et brukt helikopter fra hverandre og bygge det opp igjen før man flyr det. Når det er sagt, så hadde jeg neppe giddet å være fullt så flink selv

              Synd med kræsjen din. Jeg føler med deg!
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Med en slik stor farkost, kan du ikke bare tro at alt er i orden, du må vite.

                Kondoloerer! Er absolutt ikke noe morro å se eller høre om noen uhell. Bittert at det ikke var dumb-thumbs
                Honeybee CP 2

                Comment


                • #9
                  jeg gikk over alt av skruer å ledninger,linker osv, å alt virka veldig bra, tenkte ikke en tanke på at de skruene der kunne være et problem. de var jo også bak bladet, for haleblada stod på, har bytta begge skruene bake nå, forrige eier sender meg bare frekke svar på mail, når jeg prøver å være hyggelig og grei, jeg har ikke lagt skylden på han heller, men spurte han fint om han var int i å betale deler, for det er sykt merkelig at dette skal skje 10sekunder etter takeoff, jeg trod denne modellen har blitt skrudd på før,

                  700 rip (nesten)
                  trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                  trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                  arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                  PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                  homemade quad med diverse elektronikk.
                  noen depronkjerrer.
                  futaba10c 2.4ghz.
                  radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                  Comment


                  • #10
                    Ikke noe morsomt når sånt skjer nei...
                    Litt usikker på hvilken skrue som er knekt?
                    Jeg kan liksom ikke helt skjønne at en skal få til å knekke en skrue ved å dra den for hardt til? Normalt sett vil en dra den over gjenger, vil man ikke?
                    Desverre tror jeg nok at du må ta kostnaden selv, selger vil vel hevde at alt var ok når han solgte det..
                    Mvh
                    Bjørn Tore Espevik

                    Team Visa...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Heliman View Post
                      Ikke noe morsomt når sånt skjer nei...
                      Litt usikker på hvilken skrue som er knekt?
                      Jeg kan liksom ikke helt skjønne at en skal få til å knekke en skrue ved å dra den for hardt til? Normalt sett vil en dra den over gjenger, vil man ikke?
                      Desverre tror jeg nok at du må ta kostnaden selv, selger vil vel hevde at alt var ok når han solgte det..
                      den skruen som er midt inni ene bladholderen bak,om du strammer for hardt så strekker bolten seg, da tåler den vesentlig mindre etterpå,det er eneste konklusjon jeg har,for skruen knakk oppi lufta å delene hagla, forrige eier påstår jo at den var helt fint sist han fløy, å det var den helt sikkert, tror bare han var veldig heldig, å jeg var veldig veldig uheldig
                      trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                      trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                      arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                      PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                      homemade quad med diverse elektronikk.
                      noen depronkjerrer.
                      futaba10c 2.4ghz.
                      radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                      Comment


                      • #12
                        Enig med resten. Brukt er brukt. Kunne aldri falt meg inn å belaste selger. Kondolerer med heliet ditt, unner ingen å kræsje en 700
                        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                        Comment


                        • #13
                          lenge siden jeg har vært på denne tråden, men må bare friske opp litt, denne helien her hadde flere problemer, magnetene til governoren stod samme vei, sånn at governoern ikke fungerte (selgeren sa at alt var i sjønneste orden). lav-nåla på motoren var helt inne, sånn at motoren har gått for magert å naturlig nok har sylinder,stempel og stempelring blitt ødelagt.

                          i dag så er alt tipptopp, så neste gang jeg handler brukt så blir det å kjøpe av kjentfolk eller nytt
                          trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                          trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                          arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                          PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                          homemade quad med diverse elektronikk.
                          noen depronkjerrer.
                          futaba10c 2.4ghz.
                          radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                          Comment

                          Working...
                          X