Unconfigured Ad

Collapse

Vedr. advarsel på rcmarked. Publisering av personalia.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • piper
    • Jan 2005
    • 378

Vedr. advarsel på rcmarked. Publisering av personalia.

Ser stadig at det legges ut denne typer ting på rc-markedet. Må si jeg lurer litt, er det virkelig en kjeltring eller beror det på andre ting.
    Er det noen som kjenner vedkommende? Hva sier klubben hans(om han er medlem).
    Er veldig glad for at det advares mot svindel, men om vedkommende har en god forklaring synes jeg dette er veldig drøy form for gapestokk.

mvh
    Terje Pedersen
    Askim modellflyklubb
    Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490
  • Illusion
    • Jun 2008
    • 703

Jeg mener det er helt greit så lenge den forulempede har gjort det han/hun kan for å prøve å oppnå kontakt med vedkommende for å finne en løsning på "problemet". Forulempede står oppført med navn og nummer så folk som lurer kan jo ta en prat med han.

Det er en uting at kjeltringer skal ha bedre vern enn offer i dette landet.

Comment

• piper
      • Jan 2005
      • 378

Er helt enig at kjeltringer skal tas jeg vettu, er det ikke noen i Phoenix rc-klubb som kan svare på hva slags type vedkommende er?
      Hadde noe slikt kommet ut med ref. til Askim modellflyklubb hadde jeg umiddelbart kommet på banen. Venter i spenning.
      Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Man kan jo ta den helt ut og ringe/maile styret i klubben? Siden dette indirekte berører klubben og navnet...

Ser at annonsen er markert som "Solgt" så det virker på meg som selger ikke har intensjoner om å lure en bråte med folk.
        Har sakene en naturlig forklaring og folk er urettmessig uthengt kan det være vanskelig å rette opp inntrykket etter en sånn utblåsning. Virker farlig på meg den trenden vi ser der.
        Men sitter ikke på noen fasit.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jostein
          • Jan 2008
          • 1161

Hvordan er egentlig lovverket rundt dette? Er det lovlig å publisere personalia slik? Hadde vært kjekt å visst.

Edit: Sendte en mail til datatilsynet og spurte.
          Last edited by Jostein; 21-07-10, 07:19.
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• nomore
            • May 2006
            • 517

Eg kjenner til vedkommende som har lagt ut advarselen og har i det minste full tillit til at vedkommende har gjort det han kan for å løse saken først. Men eg mener rcmarked.no burde hatt en løsning for dette uten at man må legge det ut som annonser.
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• kapia
              • May 2005
              • 1435

jeg vil nok tro det at dei fleste forstår at klubben som mannen er medlem i ikke har noe med dette å gjøre! Er jo ikke slik at om jeg blir lurt av en kar i fra bergen som er medlem av landsorganisasjonen i bergen så går det utover dei. Det er jo mannen som det siktes mot. En må jo selv ta annsvar for hva en legger ut i en annonse, og ikke minst så har han jo gjort det baaad for seg selv.
              Jeg er også spennt på hva lov verket sier om dette her, kan jo ikke være behageligt å bli "uthengt" på dette viset, men igjenn så er det formangen kjeltringer på nettmarkeder rundt om, og det skal store summer til før statlig instans reagerer

Comment

• orjanp
                • Nov 2007
                • 726

Problemet er at det alltid er to sider av samme sak. Hva vet vi om årsaken til at han ikke mottok det han bestilte. Kan være noe så enkelt at gjenstanden ble sendt som brev og er blitt borte i posten.
                Ørjan Pettersen
                Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• royalevo
                  • Oct 2004
                  • 177

Synes også denne måten å informere andre på kan være litt drøy. Har selv blitt "lurt" et par tre ganger på rc-marked siste året, om en kan kalle det det. I alle mine tilfeller dreier det seg ikke om utspekulert svindel, men der vedkommende kjøper varer der han ikke klarer å gjøre opp for seg innen rimelig og avtalt tid, Selv om personen sikkert hadde en plan og et ønske om å gjøre opp for seg fra første stund.

Disse tilfellene har på en eller annen måte løst seg etter noen uker eller måneder. Jeg fører i allefall mitt eget lille register over hvem jeg ikke skal handle med i fremtiden.
                  Last edited by royalevo; 21-07-10, 18:01. Reason: skrivefeil
                  ------------------

PA Bad Boy med ASP46
                  H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                  E-Flite Taylorcraft
                  T-rex 450Sport
                  Cessna Cardinal on floates (EPP)

Comment

• Sniper
                    • Nov 2005
                    • 1386

Tror ikke datatilsynet kommer til å reagere på dette. Når det gjelder en evt æreskrenkelse så er lovverket "myknet" opp også på det området, slik at det skal adskillig mer til enn tidligere for å kunne kalle seg æreskrenket. Sånn er det bare.

Hvem som har rett skal i hvert fall ikke jeg spekulere i her, men jeg fører også mitt eget lille register etter noen uheldige kjøp siste året.
                    Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Jostein
                      • Jan 2008
                      • 1161

Viser til e-post av 21. juli.

Datatilsynet er det forvaltningsorganet som skal kontrollere at personopplysningsloven blir fulgt. Formålet med loven er å verne enkeltpersoner mot krenking av personvernet gjennom behandling av personopplysninger. Juridisk svartjeneste hos Datatilsynet gir råd og veiledning omkring personopplysningslovens regler på generelt grunnlag.

I utgangspunktet er det ytringsfrihet på Internett. Dette betyr at også en del informasjon som man skulle ønske at ikke lå ute på Internett vil bli publisert der. Det er ingen forbud mot å legge ut helt grunnleggende kontaktinformasjon, som navn, adresse, telefonnummer på Internett.

Å legge ut klart æreskrenkende, truende eller sjikanerende informasjon på Internett kan rammes av straffeloven. Man kan anmelde slikt til Politiet.

Dersom det ligger uønsket informasjon om deg på Internett, kan du ta kontakt med www.slettmeg.no, e-post adressen er hjelp@slettmeg.no. Formålet med tjenesten er å gi råd og veiledning til deg som føler deg krenket på nett, eller som av andre grunner ønsker å få slettet eller rettet personopplysninger publisert på Internett. Tjenesten er nå sommerstengt, men er tilbake å plass fra 9. august.

Artikkel om hvordan å gå frem for å fjerne uønsket informasjon fra Internett: http://www.slettmeg.no/32-hjelp-meg Her kan du lese hva du selv kan gjøre for å fjerne uønsket informasjon.

Med vennlig hilsen

Maria Bakke
                      Juridisk veiledningstjeneste
                      Datatilsynet
                      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• nomore
                        • May 2006
                        • 517

Annonsen på rcmarked.no er ikke truende eller sjikanerende. Og det er vel heller ikke æreskrenkende all den tid påstanden kan bevises?
                        Thorbjørn Kirkeleit
                        Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• Jostein
                          • Jan 2008
                          • 1161

Det er ikke ulovlig.

Hvis dette hadde vært meg, så ville jeg i det minste sendt url til tråden, til personen det gjelder. Så han kan komme med sin version av historien også.

Comment

• bjeff
                            • Jul 2007
                            • 2010

Selvsagt er det ulovlig å henge ut folk for å være kjeltringer, dersom det ikke er tilfelle.
                            Anders Eiebakke
                            90078513

Comment

• xilian
                              Air boss
                              • Feb 2009
                              • 6523

Dette er jo et tilbakevendene problem når det gjelder kjøp og salg (stakkars finn)
                              En hårfin grense som er variabel for alle mann...

Artig om noen finner formelen for at alle skal bli enige...

Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Tom I. Arntsen

Comment

Working...