Unconfigured Ad

Collapse

Isteden for epoxy CA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GTI20
    Moderator
    • Jul 2008
    • 1426

Isteden for epoxy CA

Siden jeg er blitt alergisk så det holder mot epoxy og CA. og vil bygge et liten ultimate igjen. hva slags lim skal jeg gå for da?
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6935

Limer det meste med et kjapt hvitlim. Ponal Express fungerer meget bra for meg. Man kan fjerne klemmene etter 5-10 minutter hvis du legger det riktig på
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

Grønn Casco (eller andre polyurethan-lim) funker bra til mye, bare sørg for å bruke hansker.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• jab
        • May 2007
        • 407

Sliter litt med samme problemet. Sånne tynne Latex hansker du får på apoteket og god ventilasjon hjelper godt.

Comment

• ErlendM
          • Jun 2006
          • 631

Originally posted by jab
          Sliter litt med samme problemet. Sånne tynne Latex hansker du får på apoteket og god ventilasjon hjelper godt.
          NB: Latex sperrer ikke ute de farlige stoffene i Epoxy! Du må bruke vinyl, nitril eller butyl-hansker skal det være noen vits. Butyl er jeg ikke sikker på om du får som tynne hansker, men vinyl får du overalt, tynne nitril-hansker helst der det selges medisinsk utstyr. Det er mange som er allergiske også mot Latex!

Skal jeg jobbe lenge med epoxy (over en halvtime) så tar jeg først på meg tynne bomullshansker, deretter et sett med tykke nitril-hansker (ligner på oppvaskhansker - kjøpt på Jernia), deretter trer jeg på tynne vinylhansker over dette (størrelse XL). Skulle kanskje tro jeg mistet følelsen i henda med alt dette men slik er det ikke. Bomullshanskene sørger for at jeg ikke blir så klam på hendene, de ytterste vinylhanskene beskytter for det første ekstra mot stoffene i epoxyen, men like viktig så kan jeg dra de av innimellom og bytte dem slik at de tykkere nitril-hanskene holder seg rene og myke. Jeg har også lange ermer - enten i form av skjorte eller jeg trer tennissokker med hull i tåa oppover armene om jeg bruker t-skjorte. Epoxy kan sprute, og selv mikroskopiske dråper rett på huden kan merkes. Dessuten bruker jeg pustemaske med filter mot organiske løsemidler. God ventilasjon er også viktig som det nevnes.

Jeg har ikke epoxy-allergi, og har heller ikke tenkt å få det...
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• jab
            • May 2007
            • 407

Originally posted by ErlendM
            NB: Latex sperrer ikke ute de farlige stoffene i Epoxy! Du må bruke vinyl, nitril eller butyl-hansker skal det være noen vits.
            Hehe. Hjelper å faktisk lese hva som står på pakken ja. "100% Vinyl, contains no Latex.."

Comment

• GTI20
              Moderator
              • Jul 2008
              • 1426

Hadde ikke epoxy allergi før jeg heller.. men bygde vel 5 6 fly i fjor på noen mnd. så ble vel over exponert. nå kan jeg ikke engang stå ute å lime sammen vingene på et ferdig fly uten å hovne opp på lepper og ansikt. brukte da vinyl hansker. så null mer epoxy på meg.. trelim er tingen. tar bare lengre tid å bygge..
              syntes det er like gøy å se på som det er å fly
              carl goldberg ultimate
              DJI S900
              piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
              diverse epp tjafs
              Per-Egil Furuseth

Comment

Working...