Unconfigured Ad

Collapse

felles stripe/areal for full size og rc noen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

    #1

    felles stripe/areal for full size og rc noen?

    Er det noen klubber som er i denne situasjonen? Ønsker innspill, meninger, erfaringer fra andre rc klubber som har felles stripe med fullsize.
    Vi på Voss har flydd rc i lag med fullsize i 30 år uten noen form for nedskrevne regler og lover. Det har fungert fint, men siste åra har rc aktiviteten, størrelsen og farten på rc flya øket, og vi ser att det må lages noen regler/retningslinjer for att dette skal vere trygt i lag med fullsize.
    Er det noen klubber som er i samme situasjon her i landet, som kan fortelle litt om hvordan dette bør gjøres i praksis?

    takker for innspill og forslag til klubber Voss modellflyklubb kan ta kontakt med for mer info.

    mvh formann i voss modellflyklubb.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

    #2
    Vi flyr på Leknes Lufthavn (LKN) en og annen lørdag hvis været tillater det (de stenger for offentlig trafikk klokken 14.00 på lørdager).

    Reglene er veldig enkle. Vi har en i klubben med adgangskort (han jobber for securitas der). Samme mann sier fra før stengetid at vi planlegger flyging, og får utlevert radio for evt kommunikasjon med tårnet.
    I tilfelle ambulansefly lander vi flyene våre ASAP og tusler bort til hangarområdet som er et lite stykke fra terminal og hovedport hvor vi venter på nærmere beskjed.
    Vi flyr ALDRI over bygningsmasse eller parkeringsplass, og skryter uhemmet av flyplass-sjefen ved enhver anledning...

    That's it!
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

    Comment

    • thor_no
      • Feb 2009
      • 296

      #3
      i gamle dager fløy vi sammen med fullzise på eggemoen. det var ikke tårntjeneste den gangen så regelen var at store fly fløy crossvind over stripa for å sjekke at allt var klart. modellfly skulle da øyeblikkelig lande slik at store fly kunne lande. fungerte stort sett men når det var skoleflyging med landingstrening var det no dritt.... du kan jo høre med en eller annen i ringerike modellflyklubb om vilke regler som gjalt den gangen for å få det mer nøyaktig.

      Comment

      • xilian
        Chief Executive Officer
        • Feb 2009
        • 6522

        #4
        Burde vel være en eller annen fra Jarlsberg som kan komme med noen tips her?
        Tom I. Arntsen

        Comment

        • joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

          #5
          I praksis SKAL man gjøre det slik at det ikke kan oppstå noen som helst fare for fullsize.

          Man skal ikke sitte på et bakrom og lage egne regler, men bruke de regler som eksisterer og som ikke kan misforståes av fullsize-piloter. Det betyr kort og godt at dere bruker regler (se spesielt på BSL`ene) som alle fullsize-pilotene vil skjønne. Dette er særlig viktig siden dere alltid skal ta høyde for at piloter uten lokalkunnskap og kjennskap til modellflyvirksomheten lokalt skal kunne lande trygt. Eller vite at de skal gå rundt, vente på signaler fra bakken eller på samband og få bekreftet at rullebanen er "fri".

          Faren er også at modellflygerne kan gi feilaktig informasjon slik at hendelser oppstår. Opplæring i frasologi etc må nesten være på plass før dere får access til radiosamband etc.

          I BSL`ene står det dere skal enes om å benytte.
          BSL F 1-1 §2-24 kan dere lese om signaler. (Gult kryss legges ut ved modellflyging f.eks)
          BSL F 1-1 §2-34 sier noe om samband.
          I vedlegg 1 § 3.1.1 og 3.2.1 sier mer om signalering, men dette gjelder fra TWR...

          Ser der ikke fins noe kunngjort for Voss i IPPC/AIP så jeg regner med dere opererer totalt som indian territory, men dere bør sette dere ned smmen med fullsize-gutta og bli enige.

          Husk at fatale ulykker er noe man absolutt skal unngå. En feil og det får sannsynligvis store konsekvenser for en del modellflymiljøer...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          • thnilsen
            • Apr 2003
            • 123

            #6
            Du skal ikke dra lengre vekk en til Os for å finne en annen klubb som har fullsize og modellfly på samme plass. Os Aero Klubb has sinden 70-tallet flydd sammen på Vaksinen. Du kan finne instruksen til modellflygerene våres på hjemmesiden vår.

            Viktigste er nok at man har fly radio tilgjengelig og at den brukes.

            Mvh,
            Thomas Nilsen
            OAK

            Comment

            • ronnynorge
              • Jan 2008
              • 1231

              #7
              Overflyging og radio fungerer smertefritt hos oss. Sunndal flyklubb.
              Ronny Andreassen
              Sunndal/Vinnu
              Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
              3DHs 33" EPP
              JR 9303 2,4

              Comment

              • P-51D_OLD_CROW
                • Oct 2006
                • 840

                #8
                Er det ikke en regel å legge et stort oransje kryss på stripa for å vise at den er i bruk av modellfly? Eller tar jeg helt feil?
                Stig-Arne Isaksen

                Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                Comment

                • -GAS-
                  • Jun 2007
                  • 1323

                  #9
                  Hei,

                  Vi i Jetsofnorway flyr på Rakkestad flyplass. Vi har laget en del regler for oss selv og noen som er lagt til i Drifthåndboken. Spør du meg er en av de viktigste reglene å ha spotter i tillegg det å ha flyansvarlig, da blir det fort orden På Rakkestad er det to punkter på kartet som flyverene skal melde når de passerer, vi har da god tid til å få ned våre fly. Om vi akkurat har tatt av melder vi at vi har fly i luften, fullsize tar da noen runder ekstra for å vente på oss, dette skjer med god tone og forståelse. Den viktigste regelen for radiobruk er å aldri melde "klar bane" Da har du plutselig det fulle ansvar....

                  Regler tatt ut av drifthåndboken.

                  Retningslinjer for Jets of Norway ved Rakkestad flyplass
                  Alle brukere av Rakkestad Flyplass forplikter seg til å følge retningslinjer gitt i Driftshåndbok for Rakkestad Flyplass.
                  Driftshåndbokens siste revisjon skal leses og signeres for lest før flyplassen benyttes. Dette administrereres av JoN. Siste utgave
                  fremkommer på www.enrk.net
                  Flyansvarlig skal være førstemann gjennom bom/ inn i trafikkområde for fly ved avtalt flyving.
                  Flyradio må være på med riktig frekvens (122,95) før passering av bom.
                  All ferdsel på området skal skje varsomt – spesielt ved innkjøring, maks 10 km/t, se skisse.
                  Ved kjøring på flystripa skal nødblink brukes og flyradio være med.
                  Flyving er kun tillatt for medlemmer av JoN, med gyldig NLF medlemskap og betalt avgift.
                  Flyving skal alltid foregå med en vingmann/spotter, og innenfor anvist område, se skisse.
                  All start og stopp skal foregå i readyboks, ha alltid brannslukker tilgjengelig.
                  Failsafe skal settes til tomgang eller stopp.
                  Området skal holdes ryddig og pent, ta med egen søppel. Dette gjelder også sigarettsneiper og porsjonsnus. Flyansvarlig er
                  sistemann til å forlate plassen og har da som oppgave å se etter om dette blir overholdt og evt. rydde plassen.
                  Medlemmer og andre som ikke skal fly henvises til å parkere utenfor bom/ trafikkområde for fly.
                  Ved eventuelle spørsmål/innsigelser fra tredjepart skal det refereres til inngått avtale mellom Rakkestad Flyplass og Jets of
                  Norway. Kopi skal til enhver tid ligge i koffert til flyradio sammen med disse retningslinjer.
                  HUSK: Sjekk alltid flyet og alle funksjoner FØR take‐off!
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

                  Comment

                  Working...