Unconfigured Ad

Collapse

Kjøp av OK loddebolt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Kjøp av OK loddebolt

Jeg må ha meg en loddebolt. Tidligere har jeg hatt biltema/clas ohlson bolt, men de er ikke akkurat kjempebra.

Kan noen anbefale en OK en som ikke koster allverdens med penger? Flott om den har tempregulering. Om den er å få fatt i kjapt er det også supert!
    Jeg bruker den til lodding av ledninger, batterier, kontakter etc.

Takk
  • nomore
    • May 2006
    • 517

Weller WHS40: https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...item=82-302-03

Selges hos Elfa til kr 780 + moms. Kongebolt til den prisen og bruken
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Jeg var i din posisjon for noen år siden og lurte mye. Lodding er viktig, spesielt om man driver med elektro, og dermed klinte jeg til med en god weller 80 watts loddestasjon. Jeg angrer ikke en dag, og hver gang jeg tar frem loddestasjonen, vet jeg at resultatet blir rimelig bra (sett i forhold til proff lodderne).

Loddebolt eller stasjon har du årevis, så jeg brukte penger på den. Regner med at i år 2030 har jeg stasjonen min fortsatt og da spiller det liten rolle om den kostet 100 kr eller 2000...
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Karmann
        Moderator
        • Oct 2006
        • 735

Jeg må først bare få understreke at jeg ikke er noen loddeekspert. Til mitt behov så har loddestasjonen fra Biltema fungert aldeles utmerket i 2 år nå.

Mvh
        Morten Aase

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Temaet har vært diskutert i en 3-4 tråder tidligere her på forumet så det er bare å ta en sveip.

For det første så bør du gå for en loddestasjon ikke bolt!
          Stasjonen må også ha mulighet til å justere temperaturen - helst med et display.

Har du penger og bruker denne mye så kan det lønne seg å velge en fra Weller eller ERSA - bruker du den bare av og til så holder det med den f.eks Biltema selger (kjenner flere som bruker denne og er kjempe fornøyd)

Det viktigste er at du kjøper med en tykk/stor spiss som holder på varmen når du skal lodde fete kabler/plugger og sist men ikke minst at du behandler spissen varsomt slik at den alltid er 100% når du skal bruke den!! (se andre tråder her på forumet)

Bruk også loddetinn av en bedre kvalitet enn det som leveres på Biltema/hobbysjapper.

Har du dette på plass så gleder du deg til hver loddejobb!

Comment

• Trulsen
            • Aug 2006
            • 3411

Takk for svar folkens! Håpte det fantes et godt alternativ til rundt 3-4-500kr.. Angående andre tråder så prøvde jeg å søke før jeg la ut noe her, men fant ikke noe av betydning. Skal ta et nytt søk nå.

Bruker den bare av og til, så er godt mulig biltema sin holder i massevis

Comment

• orjanp
              • Nov 2007
              • 726

Kupper tråden litt.

Driver å vurderer Lödstation 95 W DE -, WD 1 fra Weller.

Eventuelt Lödstation 290 W EU -, RDS 80 fra ERSA.

Blir vel litt forskjell i pris siden man må ha loddepennen i tillegg på Welleren. Skal brukes på lodding av kretskort til kontakter på batterier. Så ut som om Welleren hadde tilgang til mer ekstrautstyr.

Hvilken av dem er å anbefale?
              Ørjan Pettersen
              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Som du sier så er WD 1 bare halvparten av det du trenger - skal du ha et komplett sett så dobles prisen!

Hvis du ikke driver med lodding til noe annet enn hobbyen så gå for RDS80 og bruk noen av de pengene du får til over til å kjøpe spisser for.
                Jeg har selv en RDS80 som har vært trofast i mange år....

Weller har også noen loddestasjoner i samme prisklasse som ERSA - du kan sjekke ut disse også

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Selv er jeg MEGET fornøyd med Dremel sin gassdrevne loddebolt. Den har selvfølgelig sine mangler på nøyaktig temperaturjustering, men blir raskt varm, varm nok til å lodde tykke ledninger, og jeg satt f.eks på isen på Fagernestreffet i vinter å loddet plugger. DET får du ikke til med en vanlig loddestasjon.
                  Remi A. Sørensen - 94877903
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• Trulsen
                    • Aug 2006
                    • 3411

Originally posted by jeeeeeeright
                    Selv er jeg MEGET fornøyd med Dremel sin gassdrevne loddebolt. Den har selvfølgelig sine mangler på nøyaktig temperaturjustering, men blir raskt varm, varm nok til å lodde tykke ledninger, og jeg satt f.eks på isen på Fagernestreffet i vinter å loddet plugger. DET får du ikke til med en vanlig loddestasjon.
                    Er dette med flamme? Funker det greit uten å svi ledninger etc?

Comment

• ArneH
                      • Dec 2009
                      • 1562

Jeg har en Butan gass loddebolt fra Clas Ohlson. Ja, jeg vet at ikke alt fra CO er like bra, men denne er faktisk utmerket til mitt formål. Den kommer med flere spisser til lodding og spiss for skjæring, av myke materialer. Spissene varmes opp av en regulerbar flamme. Den kan også blåse varmluft til krymping. Kan selvsagt også brukes med flamme, uten spiss. Men ikke lodd med flamme!
                      Den bruker jeg både til punkt lodding, og til tinn av forskjellige tykkelser. Den har blitt et uunnværlig universalverktøy for meg, og er av god kvalitet i plasten og metallet. Ulempen er selvsagt at ikke temp. kan stilles inn til nøyaktige grader. Fordelen er at den får plass i lomma.
                      Ikke kjøp den billigste loddestasjonen til CO, den oppnår ikke høy nok temp. Men det fulgte med en praktisk holder for kabler. Slipper å bruke stikke.

"Hetluftspistol / Loddepenn / Spissbrenner
                      Hetluftspistol / Loddepenn / Spissbrenner. Gassdrevet med tre funksjoner; spissbrenner 1300 °C, Loddepenn 400 °C, Varmluftspistol 500 °C. 120 W. Hurtig oppvarming og justerbar varme. Piezoelektrisk tenning. Leveres i plastskrin med ulike spisser/munnstykker, stativ etc, men uten gass
                      jernvare > elhåndverktøy > loddeverktøy
                      349,00 HETLUFT & LODDEPENN F/GASS"
                      Attached Files
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• spitmk16
                        • Oct 2005
                        • 1367

Originally posted by jeeeeeeright
                        Det som er mest geniale med denne loddebolten , er at den er super til småjobber på stripa. Viss en kontakt ryker, så er denne ypperlig. Blir fort mere pesete å ta med loddestasjonen dit.
                        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• lacappuchino
                          • Oct 2007
                          • 1342

Jeg har en loddestajon som det står Biltema på, den har svamp, stativ, og temperaturregulering. Den har jeg brukt så lenge jeg kan huske, og er nesten like fin. Hvis du klarer å bruke en svamp når du lodder og, så har du loddespissene lenge.
                          Honeybee CP 2

Comment

• jeeeeeeright
                            • Mar 2008
                            • 1052

Følger med et lite utvalg av spisser slik at du ikke trenger å lodde med åpen flamme (selv om dette er det enkleste til bullet-kontakter).
                            Remi A. Sørensen - 94877903
                            Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• jotto
                              • Jul 2007
                              • 3060

Jeg kjøpte Biltema-loddestasjonen i sommer. Jeg er superfornøyd med den!
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

Working...