Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lime karbonfiberplater

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lime karbonfiberplater

    Hva duger bra til å lime karbonfiberplater?

    Jeg setter inn en større motor i en T-Rex 600E og måtte kutte litt for å få plass. Jeg er litt bekymret for at ramma har blitt svakere av det og vurderer å forsterke den litt (se illustrasjon under). Jeg tenkte først å skru fast en metall- eller karbonfiberlist, men det er litt klønete å få plass til det uten at man borer der det allerede er veldig smalt eller at man kommer i veien for motoren.

    Jeg lurer derfor på om jeg skal lime på en karbonfiberlist istedet. Så da er spørsmålet: blir det godt nok, og hva bruker jeg? Jeg har tokomponent Epoxy fra Clas Ohlson. Funker det?

    Click image for larger version

Name:	framecut.jpg
Views:	1
Size:	80.1 KB
ID:	627420
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Jeg har prøvd å lime en halefinne som knakk i 2 biter. I tillegg til å lime bitene sammen, så ville jeg ha 2 lister som ekstra forsterkning, alâ det du lurer på å gjøre med ramma di. Så jeg pusset kontakflatene med sandpapir, og gjorde rent med alkohol, og brukte dermed 2-komponent epoxy, satte sammen ,og la det under press til det herdet.


    Ved først eøyekast virket det solid og bra, men når den løsnet i lufta, så viste det seg jo at det ikke heftet godt nok alikevel..

    Kanskje skulle det vært pusset enda mer, men jeg er nå litt i tvil om at det er så lett å reparere carbon-deler. Andre har sikkert mer erfaring som kan si om det er mulig eller ei, men jeg fikk det ikke til.
    Honeybee CP 2

    Comment


    • #3
      Originally posted by lacappuchino View Post
      Ved først eøyekast virket det solid og bra, men når den løsnet i lufta
      Oops :-O Tror jeg dropper det..
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Jeg brukte epoxen fra Clasern til å lime motorbukken på papp-yaken, og motorbukken var det eneste som overlevde siste kræsj Så jeg tror det er et godt alternativ..
        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

        Comment


        • #5
          Originally posted by jotto View Post
          Oops :-O Tror jeg dropper det..
          Ikke miste motet så fort da! Jeg ville ventet på litt mer troverdige innlegg om dette emnet før du legger det på is
          Honeybee CP 2

          Comment


          • #6
            Hvis jeg skulle modifisert en 600E, så ville jeg nesten gått for en oppgradering til noe lignende denne ramma med topmontert motor:
            Esprit Tech/Model 1.321.428.3066
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #7
              Originally posted by lacappuchino View Post
              Ikke miste motet så fort da! Jeg ville ventet på litt mer troverdige innlegg om dette emnet før du legger det på is
              Hehe!

              Jeg antar at det var bruddflaten du limte? Jeg får jo forsåvidt en mye større kontaktflate.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Å lime to CF plater mot hverandre og få en sterk skjøt er ingen problemer - så lenge man er pinlig nøye med hva man gjør!

                For det første puss forsiktig av den ytterste delen av CF plata (dette er kun epoksy som ligger der for å lage en glossy kosmetisk pen overflate...) til du kommer ned til selve karbon fiberne - husk styrken ligger ikke i limet men i karbon fiberne.

                Vask alle flater rene for fett og støv men alkohol (f.eks blårens)

                Kjøp en ordentlig kvalitets epoksy med lang arbeids tid (1 -2 timer er bra) - bland/rør epoksyen nøye og lenge etter instruksjonene fra produsenten.
                Legg rikelig med epoksy på hver av delene som skal limes sammen og press dem hardt sammen slik at overflødig epoksy skvises ut - tørk denne vekk.

                La delen herde under press i.h.t. produsentens anbefaling (minst 24 timer ) uten å røre dem.
                Hvis du har mulighet for varme herding så er det optimalt - igjen følg produsentens anbefalinger!!!! (stekeovnen på riktig temp fungerer utmerket)

                Når delene er ferdigherdet så har du en skjøt som er ekstrem sterk.

                Har limt flere CF deler sammen på denne måten og platene deformeres før skjøten ryker men husk at resultatet er avhengig av hvor nøye du er og kvaliteten på limet.

                Er du usikker på prosess og styrke så gjør en test liming og sjekk resultatet!

                Er du redd for at kontakt flaten på det stykker du limer inn er for liten så kan du alltids legge over en karbonvev duk i begge ender.

                Handler mine ting fra R&G i Tyskland men jeg vet at Øgrey er forhandler for dem her i Norge og har noe på lager.
                Videre har West System bra epoksy - til mindre jobber har jeg brukt UHU plus endfest 300 med meget godt resultat, denne har jeg handlet hos Thorbjørn & Kåre her i Oslo men finnes vel i et utall av butikker/hobby sjapper...
                Last edited by Quadrocopter; 01-10-10, 18:07.

                Comment


                • #9
                  Her er et par alternative typiske løsninger.
                  Den ene er å skru fast en aluminiums/karbon/glassfiber plate.
                  Den andre er å surre et karbon stag med sterk tråd eller messing i kombinasjon med epoksy.

                  Det å bruke fiber duk over endene er også en god løsning for å fordele kreftene.
                  Det eneste med sistnevnte er at det kan være vanskelig å forme duk eller roving skikkelig
                  rundt et emne hvis det er lite og smått, fordelen med glass kontra karbon i dette tilfellet
                  er at glassfiber er litt mer medgjørlig og lettere å forme i kroker og rundt hjørner.
                  Det aller beste ville vært å lagt det i vakum slik at duken/rovingen ble presset ned og rundt.

                  Jeg tror jeg ville brukt epoksy guffe (epoxy/bomullsfiber/glassfiber/karbonfiber spon 0.2mm)
                  dersom jeg skulle forsterke rundt en karbonlist og surring ikke er mulig.
                  Retensjon (slipespor/hakk/hull) er helt nødvendig for at epoksyen ikke skal de-lamineres.

                  Hehe.. ble mye greier for en liten ting eller

                  Tryggve
                  Attached Files
                  Last edited by tyggen; 01-10-10, 18:25.

                  Comment


                  • #10
                    Ikke for å gjøre det mer komplekst enn det er men jeg hadde laget en ny plate som dekker hele området - dermed slipper man små kontakt flater og får et meget bra feste og styrke rundt hele hullet.

                    Click image for larger version

Name:	CF1.jpg
Views:	1
Size:	63.2 KB
ID:	571560
                    Click image for larger version

Name:	CF2.jpg
Views:	1
Size:	51.6 KB
ID:	571561

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jotto View Post
                      Hehe!

                      Jeg antar at det var bruddflaten du limte? Jeg får jo forsåvidt en mye større kontaktflate.
                      Nei hadde forsterkning i tillegg.

                      Jeg pusset ikke ned til carbonet, og epoxyen var 5minutters fra kina. Så det var nok ikke så rart det ikke holdt.
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by lacappuchino View Post
                        ....Jeg pusset ikke ned til carbonet, og epoxyen var 5minutters fra kina.....
                        Tror mer på at problemet var 5 min epoksy enn nedpussing

                        5 min epoksy er ikke lim..... kan til nød brukes som sparkel sammen med microballoons.

                        Comment


                        • #13
                          har limt inn mye glassfiber og karbon plater i F3a kjerrene mine ...har som regel pumtet det fast med hurtig lim og så støpt det inn med støpe epoxy fra PG ...har også limt fast en tynn karbon plate "flatt" med liten lime flate mot en honeycomb plate med dette satt som et skudd ...puss og vask med aceton og lim!
                          bruk støpe epoxy ikke epoxylim ...platene er ofte stpøt av dette ...kaldt hedene eller vamt herdene om det ikke er pre impregnerte ting men det sitter der også
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Ikke for å gjøre det mer komplekst enn det er men jeg hadde laget en ny plate som dekker hele området - dermed slipper man små kontakt flater og får et meget bra feste og styrke rundt hele hullet.

                            [ATTACH=CONFIG]33617[/ATTACH]
                            [ATTACH=CONFIG]33618[/ATTACH]
                            Hei, hvor får du kjøpt sånne plater? , finner bare lister hos min forhandler

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by j-gov View Post
                              Hei, hvor får du kjøpt sånne plater? , finner bare lister hos min forhandler
                              RCpro har plater vet jeg.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X