Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skoling.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jupp.. Frels folkene fra fotball før de blir hjernevasket...

    Fotball er like idiotisk å se på som direktesendt VM i frimerker eller EM i undervanns-dart....

    Comment


    • #17
      Hva tror du jeg holder på med? Jeg har faktisk tilbydt mange i klassen en tur med Readyn i det håpet om at de dropper fotballen, men alle har noe annet å gjøre når jeg skal ut å fly .

      Fotball er like idiotisk å se på som direktesendt VM i frimerker eller EM i undervanns-dart....
      Den støtter jeg fult ut!

      Comment


      • #18
        Hva tror du jeg holder på med? Jeg har faktisk tilbydt mange i klassen en tur med Readyn i det håpet om at de dropper fotballen, men alle har noe annet å gjøre når jeg skal ut å fly .
        Tipper du får sånne svar som "Nei, jeg kan ikke i dag. Jeg skal på trening"
        Jeg hater å se folk som krangler til seg en ball for så å skyte den bort igjen!
        Run, live to fly, fly to live, aces high!
        Erlend Larssen

        Comment


        • #19
          Leser diskusjonen om siderorsbruk med interesse.
          Dere har jo rett alle sammen, men her er noen fakta (påstander): Throttel bestemmer høyden. Høyderoret bestemmer farten. Sideroret bestemmer heading (ikke kurs).Balanseroret bestemmer....balansen og hvilken side du vil svinge til. Du kan ikke svinge med balanseroret alene. Til det bruker du høyderoret.

          Ved bruk av balanseror og høyderor vil alltid flyet svinge (endre kurs)
          Hvis du vil fly en koordinert sving må du i de fleste tilfeller bruke sideror. Den blir som dere sier, penere å se på og holder flyet aerodynamisk "rent". For lite eller for mye sideror er sløsing med energi. Derfor bruker seilflyene mye sideror for å holde svingen ren. Alt annet er å definere som sideslip og flyet mister unødvendig høyde.

          Jagerfly (jet) i høy fart bruker ikke sideror. Sideroret har liten autoritet i høy fart med hensyn til kursendring. WW2 piloter brukte sideroret til å forandre headingen (sikte) ikke for å svinge.
          Når farten blir lav øker autoriteten til sideroret. I lav fart ønsker man også å være på "innsiden" av flyets aerodynamiske egenskaper. Ved lav fart (landig, takoff) har man ikke nødvendig moment for å endre kurs ved kun bruk av balanse/høyderor. (høyderor bestemmer farten...ikke sant?)

          Ved sving til base eller finale i lav fart, vil man jo helst at begge vingenehalvdelene flyr. Ved høy krenging og lav fart har ytterste vinge høy angrepsvinkel. Hvis man da bruker høyderoret for å "komme rundt" øker man angrepsvinkelen ytterliger og ytterste vingen staller.


          Nå skal det sies at modellfly opererer i et annet kraft/vektregister enn fullsize fly og vi kan "gasse" oss ut av en litt uheldig situasjon. Hvis vi hadde hatt samme thrust/vektforhold som fullsize kan jeg love dere at vi hadde brukt sideroret!
          Trainer-fly med balanseror har innebygde egenskaper for å fly bra uten sideror (langt halemoment etc) og en nybegynner burde ikke fly noe annet.
          Gjør som Vingemutteren og la de kjenne på sideroret på bakken og oppfordre de til å prøve sideror i lufta. De skjønner fort tegninga.

          Flyr man en siderors trainer er jo valget enkelt. Gi sideror, flyet vrir seg rundt vertikalaksen. Yttervingen flyr forter og skaper mer løft en innervingen. Flyet krenger og mister høyde. Kompanser med høyderor og flyet svinger. Diskusjonen om man skal fly med høyde og sideror på høyre stikke får andre ta.

          Når de får noen år som flygere å begynner å skule på Mustanger og andre halhjulsgodbiter får de ikke flyet av bakken en gang uten AKTIV bruk av sideroret.

          Om man skal bruke sideroret avhenger vel av hva man flyr og hvordan man flyr. Ikke fly skalafly uten bruk av sideror.
          Nybegynnere må velge fly som innehar egenskaper som gjør lærekurven litt slakkere. Glemmer du sideroret fra tid til annen så, ja vel....
          Ved start og landing er jeg tilbøylig til å si at sideror skal brukes
          "Wings level, work the rudder" er en grei regel ved start og landing. En balanserorstrainer innehar fortsatt egenskaper som tilgir feil. Målet er å få det til å se pent og kontrollert ut. Her kommer selvsagt thrust/weight forholdet inn igjen. (bånn gass og i lufta etter 2 meter).
          Få eleven til å lette flyet rolig å kontrollert. Han kommer til å takke deg for trening på sideror når Spit'n skal opp for første gang.

          The rudder: It's there for a reason (...hmm hørtes ut som traileren på en actionfilm)
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #20


            En burde kansje la eleven få prøve en snil taildragger (med nervøst sideror på bakken) på slutten av kurset for å oppmuntre til videre trening med sideror og for å øke forståelsen for hva som venter dem om slike fly kommer i hus.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #21
              Joda Erlend. det er sånne svar jeg får, eventuelt at det er kamp .
              Men på jomfruturen med dobbeldekkeren fikk jeg faktisk med meg en fyr.

              Er vel enig i det meste oddbob skrev, jeg finner ikke noe jeg er uenig i ennå ihvertfall.
              Da hiver vi nybegynneren ut med juppe på asalt

              Comment


              • #22
                Husk at å loope ikke er så veldig "risikabelt" (*host* med mindre man får radiofeil på nedturen*kremt*) og det kan få opp motivasjonen tileleven
                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                Erlend Larssen

                Comment


                • #23
                  Husker ennå første gangen jeg tok en roll, første forsøk helt rund og en kvart ommdreining, rettet opp flyet med verkende høyre hånd, løsnet litt på grepet og dro pusten for første gang på ett halvt minutt, andre forsøk var litt mindre krampe aktigt (dette var jo ikke noe problem) der jeg "kaldt"? og roligt dro en fin roll, d.v.s. helt til flyet var inverted og jeg fikk hjerneteppe, i panikk dro jeg fult høyderor og kom ut rett vei tilbake mot meg selv med opptil flere cm klaring til bakken. Dette var vel faktisk min føste splitt S ? Som dere da skjønner hadde jeg helt klart et naturligt talent for vilbasse flyving (eller ræva full av flaks som ett medlem i klubben sa dengang).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #24
                    Jeg anbefaler ikke å prøve roll med Slow Stick! .
                    Og så sier en annen "gidder ikke"...eller: "har ikke tid".

                    Comment

                    Working...
                    X